Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att uppfostra getter?  (läst 2182 gånger)

inkapuma

  • Inlägg: 17
Går det att uppfostra getter?
« skrivet: 12 maj-19 kl 21:15 »
Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Har en kastrerad bock och en get (Afrikanska dvärg) snart ett år gamla. De är supersociala, hänger med oss så fort vi kommer ut, har stor hage med massor av getsysselsättning osv. Har alltid varit väldigt keliga och mysiga vilket bocken fortfarande är. Men geten tycks ha kommit in i någon sorts tonårstrots av värsta slag. Hon kör hornen i en så fort hon vill ha uppmärksamhet, trakasserar den stackars bocken då HON vill sparras hela tiden. Han blir sur på henne ibland men står ut med mycket. När det kommer till att hon stångar människor är det inte så att hon attackerar utan mer ett krav på uppmärksamhet, men det gör fortfarande ont. Har försökt med bestämt nej och lyfta upp henne. När hon blir upplyft försöker hon bita mig och samma sekund hon kommer ner hämnas hon genom att sätta hornen i benen på mig. Hon är pigg och glad och sprallar och hoppar som en getunge ska.
Går detta över? Kan jag göra något annat?

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Går det att uppfostra getter?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-19 kl 22:25 »
Jag tror du tyvärr måste göra som en get skulle ha gjort, alltså sätta henne på.plats. lyfta upp henne för att rvisa att du är starkast funkar ju inte. Då hon kommer farande för att sätta hornen i dina ben så får du väl svara med en stövel, ingen hård spark utan bara så att hon fattar.


inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: Går det att uppfostra getter?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-19 kl 20:16 »
Kan med största glädje berätta att jag, med en stor portion tvivel, prövat tipset med en massa pussar på nosen. Ett stadigt tag i hennes huvud och överösa med ljudliga pussar! Kan inte tro det men det funkar!!! Redan efter tre behandlingar så minskade stångandet drastiskt för att i dagsläget vara nästintill obefintligt! Andra stångar hon fortfarande men mig rör hon inte. Precis lika kelig och go som innan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 4 användare
Clary, RindertD, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser