Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemslakt-litteratur/kurs?  (läst 2965 gånger)

Gunnel

  • Gäst
Hemslakt-litteratur/kurs?
« skrivet: 13 feb-06 kl 15:35 »
Vi har tänkt oss att slakta våra lamm själva så småningom och undrar om det är någon som vet någon bra litteratur/kurs i ämnet.

leifhh

  • Gäst
Re:Hemslakt-litteratur/kurs?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-06 kl 08:29 »
Bra beskrivning i text och bild av urtagning, flåning och styckning hittar du i jägarens nya kokbok av Klötzke (hur stavas det namnet?) med flera, använd beskrivningen för mindre hjortdjur. Observera att får flås först och sedan tas ur, till skillnad från skjutna djur där man vill ha ut inkråmet så fort som möjligt ifall det skulle vara sönderskjutet. Flåning av lamm finns väl översiktligt beskrivet i fårägarens bibel (Sjödin)

Edit: DVDn det vilda köttet är ännu bättre! handlar iofs om vilt, men det är ingen jätteskillnad mellan ett rådjur och ett får..... med lite sunt förnuft kommer man långt....
« Senast ändrad: 01 mar-08 kl 14:29 av leifhh »

Neiklot

  • Gäst
Re:Hemslakt-litteratur/kurs?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-06 kl 08:58 »
Det allra bästa är att "följa med" en erfaren slaktare och lära utav honom.

Böcker är bra, men fyller "bara den teoretiska kunskapen".

..

leifhh

  • Gäst
Re:Hemslakt-litteratur/kurs?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-06 kl 10:29 »
Det allra bästa är att "följa med" en erfaren slaktare och lära utav honom.

Böcker är bra, men fyller "bara den teoretiska kunskapen".

Kan bara instämma. Men jag är av den där bokälskande sorten som helst läser in mig på ett ämne innan jag följer med någon och lär mig hur det går till i praktiken. Då bär man med sig en viss förkunskap. Efter den praktiska duvningen kan man gå tillbaka till böckerna en gång till och jämföra. Därefter modifierar man det hela på ett sätt som passar en själv bäst. (Givetvis med hänsyn till minmalt lidande för djuret etc)

Gunnel

  • Gäst
Re:Hemslakt-litteratur/kurs?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-06 kl 13:29 »
Ja, - vi har tänkt be någon erfaren hemslaktare om hjälp första gången, men precis som leifhh så vill vi veta lite teoretiskt först. Det är lite lättare att lära sig det hela sedan tror jag. Sen gör väl alla alltid lite olika kan jag tänka, men det är ändå bra att ha ett hum först. Självklart kan man inte bara med hjälp av en bok slakta ett levande djur på rätt sätt, men det är bra att veta i förväg vad som kan behövas i utrustning, plats med mera.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Hemslakt-litteratur/kurs?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-06 kl 15:37 »
Hejsan
Att ha med någon erfaren jägare/slaktare första gångerna tycker jag är ett måste. Du lär dej mer genom att se och hjälpa till, men det är bra att läsa före också så man vet lite vad man ger sig in på.
Kolla även gamla kokböcker, dom brukar också ha bilder på styckning. Det finns även broschyrer på grovstyckning, med bilder och text under som förklarar steg för steg. Men jag kommer inte ihåg varifrån jag fick dom. Jag kan försöka kolla upp det.

Vi gjorde så att vi bad min svåger om hjälp. Han är älgjägare och har skjutit och slaktat ett antal djur i sina dagar.

Först 4 gången "tordes" vi göra det själv och då var även han med och övervakade allt. Få se om vi överhuvudtaget törs göra det helt själv.

Jag brukar tänka att själva slakten gör inte så mycket om det blir lite fel, då lider ju inte djuret nå mer.
Jag är mera rädd att det ska gå snett vid avlivningen.

Jag är nog för nervös av mej och tycker att det är obehagligt, jag har inte vant mej vid "bondelivet" än. Jag har svårt att äta egna djur, men det väl bara att vänja sig, eller?

Hör efter om ni har någon snäll jägare som kan hjälpa er.

Hälsningar Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser