Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka kryddor till vintern?  (läst 4950 gånger)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Torka kryddor till vintern?
« skrivet: 20 jun-12 kl 19:27 »
Ja nu när det växer så det knakar i trädgården så finns det mer än vad som går åt.. Kan jag bara torka de kryddor jag har lust med och sedan köra i mixern för att få egna kryddblandningar till vinterhalvåret? Vad ska jag tänka på i så fall? :)
Det blir vad du gör det till!

lojse

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Torka kryddor till vintern?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 07:52 »
jag brukar torka örter hängandes, gärna mörkt och sedan förvara tätslutande.. sedan brukar jag inte blanda dem i förväg utan mortla vid matlagningen.. jag kanske inbillar mig men tycker att vissa örter tar över förmycket annars.. men det handlar väl antagligen om vilka mängder man har osv ::)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Torka kryddor till vintern?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 11:57 »
Jag torkar dem också hängandes, ihopbundna i luftiga knippen. Sedan brukar jag repa av bladen från stjälkarna ner i burkar som jag förvarar mörkt. Smular bladen vid användning och förvarar alltid var krydda för sig.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Torka kryddor till vintern?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 12:09 »
Jag torkar mina i handdukar som jag nyper ihop hörnen på med en klämma, sen hänger jag upp dem. Tycker kryddorna blir lite dammiga annars. En del fryser jag tex Salvia. Så lätt att smula sönder bladen när de har fryst.

Jag förvaras också mina kryddor separat och blandar vid tilllaggning.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

 

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Torka kryddor till vintern?
« Svar #4 skrivet: 04 aug-12 kl 13:22 »
Om du vill göra färdiga blandningar så är örtsalt ett alternativ:

http://elins-tradgard.blogspot.se/2012/05/gora-eget-ortsalt.html

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Torka kryddor till vintern?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-13 kl 09:26 »
En till länk om örtsalt i utskriftsvänligt pdf format: http://www.fobo.se/kunskap/mat/odlaren_ortsalt_2009.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser