Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka kön passar bra ihop i en getflock?  (läst 2689 gånger)

Nellie Harrysson

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« skrivet: 18 aug-18 kl 18:20 »
Hej! ;D

Jag har en fråga, vilka kön passar bra ihop i en getflock? ::)

Funderar på att skaffa 5 afrikanska dvärggetter. Kanske 2 bockar och 3 getter..? Hur tror ni det funkar?

Jag har marsvin och hästar och vet mycket om hur kön passar bra ihop i flockar med dom djuren, och att det ibland kan spela mycket roll. Men har inte riktigt hittat någon information om sånt med getter :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-18 kl 18:35 »
Så länge det är samma kön i gruppen så spelar det inte så stor roll, det är först när någon av honorna börjar brunsta som bockarna kan börja slåss mer seriöst.
(Samma med får) Generellt sett så är det ingen större skillnad mellan könen i sig, det beror på individen om han/hon stångas eller ej annars.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« Svar #2 skrivet: 18 aug-18 kl 18:36 »
Så, har du två hanar rekommenderar jag att man har en extra hage en bit bort så att man kan dela på grupperna (och låta bockarna få en egen hage medan honorna brunstar, kom dock ihåg att lukterna sprids ganska långt med vinden) om så krävs om du har honor i den första gruppen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nellie Harrysson

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« Svar #3 skrivet: 18 aug-18 kl 18:52 »
Aa okej, är det bra att ha en hage med 4/5 getter. Eller är det bäst att ha en kastrerad bock som kan liksom "styra upp" i flocken, eller går det lika bra med bara getter? :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« Svar #4 skrivet: 18 aug-18 kl 19:07 »
Det går bra att ha bara getter, eller flera getter och en bock tex. (osäker på hur en kastrerad bock beter sig).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nellie Harrysson

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« Svar #5 skrivet: 18 aug-18 kl 19:35 »
Aa okej, tack så mycket för svar!  :D

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« Svar #6 skrivet: 19 aug-18 kl 13:20 »
Att ha 2 fertila bockar ihop med en eller flera brunstiga getter är upplagt för problem. Om du ska ha fertila djur av båda könen måste du också fundera på:
1: Vad ska du göra med killingarna som föds?
2: Vad ska du ha för preventivmetod, alltså hur ska du se till att det inte föds killingar mer än en gång per år? (Dvärggetter brunstar året om, så en get kan mycket väl killa 2 ggr om året, även om hon inte mår bra av det. )

Men...varför just dvärggetter? Våra utrotningshotade svenska getraser behöver fler bevarare som vill hålla på med avel. Göingegeten, jämtgeten och lappgeten bevaras av Föreningen Allmogegeten www.allmogegeten.se .
Vad du än bestämmer dig för kan jag rekommendera att du besöker getägare i närheten och lär av deras tips och trix  :) . Getter är fantastiska djur, men de kräver endel av sina ägare...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka kön passar bra ihop i en getflock?
« Svar #7 skrivet: 01 nov-18 kl 16:19 »
Att ha 2 fertila bockar ihop med en eller flera brunstiga getter är upplagt för problem. Om du ska ha fertila djur av båda könen måste du också fundera på:
1: Vad ska du göra med killingarna som föds?
2: Vad ska du ha för preventivmetod, alltså hur ska du se till att det inte föds killingar mer än en gång per år? (Dvärggetter brunstar året om, så en get kan mycket väl killa 2 ggr om året, även om hon inte mår bra av det. )

Men...varför just dvärggetter? Våra utrotningshotade svenska getraser behöver fler bevarare som vill hålla på med avel. Göingegeten, jämtgeten och lappgeten bevaras av Föreningen Allmogegeten www.allmogegeten.se .
Vad du än bestämmer dig för kan jag rekommendera att du besöker getägare i närheten och lär av deras tips och trix  :) . Getter är fantastiska djur, men de kräver endel av sina ägare...
Väl talat, skräptanten!  Tilläggas kan att även den svenska lantrasgeten behöver få flera boenden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser