Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur länge får ett ruvat ägg vara kallt......  (läst 3387 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
hur länge får ett ruvat ägg vara kallt......
« skrivet: 04 maj-06 kl 16:00 »
innan kycklingsprociduren upphör

Alltså jag har en höna som ligger på ägg vi köpt, hon har legat en vecka nu
och nu de senaste dagarna bytar hon rede och äggen blir kalla.

Hittat dem på morgonen o är iskalla tre ggr.

vad göra är det någon ide att fortsätta lägga dem under henne???

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Krösamaja

  • Inlägg: 29
Re:hur länge får ett ruvat ägg vara kallt......
« Svar #1 skrivet: 05 maj-06 kl 13:07 »
Om det är ägg som du har köpt ifrån en affär så är det nog rätt meningslös eftersom dom inte är befruktade.
Är iofs ingen expert på höns med det låter mest vettigt.

Men däremot undrar jag hur länge ett ruvat befruktat ägg får vara kallt om man ska kläcka dom i en äggkläckningsmaskin?

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hur länge får ett ruvat ägg vara kallt......
« Svar #2 skrivet: 05 maj-06 kl 13:23 »
Jag har köpt befruktade ägg.
Små DV kochin hoppas verlkigen det blir något

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:hur länge får ett ruvat ägg vara kallt......
« Svar #3 skrivet: 05 maj-06 kl 17:18 »
Nu säger många att dom helst inte ska kallna alls efter att äggen börjat utvecklas. Men, jag tog efter ett missöde med en räv hand om ett iskallt bo tolv timmar efter att hönan lämnat boet och la äggen i kläckaren. Ställde in dom i rumstemperatur i 4 timmar först och sen in i kläckaren till kvällen och alla dom äggen kläcktes.

Om man samlar nylagda ägg för kläckning så går det bra att ha dom kallt i 14 dagar. Men helst inte över tio dagar. "Grodbarheten" avtar efter tio dagar. Viktig också att vända på äggen, helst tre ggr. om dygnet. Ställ äggen i äggkartong med spetsen nedåt och vippa på kartongen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser