Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bandmotorn  (läst 7508 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Bandmotorn
« skrivet: 02 apr-06 kl 15:30 »
kunde ju vara något om man hittade ett material med tillräcklig temperaturutvidgning.

http://img15.imgspot.com/u/06/91/10/Bild11143987261.jpg

Man får en motsolsrotation om den procentuella längdförändringen vid den aktuella temperaturskillnaden är större än diameterskillnaden mellan falserna som andel av diametern.

Hittar man ett billigt material som fungerar, kan man använda det i form av breda band över valsar och kunna nyttja olika sorters gratis temperaturskillnader. Mellan vatten och luft, solbelyst och skuggat, i ett växthus och utanför.
« Senast ändrad: 02 apr-06 kl 18:13 av Bo »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Bandmotorn
« Svar #1 skrivet: 02 apr-06 kl 19:45 »
Har du nån ide om vad man skulle kunna använda för material ??

Jag har sett en sån där motor i leksaksskala, drev då en liten båt. Bandet var nån slags bimetall som hade ena änden i kallt vatten. Den hade dock bara en loop, ett band alltså. Kommer inte ihåg exakt hur det var uppriggat men den lilla propellern verkade snurra på bra.


Bo

  • Inlägg: 4238
Jag hoppas på tips
« Svar #2 skrivet: 02 apr-06 kl 20:48 »
Någon kanske har en idé om var man skall leta.

Bimetall och minnesmetall är för dyrt och svåråtkomligt.


Bo

  • Inlägg: 4238
En annan variant:
« Svar #3 skrivet: 06 apr-06 kl 16:45 »
http://img15.imgspot.com/u/06/95/11/Bild11144337603.jpg

som kan passa där man kan ha nedre delen i en sjö eller brunn och ha den övre i solen och vinden.

« Senast ändrad: 07 apr-06 kl 15:02 av Bo »

martijn

  • Inlägg: 52
Re:Bandmotorn
« Svar #4 skrivet: 24 nov-06 kl 00:58 »
hej! nu halkar jag in på ett bananskal här men skulle någon kunna förklara principena som gäller ? jag förstår att den ena ändan utvidgar och den andra krymper men är det ett långt band eller två separata ( ser det inte riktigt på bilderna) och jag förstår inte riktigt värför det skulle börja snurra...   :-[

Bo

  • Inlägg: 4238
En enklare variant:
« Svar #5 skrivet: 24 nov-06 kl 07:10 »
En kedja löper över två lika stora kuggdrev och ett band löper över två olika stora falsar.

Om skillnaden i procent mellan diametrarna är mindre än bandets procentuella längdförändring mellan de två temperaturerna, får man en rotation och kan låta motorn arbeta.

Det har aldrig funnits någon annan motor som är lättare att begripa.

http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/Bild1.jpg

« Senast ändrad: 26 nov-06 kl 18:25 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4238
Man kan ju tänka såhär:
« Svar #6 skrivet: 26 nov-06 kl 12:33 »
Om där inte är någon temperaturskillnad, går det inte att rotera hjulen, eftersom det då skulle matas bort mera band på den större falsen än som kom tillbaka från den mindre på den "varma" sidan.

När temperaturskillnaden är den som behövs för att ge en procentuell utvidgning av bandet som exakt motsvarar falsarnas differens som andel av den mindre, kan man snurra hjulen motståndslöst medurs eftersom det matas hem lika mycket som bort på båda sidor.

När temperaturskillnaden är större, kommer det först tillbaka mindre band på kalla sidan än som matas bort, vilket ger en spänningsökning där som ger den extra töjning som behövs för att det skall bli lika.

Denna spänning som bara finns på kalla sidan, håller rotationen igång eftersom ingående bandet löper över en större fals än utgående bandet.
« Senast ändrad: 27 nov-06 kl 18:44 av Bo »

martijn

  • Inlägg: 52
Re:Bandmotorn
« Svar #7 skrivet: 27 nov-06 kl 18:15 »
aha! det börjar daga.. med andra ord är det då viktigt att få en så stor temperaturskilnad som möjligt för att få ut en användbar effekt? kanske man då borde byta ut det solvärmda( om man inte bor i sahara) mot en vedeldad sida, dvs om bandet tål detta, det måste väl vara någon metall för att snabbt ta upp och släppa ifrån sig värmen och då något som utvidgar sig max möjligt..? låter det som om jag börjar fatta?

Bo

  • Inlägg: 4238
Metallers temperaturutvidgning
« Svar #8 skrivet: 27 nov-06 kl 18:35 »
är som mest runt 25 miljondelar per grad och räcker inte i sammanhanget.

Blött läder krymper väl bra när det torkar och skulle kanske fungera om det inte töjs och börjar slacka. Då har man en slinga i vatten och en i vinden.

Bäst skulle en spiralfjäder i bimetall vara men jag kan inte bli klok på hur den skall utföras för att ändra längd med temperaturen (- utan att vrida sig).
« Senast ändrad: 27 nov-06 kl 18:40 av Bo »

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #9 skrivet: 27 nov-06 kl 22:14 »
Varför skulle en bimetall vara bäst?

Det är väl bara fråga om att ha ett starkt material med maximal längdutveckling per grad. Jag har svårt att se mekaniken i motorns funktion men som jag gissar är det att på den varma sidan ska snabbt den kalla inkommande plåten hettas upp och bli längre och sedan snabbt kylas ned på kalla sidan.

Låter ju inte hel omöjligt men kräver en kraftig plåt som är jättetunn (alternativt jättestor yta) och en mekaniskt hållbar kontruktion.

Det är valsar du menar med falsar? Ungefär som i ett valsverk eller pappersmaskin.

Undrar om det kan bli nån vidare fart på rullarna?

Bo

  • Inlägg: 4238
Bimetall
« Svar #10 skrivet: 28 nov-06 kl 06:55 »
är ju två metaller med olika temperaturutvidgning och sitter de ihop kan man få en formförändring vilket utnyttjas i termostater m m. Det måste finnas ett sätt att utföra en spiralfjäder i bimetall så att den ändrar längd med temperaturen.

En sådan eller en tråd kan gå över en fals medan ett brett band skall gå över en vals.


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #11 skrivet: 28 nov-06 kl 17:58 »
Visst kan det gå att göra t.ex en skruvfjäder av bimetall. Man gör en tråd av två ihoplödda "halvtrådar" där genomskärningen i varje tråd ser ut som en halvmåne. Av denna fjädertråd skruvar lindar man en skruvfjäder. För att den ska vara lättare att hålla ordning på upp/ned kan den istället göras med kvadratiskt tvärsnitt (så den inte snurrar sig som du påpekat ovan).

Man kan tänka sig att göra den som en skruvfjäder med rätt liten diameter. En sådan skruvfjäder kan man lägga runt hjul med en skåra i - som remskivor.

Någon vidare ork blir det däremot inte med en fjäder. Den blir dessutom trög att värma/kyla.

Har du provat med tunn stålplåt? Vad är det för material som använts tidigare? Eller är det bara teori? Jag drar mig för att bygga en för att sedan se att det inte fungerar.  

Principen verkar ju OK. Man skulle kunna prova att sätta ett gummiband på kalla sidan och se om det kan röra sig. Lättgående kullager bör det nog vara eller nållager (dvs typen med en spets likn. som urverkskugghjulen har).

Jag tycker det verkar uppenbart (hittar ingen hake) att det ska funka men kanske kräver mycket bättre material.

Finns det inga biologiska varianter, t.ex senor eller dito? Risken är väl att det inte fungerar med döda material och med levande kan man få ut energi på annat sätt.  

Mänskligheten får vänta på ett lämpligt material.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #12 skrivet: 28 nov-06 kl 18:04 »
Att det blir dålig ork kan man kompensera med många trådar.

Vad har du för trådmotor? Själv har jag en 2000-trådars!

Nej vet du - jag tycker det räcker bra med 1200-trådars standardmotorn. Du ska ju alltid va så extrem!

Javisst men jag har alltid lite fräsigare åkdon. Den kommer upp i 15 km/t med nyfyllt kallvattentank och full sol.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bandmotorn
« Svar #13 skrivet: 28 nov-06 kl 18:15 »
Hej!

Bandmotorn ser ju väldigt käck ut.  Enkel att förstå?

Det finns en kedja mellan valsarna, och i kedjor finns det alltid glapp, och med de små dimensionsförändringar som normala temperaturförhållanden orsakar tror jag glappet upphäver eventuell drift.

Detta i sin tur ledde mig till teorin att sätta båda valsarna på samma axel. Bandet leds från den ena till den andra via 4 st 45 graders styrvalsar, 2 på den varma sidan och 2 på den kalla sidan.

Svårt att beskriva i text, men jag försöker så här:  Bandet lämnar den stora valsen, fortsätter till den första 45 gr valsen och vinklas av så det går 90 grader mot tidigare riktning, sedan går det till nästa 45 gr vals och vinklas tillbaka och går nu parallellt med bandet från den stora valsen.  Sedan går det på den lilla valsen. Samma konstruktion på den andra sidan.

Om man nu tänker sig att man har friktionsfria styrvalsar, ingen friktion i axellager etc, så skall alltså axeln börja snurra om man värmer ena halvan av bandet. Detta förefaller mig alldeles orimligt. Varför ska den det?

Vänligen

Edgar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bandmotorn
« Svar #14 skrivet: 28 nov-06 kl 18:23 »
Hej!

Glömde i tidigare att man får ha ytterligare valsar för att komma rätt med riktningen. Detta är vad som i tryckmaskiner kallas för ett vändkors, så att man kan trycka fram- och baksida på ett band i samma operation.

Edgar

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #15 skrivet: 28 nov-06 kl 22:27 »
Rotationen sker åt samma håll hela tiden (om inte solsidan blir kallare än vattensidan) så glappet är inget problem. Det kommer att försvinna när motorn startat.

Det är lättar att förstå principen om man gör den lilla valsen mycket tunn. Dvs liten diam i förhållande till den stora.

Då ser man lättare att plåten på den tunna valsens undersida vid en krympning kommer att dra den stora valsen mot sig.

Tyvärr så kommer dte väl inte att få fram material som krymper/expanderar så mycket att en rörelse märkbart kommer igång. Den varma delen måste ju ned i den kalla för att något ska börja hända.

Bo söker det rätta materialet. Vi kan väl kolla i våra garage om vi kan finna något som krymper10 ggr eller så i 50 graders temperaturdifferans. Då kan det kanske börja snurra.

 


Bo

  • Inlägg: 4238
Bimetall-spiralfjäder
« Svar #16 skrivet: 29 nov-06 kl 10:30 »
kan ju ges tillräcklig längdförändring för att fungera bra i sammanhanget.

Hur var det du tänkte dig utformningen?

Hur skall gränsytan mellan metallerna ligga?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #17 skrivet: 29 nov-06 kl 12:58 »
Två metaller med så stor diff. i värmeutvidgning som möjligt löds ihop på vanligt bimetallvis.

Resultatet efter lödningen är alltså en fyrkantstråd med mer eller mindre kvadratiskt tvärsnitt.

Tråden lindas runt en stång med lite mindre diam än den skruvfjäder som  man vill ha (den fjädrar ut i diam efter lindningen).

Det finns svenska fjäderfabriker som kan göra detta. Om fyrkantstråden vill vrida sig kan en förspänning ske av fyrkantstråden när lindningen görs för att kompensera ev. vridning.

Vet inte hur stor böjningen kan bli då fyrkantstråden av bimetall böjer sig mindre än ett bimetallband som är tunt. 5-10 % i 50 graders diff. kanske inte är omöjligt.

Det borde väl gå att skruva till ett band också men fjädern får då betydligt större diameter. Å andra sidan ändrar den lättare temperaturen ju tunnare bimetallband man har.

Bo

  • Inlägg: 4238
Frågan kvarstår
« Svar #18 skrivet: 29 nov-06 kl 13:20 »
Hur skall gränsytan mellan metallerna ligga?

Är den längs en tänkt cylinder, ändras visserligen fjäderns längd med temperaturen men den vill också rotera. Då måste man kapa upp den i småbitar som snurrar in i varandra.

Är gränsytan istället vinkelrätt mot fjäderns längdriktning, vet jag inte
vad som händer.

Jag tippar att gränsytan bör rotera så att spiralfjädern görs av en tråd som består av en spiralvriden bimetallstråd men jag är inte säker.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Bandmotorn
« Svar #19 skrivet: 29 nov-06 kl 13:46 »
Man får göra några prov. Du menar skruvfjäder när du skriver spiralfjäder antar jag. (Spiralfjäder benämns de lite ovanligare urverksfjädrarna t.ex.)

Bimetalltrådens snittyta (lödyta) ska vara vinkelrätt mot den cylinder skruvfjädern är lindad runt. Då kommer varje del av tråden böja sig maximalt mot fjäderns längdriktning. Den bör inte vrida sig så mycket men testa bör man innan man kan säga säkert. Bör annars gå att kompensera med olika förvridning vid tillverkningen.

Skulle vara kanon att få till en värmemotor. Det blir i så fall den enklaste motorn hittills skulle jag kunna tänka. Kan ha nytta i reglersammahang t.ex Ändrande temperatur får motorn att gå baklänges eller så långt att den reglerar in ett spjäll eller fönster på ett växthus. Görs faktiskt redan med bimetall men denna skulle kunna utföra mer kvalificerade konster. T.ex linda upp ett lod för framtida energiutvínning (då det är mörkt), pumpa vatten osv.

Om den kan konkurrera med solceller är ju frågan. Där finns redan lösningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare
GE202, tuslus, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser