Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?  (läst 3339 gånger)

Djinn

  • Gäst
Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« skrivet: 29 apr-11 kl 13:59 »
Hej!

Funderar på om det skulle kunna gå att göra alla dessa goda drickor med exempelvis rosenkvitten istället för citron (med alla dessa menar jag de recept på björklövssaft och dylikt som just nu är säsongsvara) då jag har svårt att själv odla citroner. Det enda "substitut" jag kan komma på är just rosenkvitten, eller möjligtvis omogna vinbär/äpplen, men då riskerar man ju att pektinet ställer till det.

Är det någon som provat?
Är det någon som har koll på syrahalten i rosenkvitten kontra citroner?

Djinn

  • Gäst
SV: Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 14:51 »
Inte ens några välvilliga spekulationer?

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 14:56 »
testa och berätta vetja! ;)
Sådan dricka måste ju ha gjorts långt innan citroner fanns tillgängliga i landet. Hållbarheten kanske sänks utan citonsyran kan jag tänka mig.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

pålle

  • Gäst
SV: Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 14:57 »
Det blir nog till att prova skälv det. :) hoppas det funkar .

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 15:15 »
Kanske krusbär eller havtorn. För citronsmaken skulle man kunna tillsätta citronmeliss.

Rabarber är ju surt också.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 15:27 »
Det kan även tänkas fungera med humle, alfasyran där har ju en konserverande verkan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Djinn

  • Gäst
SV: Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-11 kl 15:48 »
Aha! En citronmeliss-rabarberdricka förstås!!! Eller en mynta-rosenkvitten. Med humle för konservering och beska... Mmmmm... Detta måste provas! Om inte i sommar, så nästa!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Björklöv-Syrén-Häggblom... Men utan citron?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-11 kl 18:15 »
Hej!

Funderar på om det skulle kunna gå att göra alla dessa goda drickor med exempelvis rosenkvitten istället för citron (med alla dessa menar jag de recept på björklövssaft och dylikt som just nu är säsongsvara) då jag har svårt att själv odla citroner. Det enda "substitut" jag kan komma på är just rosenkvitten, eller möjligtvis omogna vinbär/äpplen, men då riskerar man ju att pektinet ställer till det.

Är det någon som provat?
Är det någon som har koll på syrahalten i rosenkvitten kontra citroner?
Något med mycket C-vitamin då kanske  ??? Svarta vinbär eller rosenkvitten (mogna) som smaksättning och pepparrot som både C-vitamin och konservering - alla frukter och bär innehåller väl C-vitamin.  Aldrig provat själv att göra något av björklöv men blir ju lite inspirerad här :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser