Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 frågor angående dräktighet  (läst 2715 gånger)

Liro

  • Gäst
2 frågor angående dräktighet
« skrivet: 13 mar-11 kl 21:43 »
* Min hona har släpat in all halm i boet och gjort en enda stor boll av allt, man kan säga att det ser ut som att det inte finns plats för henne själv där inne än mindre plus ungar, rättar hon till detta, är det vanligt att de gör så först. Hon har sin första kull på g om en vecka.

* Hon har fått en liten hakpåse den senaste veckan, hör det till dräktigheten att de liksom vi människor växer på fler ställen än magen när det är bebis på g?? Hon har iof fått lite havre nu utöver pelletsen men det är så lite så det borde inte märkas på hakan. Hoppas den försvinner sen.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 22:05 »
Ja, ibland proppar honan precis hela bolådan smäckfull med halm/hö, men det är helt i sin ordning. Hon kommer att gräva ut mycket när hon ska till att föda, för att sedan proppa igen ingången när hon stoppat om dom nyfödda ungarna. Ibland ser det helt galet packat ut, men det är helt i sin ordning... ;)

Många honor får hakpåsar när dom är dräktiga, och dom går tillbaka ibland, och ibland inte. Men jag tror att du kan strunta i att ge havre nu. Ger du pellets så är det inte nödvändigt. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Liro

  • Gäst
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 23:14 »
Phew...vad bra att det är i sin ordning, man blir ju helt nojjig av detta ju ;)

Ok, då blir det minus havre nu, gav det mest som lite gottis så här mot slutet. Hon får Oxbow pellets.

Tack för svar.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 07:00 »
Mina hona fick hakpåse 2 månader före hennes ungar.
Den gick bort när det var 1 vecka kvar till ungarnas födsel och hon hade fri tillgg till mat.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 13:40 »
Jag har använt kullar som "bantningsmedel"... Hade en hona med hakpåse, två kullar senare är den borta. När dom diar och har superhög förbränning är det ett bra tillfälle att låta dom bli av med extravikten, det är för övrigt fullt naturligt, en hona i det vilda magrar av under amningsperioden.

Dom ska ha fri tillgång till hö, men kraftfoder är bara ett tillskott, ger man för mycket kraftfoder får man hakpåsar.
//Lina

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 14:32 »
Fri tillgång på kraftfoder kan skapa andra problem för dräktighet o födande och är helt onödigt. De behöver iget extra innan, utan efter de fött (och då behöver man inte heller ge fri tillgång utan bara öka efter hand).
Kaninuppfödare och pelargontant.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 14:42 »
Fri tillgång på kraftfoder kan skapa andra problem för dräktighet o födande och är helt onödigt. De behöver iget extra innan, utan efter de fött (och då behöver man inte heller ge fri tillgång utan bara öka efter hand).
Absolut. Fri tillgång på hö är det som gäller, kraftfoder ska de få efter energibehov, det finns trådar om det redan. Och under dräktigheten ska de ha så mycket de själva behöver, sedan ökar man efterhand som ungarna växer. Gösta har skrivit bra inlägg om detta, och flera andra har också skrivit om det.

Ger man fri tillgång på kraftfoder riskerar man att de äter för lite hö, och då får matsmältningsproblem. Dessutom får man problem med övervikt, vilket ger följdsjukdomar. De får även färre ungar om de är överviktiga, och kan ha svårare att bli dräktiga överhuvudtaget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Liro

  • Gäst
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 17:31 »
hon får en halv dl om dagen med pellets, precis som förut innan dräktigheten.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #8 skrivet: 14 mar-11 kl 19:43 »
hon får en halv dl om dagen med pellets, precis som förut innan dräktigheten.
Jag svarade på oskar98:s inlägg:

Mina hona fick hakpåse 2 månader före hennes ungar.
Den gick bort när det var 1 vecka kvar till ungarnas födsel och hon hade fri tillgg till mat.

En halv dl kan väl vara lagom, om hon är i bra hull. Hur mycket man ska öka sedan beror på antalet ungar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Liro

  • Gäst
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #9 skrivet: 14 mar-11 kl 21:31 »
Japp hon är i finfint hull :)

Liro

  • Gäst
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #10 skrivet: 14 mar-11 kl 22:09 »
asså...fick hem min bok om kaniner och uppfödning och där i står det att boet ska ha låg kant och vara si och så bäddat. Jag har en låda med tak och ett valv som ingång, duger det? Man läser och läser men i slutändan står det ändå något annat någon annan stans, jag har försökt att vara så förberedd jag kan men just nu känns det bara som allt blir fel, jäkla böcker.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #11 skrivet: 14 mar-11 kl 22:35 »
Du verkar ha förberett bra. Ta det bara lugnt, så löser kaninen resten. Det är inte kärnfysik vi pratar om, utan kaninuppfödning. Och har kaninen bara bomaterial och en lugn plats, så behövs inget mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Liro

  • Gäst
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #12 skrivet: 14 mar-11 kl 23:12 »
jo hon fixar det nog, hon har fått mycket halm och allt så det blir nog bra. Jag vill  ha de bästa förutsättningarna för mina djur, jag är nog lite överbeskyddande kanske ;)

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #13 skrivet: 15 mar-11 kl 07:03 »
Hej
Mina hona får 2 dl säd och ½ dl kraftfoder.
Det varar för hon ibland 2 dagar.
För varie dag får hon ändån nytt foder så ger jag de andra djuren de säden som är kvar hos hon.
Men hö, ja det äter hon som en galning, en klyfta tar inte långtid för hon att äta.
Men har ökat fodret lite nu då hon gick över tid 5 dagar med har fött nog ca 10 ungar och efter det blir man hungrig.
Men om en vecka har hon nog rättatillsig.

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #14 skrivet: 17 mar-11 kl 14:32 »
Då har hon ju fri tillgång!

Om dom inte äter upp inom 24 timmar får dom alldeles för mycket.
//Lina

Sussilo

  • Gäst
SV: 2 frågor angående dräktighet
« Svar #15 skrivet: 18 mar-11 kl 16:15 »
Mina hona får 2 dl säd och ½ dl kraftfoder.
(...)
Men har ökat fodret lite nu (...)
 /quote]

Det där låter alldeles för mycket även om hon har ungar. Vad har du för ras, Oskar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser