Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   om RED MITE  (läst 4762 gånger)

Markim

  • Gäst
om RED MITE
« skrivet: 22 aug-10 kl 14:30 »
Så här står det på baksidan av burken..
Red mite Powder is an insect repellent for amateur use against Red Mite also known as Chiken Mite,Roost Mite and Poultry mite (krypen har många namn) by direct application to Poultry

RED MITE POWDER does not taint eggs.
Sterilizable maize is used as the carrier an unlike other carriers, it will not metabolise via cuts,abrasions,scabs,grazes or dry flaky skin areas and form granulomas.

Available in two application methods:
*Powder for dusting
*Liquid concentrate for knapsack application Both products are effective repellent combinations for direct application to birds and poultry as a proactive "On bird" deterrent to infestation or to rectify an exsisting problem.


Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #1 skrivet: 22 aug-10 kl 14:38 »
Jag fortsätter hära..lååång text..=)

Suitable for use in both organic and intensive farming systems.This product falls into the exempt category of åtoducts wich use only plant oils as active ingrediens , as listed in Annexe IB (Pestcides) of Council Regulation (EEC) no 2092/91 (as amended) and is therefore suitable to use in organic systems.
Carefully examine the birds ans housing for mites wich are avident as tiny red to blackish dots,Often found under clusters,under loose clods of litter,under slats,in nesting boxes or i cracks abd crevices in the housing structure ( puh måste vila lite)..

Red Mite infeastion can mean:
*Irritation of the bords,resulting in depressed production
*Increased feed consumption accompanied by a decreased in growth
*Increases in floor eggs,as nesting boxes are avoided

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #2 skrivet: 22 aug-10 kl 14:42 »
*An increase in vent pecking,cannibalosm and general distress to the birds
*Clicinal anaemia , leading to dull,pale,combed birds and possinly death
*Pale colored yoke
*Mite stained eggs resulting in downgrading of eggs
*Dermatitis or skinn irritation of staff caring birds

HARMFUL TO AQUATIC ORGANISMS MAY CAUSE LONG-TERM ADVERE EFFECTS IN THE AQUATIC ENVIROMENT.
CONTAINS CITRAL,MAY PRODUCE ALLERGIC REACTION.
CITRIDOL



Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #3 skrivet: 22 aug-10 kl 14:47 »
Snart klar på ena sidan..Kanske blir lite stavfel men det får ni ta..

Directions for use:
Red Mite is nocturnal creature so for this reasn its best to treat the birds just before lights out.Dim the lights as low as possible to avoid any undue agiatation

Thoroughly dust the birds with the powder avoidiing the eyes.Apply sparingly on smaller birds.
Repeat application as nessecary depenant upon infeastion and in top of the problem.Dont forget that Red Mite can live away from birds from up till 36 weeks

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #4 skrivet: 22 aug-10 kl 14:51 »
Så här ser burken ut..

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #5 skrivet: 22 aug-10 kl 14:53 »
Baksidan vilket texten ovanfirånjag skrivet av..

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #6 skrivet: 22 aug-10 kl 14:55 »
Här kan man beställa det..

www.redmite.com
www.ragwort.com

Finns en sidan till på burken men jag orkar inte skriva mer nu om det är okej?
Gör det senare..
mvh
Majsan

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #7 skrivet: 22 aug-10 kl 14:57 »
Jag handlar i den hära affären..

http://www.petsathome.com/

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #8 skrivet: 22 aug-10 kl 15:02 »
Här är min histora..Inte klar än men lägger upp länken så jag kan peppa er end..=)

https://docs.google.com/present/view?id=ddg529g9_0grdjxtg9&revision=_latest&start=0&theme=blank&authkey=CJ3W0KMJ&cwj=true

ingaplinga

  • Inlägg: 53
SV: om RED MITE
« Svar #9 skrivet: 22 aug-10 kl 19:43 »
Vilken kamp och vilken uthållighet! Stor respekt Markim  ;)

Liro

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #10 skrivet: 22 aug-10 kl 21:46 »
Underbart Majsan, jättefin sida du gjort, jag är jättetacksam för att du delar med dig av dessa erfarenheter.

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: om RED MITE
« Svar #11 skrivet: 23 aug-10 kl 11:47 »
Var på Granngården och köpet vitaminer häromdagen och såg då att det fanns Dermagall som var till för röda hönskvalster. Vad är skillnaden på Red Mite pulver och Dermagall? Jag bara tänkte - för då behöver man ju inte åka till UK om man drabbas.... ;)

INfo: http://order.skadedjurshjalp.se/product_info.php?cPath=25_32&products_id=121
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

trallallaa

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #12 skrivet: 23 aug-10 kl 14:45 »

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: om RED MITE
« Svar #13 skrivet: 23 aug-10 kl 14:59 »
Här är det bara shoppa loss  ;D
http://www.chicken-house.co.uk/acatalog/Red_Mite_Solutions.html


 :o Efter alla historier om Röda Faran  :P så känner jag för att ta en av varje utifall att ;D!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

pålle

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #14 skrivet: 23 aug-10 kl 15:54 »
:o Efter alla historier om Röda Faran  :P så känner jag för att ta en av varje utifall att ;D!
    Apropå Röda faran ja hade en fiat  sex hundra som ja kalla Röda faran förlåt kunde inte låta bli lite nos tall gi  :D

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #15 skrivet: 23 aug-10 kl 18:33 »
Halloj björnskogen..
Asså jag har kört me det där deframgall och det gick inge vidare. + att det blir ju blött det gillar ju krypen..Röda faran..hoho ja den kan man verkligen kalla skiten..
Jag har provat det mesta och det som gav mig sömn på nätterna var pulvret och som jag sett störst förvandling på hönorna..
Det har gått 2 veckor tror jag sen jag pudrade dom i rumpan och "taiträ"..frid och fröjd ..
Trodde jag upptäckte en attack imorse så jag körde me pickan lite extra idag...
mvh
Majsan

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: om RED MITE
« Svar #16 skrivet: 23 aug-10 kl 23:03 »
Halloj björnskogen..
Asså jag har kört me det där deframgall och det gick inge vidare. + att det blir ju blött det gillar ju krypen..Röda faran..hoho ja den kan man verkligen kalla skiten..
Jag har provat det mesta och det som gav mig sömn på nätterna var pulvret och som jag sett störst förvandling på hönorna..
Det har gått 2 veckor tror jag sen jag pudrade dom i rumpan och "taiträ"..frid och fröjd ..
Trodde jag upptäckte en attack imorse så jag körde me pickan lite extra idag...
mvh
Majsan

 :) OK - bra sömn för människan är ett tecken som aldrig ska förnekas  ;)!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #17 skrivet: 24 aug-10 kl 07:48 »
Det säger min läkare oxå..Därför jag måste ta sömnhormon..hoho..

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: om RED MITE
« Svar #18 skrivet: 24 aug-10 kl 11:45 »
Tack för att du skrev upp allt detta!

Har svårt att uttyda vad som är den verksamma substansen ändå, men så är det ju ofta.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: om RED MITE
« Svar #19 skrivet: 24 aug-10 kl 12:17 »
Har svårt att uttyda vad som är den verksamma substansen ändå, men så är det ju ofta.

jag har inte heller sett någon komplett innehållsförteckning

så här står det på en annan webbsida om detta pulver

"Contents: Our formulation uses only 100% natural, non-toxic ingredients known for their excellent properties to thoroughly rid poultry and other birds of all types of mite and lice. Its active ingredient is a synergised tropical plant extract mixed with a blend of herbal and essential oils, all of which are proven very effective for this purpose. Sterilizable maize is used as the carrier and unlike other carriers, it will not metabolise via cuts, abrasions, scabs, grazes or dry flaky skin areas and form granulomas."

samt detta från ytterligare en sida "Ingredient(s): Australian Tea Tree Oil 1.5%, Lavandin Oil 1.5%."

man ställer sig lite undrande när de skriver "100% natural, non-toxic ingredients" när det står följande på burken "HARMFUL TO AQUATIC ORGANISMS MAY CAUSE LONG-TERM ADVERE EFFECTS IN THE AQUATIC ENVIROMENT."




ett svar från en annan tråd om ett annat bekämpningsmedel "for scaly legs" tidigare i år

Detta innebär följande. Medlet följer inte Svensk lagstiftnig avseende bekämpningsmedel och de som säljer produkten i Sverige kommer att få vite om Kemikalieinspektionen kommer på dem. Alla bekämpningsmedle måste nämligen innehållsdeklareras i Sverige!! Även om de bara innehåller sockervatten.

så är man intresserad av att importera/sälja detta i sverige så kommer man att få problem om tillverkaren inte vill tillhandahålla en komplett innehållsdeklaration...

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: om RED MITE
« Svar #20 skrivet: 24 aug-10 kl 16:51 »
Men jag måste ändå säga att jag använder hellre produkter som är framkallade för höns än proukter som används för tex jaktiller (etonyal)..

red mite är lika lite godkänt för användning på livsmedelsproducerade djur som etotal eller frontline är, så sett ur det perspektivet ser jag ingen skillnad på användandet av dessa produkter (mer än att red mite skulle vara olagligt att sälja i sverige eftersom det inte har någon innehållsförteckning)

både frontline och etotal har samma varningar som red mite om att det är skadligt för vattenlevande organismer
Från produktbladet för etotal: "Skadligt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."
och om frontline: "Fipronil [det aktiva ämnet i frontline] kan påverka vattenlevande organismer. Förena inte dammar, vattendrag eller diken med produkten eller tomma förpackningar. "

så det spelar nog väldigt liten roll vilket man väljer, personligen skulle jag ha en ordentlig karens på äggen oavsett vilket [icke godkänt] bekämpningsmedel jag än använde...

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #21 skrivet: 24 aug-10 kl 18:59 »
Där ser man men jag äter inte äggen endå..
hoho..
Tänkte bara visa hur Margit ser ut nu..
Hon var illa deran för en månad sen så jag måste ha gjort något bra iallafall..

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: om RED MITE
« Svar #22 skrivet: 24 aug-10 kl 22:10 »


man ställer sig lite undrande när de skriver "100% natural, non-toxic ingredients" när det står följande på burken "HARMFUL TO AQUATIC ORGANISMS MAY CAUSE LONG-TERM ADVERE EFFECTS IN THE AQUATIC ENVIROMENT."


Det var min tanke också. Så jag avstår nog även i fortsättningen, även om jag är tacksam för Markims jobb att skriva upp alltihop.

Markim

  • Gäst
SV: om RED MITE
« Svar #23 skrivet: 24 aug-10 kl 23:00 »
Hej dolvan.
En fråga hur får du då bort krypen??Vilka medel använder du??
Etonyal och frontline har ju samma "varningstexter".
Och ärligt talat ger jag blanka fan i vattenorganismernas livscykel så länge mina hönor är krypfria.
Pudret pudras ju på dom i hönshuset så jag fattar inte?
Ville bara vara shysst och visa er alla att det finns medel som är till för dom satans små röda terroristerna.Sen kan ni dividera innehållsförteckningarna bäst ni vill.
Mina älskade hönor och jag tackar för oss..
Adjö


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser