Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bredband i glesbygd...  (läst 2956 gånger)

109tum

  • Inlägg: 20
Bredband i glesbygd...
« skrivet: 17 maj-07 kl 21:22 »
Vi bor i skogen, utan tillgång till de vanliga bredbandslösningar som "alla" andra har självklar tillgång till...

Vi har inte tv eller papperstidning, och behöver internet som ett vardagsverktyg också: kontakter, email, deklarera, skaffa information & kunskaper på en mängd områden, försäkringskassan mm.

Som så många andra som bor i skogen har vi ingen möjlighet att få internet till vettig FAST kostnad, utan skall betala dyrt för uppringt lååångsamt telefonmodem. Telefonräkningarna har inte varit roliga... Vi jobbar dessutom så mycket vi kan på distans. Dvs hemifrån, vilket kräver en del kontakter via datorn i stället.

Konstigt: de kunder som har sämst service får betala mest...

Nu har vi hittat en bra lösning: nmt bredband med fast kostnad och mycket högre hastighet än vanligt modem. Bredband med nmt är nytt men under uppbyggnad.

Ville tipsa om detta, fler kan vara i samma belägenhet som vi. Vi har full täckning, och i slutet på 2007 ska detta vara helt utbyggt i hela landet.

Barfota

  • Inlägg: 49
    • Dalarna
Re:Bredband i glesbygd...
« Svar #1 skrivet: 19 maj-07 kl 00:38 »
Intressant !

Vi står i begrepp att flytta ut i skogen igen och man har efter ett år i STÄDERNA vant sig vid internet.
Hur funkar det, är det typ en uppkoppling via någon form av NMT telefon då ?
Vad kostar i såna fall denna samt vad är kostnaden för abonemang och allt ?
Vet själv egentligen inte om jag vill ta med mig internet men Vännen
" behöver " det i jobbet.
Att vara rik är inte att äga mycket
utan att sakna lite...

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
Re:Bredband i glesbygd...
« Svar #2 skrivet: 22 maj-07 kl 12:04 »
Här är Nordisk Mobiltelefons (NMT) hemsida: http://www.nmt.net/
De är lite dyrare än de vanliga 3g-bredbands-företagen, såsom tele2, telia, 3 och telenor, men kanske har de bättre täckning i just ditt område?

En liten jämförelse: tele2 tar just nu 99kr/mån (1Gb fritt) och efter ett år 199kr/mån.
NMT tar 249kr/mån (2Gb fritt) och efter 31 december 379kr/mån.

De flesta har också en startkostnad på ca 200-300kr och en modemkostnad på ca 1500kr.
Surfar man mer än den fria mängden kostar det 1.49kr/Mb (1490kr/Gb) hos tele2.
Kostnaden hos NMT kan jag inte hitta på deras sida, men enligt en recension är det ca 4kr/Mb.

Angående hastighet så är tele2 på ca 384kBit/s, medan nmt har hastigheter på mellan 300-1000kBit/s (nedladdningshastigheter).

En vanlig uppskattning på vad 1Gb räcker till är följande:
- Skicka och ta emot 2000 mail ~ 20MByte
- Skicka och ta emot 150 foto ~ 300 MByte
- Surfa på 1000 hemsidor ~ 170 MByte
- Använda internetbank 50 ggr. ~ 50 MByte
- Chatta 60 timmar ~ 5MByte
- Ladda ner MP3 låtar 60 gånger ~ 215 MByte
- Lyssna på webradio 8 timmar ~ 240 MByte

Hoppas det var till någon hjälp! :)
« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 12:06 av Jordefamn »

Dassblomman

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
Re:Bredband i glesbygd...
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 10:21 »
jag flyttade ut i skogen för 1 år sen, anmälde intresse hos Telia att de skulle utrusta telefonstation (ingen annan leverantör har koll verkar det som) och så småningom hade jag ADSL!  :)

w

  • Gäst
Re:Bredband i glesbygd...
« Svar #4 skrivet: 14 aug-07 kl 11:39 »
ja påstår ju att de har eller snart har täckning 97% av sveriges yta, dom har modem via mobilnätet, inga kostander på MB, tycker det verkar bra, även telenor har sånt usb modem. finns fler operatörer oxå.

annars får man försöka skapa ett trådlöst nätverk från närmsta stad med bredband...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 2 användare (1 dolda)
kaninohöns

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser