Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! Foder??  (läst 1312 gånger)

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
Hjälp!! Foder??
« skrivet: 23 okt-07 kl 23:59 »
Hej!
Jag har aldrig haft getter förut. Köpte en lappget i somras och hon har ju sin kille också, som jag är fodervärd till. Nu är två getbrudar här för betäckning under en period och hux flux blev det höst och nästan vinter :o Nu när det börjar bli minusgrader här i Piteå vill man ju ge dom lite mer foder när dom går ute dygnet runt och har slut på löv i hagen. De går i en stor hage där de barkar träd nu för tiden. Ca en gång om dagen ger jag dem ett fång hö. Men de får inte nytt om det är kvar i "krubban" sen dagen innan. Får de för mycket river de ändå bara ut det och vill ju inte äta det om det legat på golvet. Deras golv i lilla skjulet är täckt med över 10 cm hö. De får även mineraler kornkross och havrekross, en liten hög var (2 nävar) varje dag. de har en saltsten. Får de för mycket kraftfoder? Jag vet sen jag läst på alternativ att det kan vara livsfarligt för en get att ha ätit för mycket kraft och därmed för lite grovfoder. Men jag tänker att de behöver energi för att de ska hålla sig varma. Skjulet är ca 1,5*2meter, ej isolerat, lågt i tak. Hur kallt klarar dom innan jag måste ta in dom i ladugården? Och framförallt: Hur ska jag fodra på vintern? ???
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hjälp!! Foder??
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 00:05 »
Bättre ge mer hö än kraftfoder. Är de inte mjölkgetter så behöver de inte allt kraftfoder du ger dom. De blir bara feta.

De gillar också grenar av sälg, asp, rönn. Lite gran kan du också ge.

Vitaminer och mineraler kan du ge med lite kornkross. Godis såsom morötter, äpple kan du ge då och då. Likaså knäckebröd. Men bara som godis.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
Re:Hjälp!! Foder??
« Svar #2 skrivet: 24 okt-07 kl 00:50 »
Ska man, som med hundar, känna revbenen tydligt på en get utan att de "sticker ut"?
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Hjälp!! Foder??
« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 00:56 »
Ska man, som med hundar, känna revbenen tydligt på en get utan att de "sticker ut"?
Oj då, vad fel det kan bli när man skummar igenom en text snabbt. Läste att "ska man på mannen, som med hundar känna revbenen tydligt........ :-[ ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hjälp!! Foder??
« Svar #4 skrivet: 24 okt-07 kl 00:58 »
Njaej, riktigt så enkelt är det inte att man kan säga att enbart mjölkgetter behöver den mängden kraftfoder. Två "nävar" är verkligen inte mycket. Är det Svensk lant (Som ofta kallas mjölkgetter, trots att det finns fler sorters mjölkgetter.)  så behöver dom kraftfodret för fostrens utveckling och senare när killingarna diar. Oavsett ifall man själv mjölkar eller inte. Ett bättre sätt än att kategoriskt säga att den eller den geten behöver det eller det, är att låta handen varje dag avgöra vilket hull geten befinner sig i och rätta sig efter det. Det finns lantrasindivider som inte behöver så mycket kraftfoder och allmogeindivider som behöver kraftfoder. Tjock get = mindre kraftfoder. Mager get = mer kraftfoder. Men låt er inte luras av en stor våm. Bara för att en get har stor mage, behöver hon inte vara fet. Dra med handen över revben, ryggrad och korsrygg istället

Sen är det så, att en get petar mer i hö't och lämnar mer spill än t.ex. får. Det är deras natur. Eller kanske ett tecken på att man bör byta höleverantör. Getter är också känsligare för spillning och undviker därför hö som ligger på marken.

Dom visar här hemma själva när det är dags att stänga in dom genom att dom inte längre går ut. En höhäck på väggen och individuell utfodring av kraftfodret så att ingen snor allt för den andre är väl en god väg att gå.

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
Re:Hjälp!! Foder??
« Svar #5 skrivet: 24 okt-07 kl 01:06 »
Tack för svaret. Jag gör ganska precis som du förklarar, förutom kanske för mycket kraftfoder. Det är tre unga lappgetter som går med en bock för betäckning.
bor med lappgetter, kanin, katt och kille


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser