Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mes höns  (läst 7255 gånger)

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
mes höns
« skrivet: 29 feb-12 kl 21:19 »
ni som har kan ni berätta lite om dessa bra och dåliga erfarenheter :)

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: mes höns
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 20:48 »
Trevliga hönor som tar bra hand om sina kycklingar. Snälla tuppar.

Har inte haft de så länge att jag hittat nackdelarna  8)

Liten son (9år) tycker de är skitcoola, det är ju STRIDShöns, så han ska ha en egen arme av de och vinna alla spel  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: mes höns
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 21:15 »
ni som har kan ni berätta lite om dessa bra och dåliga erfarenheter :)


Tråd med lite om MES ar.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83114.0
Höns och Liljor i min trädgård.

LenaL

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: mes höns
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 17:34 »
Väldigt trevlig, nyfiken ras som är väldigt lätt att få tama. Värpte rätt bra och var väldigt duktiga mammor.  Det ända negativa jag har upplevt på de åren jag hade den rasen var att tupparna har väldigt gällt galande och kunde gala väldigt mycke om det fanns flera tuppar. Om det inte hade varit för det så hade jag nog haft kvar den rasen.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: mes höns
« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 08:28 »
En nackdel som man bör beakta innan man skaffar MES och då framförallt dvärgarna är att dom inte trivs så bra om det blir allt för kallt på vintern. Det gäller förvisso de flesta stridshönsraser då dom är mer eller mindre hard featherd (dvs har hårda korta tätt åtliggande fjädrar och väldigt lite dun) och vissa av raserna har dessutom bara bröstpartier och väldigt dåligt med fjäder under vingarna. Dvärgarna är alltid lite mer känsliga då dom har mindre kroppsvolym och blir kalla fortare.

Med detta inte sagt att dom inte tål att det blir kyligt eller att vara ute men min egen erfarenhet är att dessa raser mår bäst i ett hönshus som är frostfritt och då framförallt nattetid. Jag har haft Dv MES, O Shamo, Ko Shamo och Yamato Gunkei och därför kanske min erfarenhet inte stämmer på de stora MESarna även om jag håller det för troligt.

En anna nackdel är att de flesta Stridshöns raser är väldigt utpräglade "pyntfåglar"  :-* Man ska inte räkna med så många ägg. Mina dv MESar klämde kanske ur sig en 40-60 ägg /år eller så ::) Någon slaktkropp att tala om är det inte heller och köttet är seeeeeeegt även på unga fåglar.

Det positiva är att dom är väldigt nyfikna i sättet och blir tama och roliga. Håller man sig till DvMES så äter dom lite då dom är små och följaktligen skiter dom inte så stora kluttar heller  ;) Sedan har dom ju ett fantastiskt tilltalande utseende  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: mes höns
« Svar #5 skrivet: 03 apr-12 kl 08:42 »
Håller med till 100a
Har hållit + 10 de vintrar  de har varit här.
Pyntpåglar var en toppen benämning på dessa härliga höns.

Vill man inte stoppa äggen i kläckaren så går de utmärkt att steka i plättlaggen.
Gäller dvärgarna
Till fönöjelelse för gäster. ;D
Hedemorahöns

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: mes höns
« Svar #6 skrivet: 03 apr-12 kl 14:05 »
Jag hade bara mesar under ett par år men detta är mina erfarenheter.

Plus: Mycke roliga att sitta och titta på, lätta att få tama, äter inte så mycke, skiter inte så mycke.

Minus: Dåliga äggläggare, dålig befruktning, mer känsliga för drag och köld än andra raser.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: mes höns
« Svar #7 skrivet: 05 apr-12 kl 07:56 »
Dålig befrukning håller jag inte med om.
Jag talar om dvärg.
Nu beror det väl på också varifrån ägg/djur kommer.
Fick tom fram många i min första maskinkläckning, där jag gjorde alla fel
Hedemorahöns

Tarja Laver

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: mes höns
« Svar #8 skrivet: 21 mar-18 kl 16:56 »
Är det någon i Göteborgsområdet som har dvärg mes ägg till salu?
Vi är två små tjejer som börjat ruva men vi har ingen tupp och vill köpa ett eller två ägg.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 3 användare
fri, Hokuspokus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser