Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De vill inte ploppa upp!  (läst 2375 gånger)

tomtedockan

  • Gäst
De vill inte ploppa upp!
« skrivet: 19 aug-05 kl 19:01 »
Hej hej!
Det kanske finns någon kunnig här som kan säga om jag gör rätt eller fel...?
Jag köpte en bok om örter för ca en månad sen där man fick med fyra örter och lite redskap.
Jag försöker odla basilika, koriander, persilja och timjan i små, små krukor i fönstret. De står varmt och soligt. Jag tog jord från komposten och har vattnat rikligt varenda dag. I boken står det att man ska täcka krukorna, för att de gror bättre i mörker. Så det har jag gjort.  
Men nu har det gått över fyra veckor och ingenting har "dykt upp". Tar det så lång tid, eller har jag gjort helt galet...?!

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:De vill inte ploppa upp!
« Svar #1 skrivet: 25 aug-05 kl 20:40 »
Du kan ha vattnat för lite eller för mycket.

Sådden vill ha jämn ytlig fukt, men inte för mycket vatten. Den är också mycket känslig för att torka ut just när fröerna ska gro, om du t ex har dem på fönsterbrädan och är borta på dagarna och solen gassar.

Persilja tar mycket lång tid på sig (ordspråk-persilja ska fram och tillbaka till helvetet sju gånger innan den kan gro).
Basilika är snabb, och borde tittat upp på ca. en vecka.
De andra två har jag ingen erfarenhet av att så.

Du kan gräva lite försiktigt i sålådan och se vad som är på gång, finns där frön som hållet på att gro eller finns där ruttna frön (om du vattnat för mycket)?

En del frön vill heller inte ha det för varmt när de gror.

Groningstider enligt Lena Israelssons  
"Köksträdgården":
Basilika: 6-12 dagar
Persilja: 14-21 dagar
Koriander: 6-12 dagar
Timjan: 10-20 dagar

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Tjotten

  • Gäst
Re:De vill inte ploppa upp!
« Svar #2 skrivet: 17 nov-05 kl 16:00 »
Det jag tänkte på allra först var att du skrivit att du sått dem i kompostjord. För de allra flesta frön och småplantor är det alldeles för kraftigt. Naturell kompostjord bränner fröna och gör även dem till kompostjord. Man brukar använda såjord för att den är mycket näringsfattig  och sedan sätta om dem när de kommit upp några cm. Du kan även ha vanlig jord i krukan och ett par cm såjord överst i det lagret du sår fröna i. När sedan plantan blir sörre blir även rötterna det och gräver då nersig i den lite kraftigare plantjorden.
« Senast ändrad: 17 nov-05 kl 16:01 av Tjotten »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:De vill inte ploppa upp!
« Svar #3 skrivet: 09 dec-05 kl 22:12 »
Kolla så du inte vattnar för mycket, fler växter dör av drunkning än av törst.

Sådde en gång med för mycket gödsel, kom inte upp ett skvatt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:De vill inte ploppa upp!
« Svar #4 skrivet: 11 dec-05 kl 00:11 »
Sådde en gång med för mycket gödsel, kom inte upp ett skvatt.

Ja, det är bäst att använda såjord. Såjord kan vara köpejord anpassad för sådd, eller sk kaktusjord.

Lövkompost går också bra och är enkelt att göra själv på t ex lind, lönn och liknande. Eklöv tar lång tid att bryta ner så dem kan man undvika. Min erfarenhet är också att frön är olika känsliga för att sås i för näringsrik jord. Det kan åt skogen som Skytten påpekar.

Det kan också vara så att fröna hamnat för djupt i jorden och har då svårt att komma upp, särskilt i kombination med något av de andra nämnda felen man kan göra...

Tur att det bara är att göra om och att det ändå går relativt fort! ;)

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 5 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing, Stengrim, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser