Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skärpning av gammal hovtång?  (läst 3574 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Skärpning av gammal hovtång?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:32 »
Carina
 On 20 Jun, 2001 - 05:13
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på er,
Jag har en gammal slö hovtång som jag skulle behöva skärpa så den blir användbar igen.
Går det? och i så fall hur?
Tänkte jag skulle slippa gå och köpa en ny när jag har en gammal redan.
 
Jon Rosén (Jon)
 Må 26 Nov, 2001 - 23:47
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
En hovtång kan man visst fixa. Lättast är det om du kan sätta fast den i ett skruvstycke så att dess käft gapar, och sedan ta en enkelhuggen fil och fila (en enkelhuggen fil har räfflor bara på ena ledden, bild finns i min smidesartikel i senaste Åter). Filen ska vara vass och du ska fila både på in- och utsidan av tänderna. Allt klart? Lycka till!
 
Carina
 Fre 30 Nov, 2001 - 06:52
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Jon!
Jag håller just på att läsa din artikel i Åter så jag förstår vad du menar med enkelhuggen fil  
Tack så jättemycket för tipset!

PS...din artikel i Åter får mig att längta efter en egen smedja...
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser