Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  men när kommer kycklingarna?  (läst 1205 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
men när kommer kycklingarna?
« skrivet: 28 maj-07 kl 08:33 »
 ??? gick in till hönsen för att släppa ut dem.

men inga kycklingar men det piper i äggen?

SKa man vänta ytterligare ett dygn eller ska man hjälpa dem på traven

hönsen äter ju snäckskal så äggskalet är ju rätt hårda.

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
Re:men när kommer kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 08:37 »
Hej
Dom kommer när som helst nu, du behöver ej hjälpa dom.Lycka till!!
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:men när kommer kycklingarna?
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 15:10 »
Jag tror man ska försöka undvika att "hjälpa" kycklingar ur äggen. Vet att det kan vara svårt att låta bli, men det kan också bli kycklingens död. Är den inte redo för att möta omvärlden kan man döda den. Sedan kan det också vara en svagare kyckling som ändå inte hade klarat sej eller som alltis varit svagare än de andra. Så långt man bara klarar av att låta naturen (eller hönan) sköta sej själv så ska man väl göra det. Hoppas det kläcks snart så du får se underverken!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:men när kommer kycklingarna?
« Svar #3 skrivet: 28 maj-07 kl 16:56 »
Vi hade en kyckling nu som inte tog sig ur skalet. Tråkigt men det är sånt som händer. Ungefär hälften av skalet var borta. När vi hittade den så hade hinnan torkat fast på kycklingen och den var död.

Våra ägg är ganska stora och tuppen rätt liten (dvärgkochin). Funderade på om ägget kan vara för stort för kycklingen? Ett annat ägg som en större tupp befruktat kläcktes nämligen två dygn före de andra trots att ruvningen påbörjades samtidigt. Den kycklingen är större och borde rimligen ha vuxit ur sitt skal tidigare.

Av 5 ägg var det 3 som blev kycklingar, men en av dessa tog sig alltså inte ur skalet, så vi har bara två kycklingar nu.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser