Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröodla sommarsquash  (läst 1797 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
Fröodla sommarsquash
« skrivet: 31 jul-20 kl 09:25 »

Igår skördade jag en sommarsquash som vägde över 3 kg. Tänkte först att den kanske borde skördats tidigare för att vara optimal, men kom sen på att den egentligen ju var omogen. Som frukt betraktad.  Fröna var ju säkert inte mogna. Denna slags grönsak, sommarsquash, även kallad zuccini, äter man ju innan fröna ens har bildats ordentligt.

Så nästa år tänker jag göra ett experiment och försöka fröodla sommarsquash, se vad som händer om man låter den växa så mycket den vill och tills att den blir helt mogen.  Det handlar om sorten Ambassador.  Någon som vet vad jag kan vänta mig?  Ändrar den färg när den mognar? Mörkgrön annars. Kan den hinna mogna?   Gäller Stockholmstrakten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fröodla sommarsquash
« Svar #1 skrivet: 31 jul-20 kl 09:47 »
Låt en växa till sig och växa till sig. När den låter riktigt ihålig bortåt mitten/slutet av augusti tar SU in den och lägger den på ett uppsamlingskärl och väntar lite till den ska blinännu ihåligare och nästa börja mjukna då snittar du den och plockar ut fröna.
Som du lägger på tidningspapper för torkning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Fröodla sommarsquash
« Svar #2 skrivet: 31 jul-20 kl 16:33 »
Å, tack för svar!  Ser fram mot att odla en ballong nästa år.  Fast fröna kanske inte blir så användbara. Upptäckte just att sorten är en F1 hybrid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser