Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skatt på egen producerad ?  (läst 4402 gånger)

qualmos

  • Inlägg: 43
Skatt på egen producerad ?
« skrivet: 04 maj-05 kl 01:31 »
Tjena!

Jag har hört att man är skyldig att betala skatt
egenproducerad el.

Stämmer detta?


Jag har levt med den här sidan i 2 dagar och redan är jag fast.  Tack för ett bra forum!
« Senast ändrad: 04 maj-05 kl 01:31 av qualm »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Skatt på egen producerad ?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-05 kl 06:23 »

Hej.

Skatt på egenproducerad el? Troligen så är det så, men att i de flesta fall är mängden el som man producerar själv så liten att myndigheterna helt enkelt skiter i det. Men det är en bara vad jag tror.

Däremot så VET jag att det för en ca 10-15 år sedan var på förslag att man skulle betala skatt på INSPARAD energi och el, dvs om du sparar el, tex genom en värmepump, så var förslaget att du skulle beskattas för de antalet kWh som du sparade.

Vad som också är klart är att man vill beskatta energisparsystem, genom att lägga på högre summa på fastighetsskatten. Om det har trätt i kraft eller inte, vet jag ej. Men det är ju på ett sätt en skatt på egenproducerad el, om det är en elanläggning som ökar fastighetsskatten.

Så nog visar de prov på stor uppfinningsrikedom våra kära myndigheter.

Mikael Perman.



qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Skatt på egen producerad ?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-05 kl 14:19 »
Hmmm....  Det är så tråkigt...

Det är ju tillräckligt svårt som det är att får ihop och satsa på ett system för en nybörjare. inte så konstigt att många inte tycker att det lönar sig.

Man har ju redan betalat moms för de produkter man har investerat i. skall man då behöva betala skatt igen.

Sedan undrar jag: min käre fader sade igår att de villa ägare kommer att tvingas sätta upp digitala elmätare inom ett fåtal år. Detta skulle innebära att de kan på distans, från kontoret i stan kolla vad du förbrukar.

En narturlig följdutveckling blir väl då att de skulle ha lättare att kolla upp även om man producerar en mindre mängd el, och då är det större chans att man åker på skatt ändå.

Till slut undrar man. Är det verkligen riktigt att behöva betala skatt om man inte säljer en vara eller tjänst.

Du säljer ju inte elen vidare????

Borde man göra något åt denna skattefråga?

/Fredrik
« Senast ändrad: 04 maj-05 kl 14:20 av qualm »

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Skatt på egen producerad ?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-05 kl 14:38 »
Skatt ska enligt min mening ligga på kapital och inkomst av kapital, samt på inkomst av arbete.
Skatt ska även ligga på miljöbelastande verksamhet och dito varor.
Vidare bör vissa företagsskatter föreligga.
En fastighet som ägs av en privatperson ska inte beskattas, då boende är en mänsklig rättighet.
En fastighet som används till näringsverksamhet ska beskattas i form av att rörelsen beskattas.
Om en privatperson äger flera fastigheter så kan man beskatta de fastigheter där h*n inte regelbundet tillbringar dygnsvilan såsom varande lyx.
Den fastighetsskatt som inte inbringas årligen om man avskaffar fastighetsskatten för privatägt boende bör återtas i form av skatt vid försäljning av boendet.
På så vis törs man investera i sitt boende och göra det miljövänligt och energieffektivt utan att oroa sig över attt man behöver betala för sina investeringa r år efter år efter år. Läste på åttiotalet om en kille i Dalarna som avvecklade sitt vindkraftverk vilket han använde för att producera vätgas till sin bil då han belagts med energiskatt på sin elproduktion, vilket ledde till en milkostnad avsevärt över den bilen hade om den drevs på bensin.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Skatt på egen producerad ?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-05 kl 16:28 »

Hej.

Din far har rätt, man installerar fjärravläsbara elmätare i stora delar av landet nu. Jag har själv lagt om elen till ett fasadskåp åt en polare i Roslagen, med plats för den nya mätaren. jag stannade och tittade på installationen av otäckingen, med sin radiosändare och allt.

Tydligen är dessa mätare annorlunda på något sätt i sitt mätande av elförbrukningen, för väldigt många rapporterar att de fått ökad genomsnittlig elförbrukning.

Det skulle inte förvåna mig om de nya elmätarna mäter toppströmmen under halvperioden och mäter förbrukningen efter detta, istället för att mäta medelvärdet av strömmen under en halvperiod. Det kommer tex att få en stereo att skenbart förbruka större elmängder på grund av högre så kallad "crest-faktor".

El man säljer TILL nätet är det helt klart skatt på. Men jag tror att det är på förslag att man även ska betala skatt för all egenproducerad och egenanvänd el, och även ved. Eller så är det redan skatt på det, fast det inte har slagit igenom i praktiken. men det är vad jag tror, och tycker mig ha hört.

Nu är ju egenproducerad och egenanvänd el en så marginell företeelse, så ingen bryr sig. Just nu. Men ni kan vara så säkra på att det är uppmärksammat, och skulle det bli en stor grej, ja då blir det beskattat eller eftersökt.

Det är nog en tidsfråga innan det blir skatt på egenproducerad och egenanvänd ved. (Men hur sjutton ska pappa staten kunna kontrollera det?!)

Alltså insparad egenanvänd el som tex en värmepump eller solfångare har det varit förslag på att beskatta, men det gick inte igenom. Just då.

Till Sprithitler vill jag säga att det finns både frånluftsvärmepumpar och avloppsvärmepumpar, har bara ingen länk just nu. Känner en som installerat en frånluftsvärmepump, och ett visst bidrag ger det tydligen.

Mikael Perman



larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Skatt på egen producerad ?
« Svar #5 skrivet: 11 maj-05 kl 20:23 »
Sverige är ju inte direkt känt för att gynna den lille mannen före storkapitalet. Att staten äger Vattenfall gör knappast saken bättre.

I Sverige har elleverantörslobbyn övertygat politikerna att det är farligt för bolagens montörer om folk ansluter egen elproduktion till nätet utan höga avgifter och en massa pappersexcercis. Att det finns alldeles utmärkt utrustning som slutar mata till nätet utan bara internt om strömmen går ignorerar lobbyn att berätta.

I Tyskland fungerar det utmärkt, liksom i Danmark. Tyskland hade väl tom en subventionerad kampanj i stil med "låt 10 000 (eller var det 100 000?) tak lysa", och fick som sagt 100 000 villaägare att installera solpaneler och mata till nätet. Knappt något pappersarbete, inga avgifter, behörig elektriker förstås.

Men icke i Sverige.

Att lokalt producerad el ger tillskott vid strömavbrott, samt annars minskar transmissionsförlusterna och minskar behovet av utbyggt ledningsnät ignorerar förstås lobbyn. Istället skall det in fjärravlästa mätare, som räkar höja den mätta förbrukningen med 5-10% istället, med motivet att det är bra för konkurrensen och därmed kunderna...

Ved från annan fastighet än bostaden skall beskattas, men om man bor på samma fastighet som veden kommer ifrån så är den gratis... Fast det går att lösa genom att man köper den marknadsmässigt av sin egen verksamhet (150:- för massaved just nu, skräpved till eldning kan man ta  75:- för, hugga upp gör man utanför verksamheten, dvs hemma), så kan man investera de pengarna i verksamheten (verktyg etc) istället för att betala skatt.

Fast att ha en verksamhet gör ju att man inte kan få några bidrag (om ngn nu försöker vara "självförsörjande" genom att leva på bidrag...).

Det finns väl en utredning som föreslår att man skall beskattas per kvadratmeter istället för per kWh, eftersom vi enligt EU inte får ha differentierad elskatt mellan industrin (=1 öre) och hushållen och tjänsteföretag (=26 öre eller ngt). Därmed så kommer man få betala som om man kör med direktel oavsett om man eldar med ved eller har värmepump... Bra va!

Ovanpå detta skall förstås hela EU:s elmarknad avregleras och samköras, vilket kommer göra att våran billiga el här uppe i Norden kommer få kontinentala priser...



1. 5-10% ökad debitering pga direktavläsning
2. Ökad beskattning per kvadratmeter gör det dyrare för alla alternativ till direktel
3. Kontinentala elpriser om upp mot 2:00 per kWh efter skatt.

Mums.

Om man snålar med elförbrukningen kan man väl klara sig med en investering runt 100 000:- i vindkraft (typ 1 kW nominellt, 200-300 W i snitt) och några solpaneler (typ 300 W nominellt). Batterier kan man i teorin skippa om man har bra läge, och köra överskottet direkt till varmvattenberedaren istället för batterier. Blåser det går det bra, och är det vindstilla på natten så får man väl passa på att sova...

Fast då blir det verkligen att snåla. Inte mycket mer än kyl/frys, vattenpump, radio, bärbar dator och någon enstaka lampa... Men genomförbart.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Wolverine

  • Gäst
Re:Skatt på egen producerad ?
« Svar #6 skrivet: 11 maj-05 kl 21:29 »
Ingen skatt på egentillverkad el. Tror inte att staten kan införa skatt på förnyelsebara energi som producerats i hemmet och används där. Det vore politiskt självmord med tanke på klimatproblemen och de miljömål som satts upp.

Sedan är energimarknaden korrupt, men ett dubbelt så högt elpris eller mer än så är befogat eftersom energisystemen är största hot mot vår existens idag.

Jordlöpare

lilleulv

  • Gäst
Re:Skatt på egen producerad ?
« Svar #7 skrivet: 12 maj-05 kl 07:18 »
Vilket bra och intressant inläg. Man kan lära sig mycket på detta forum.
Elpris pr. kvm. Det är skrämmande, så försvinner ju all ekonomisk orsak till att mindska förbrukningen ( så klart inte den rent ekologiska) och i sista ändan drabber det hela samhället.  Skall man till den tid bygga några futtiga kvm till huset, lär det väll att bli svartbygga.
Lilleulv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 5 användare (3 dolda)
javill, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser