Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bisvärm i grannens vägg.  (läst 2037 gånger)

hajbo

  • Inlägg: 22
    • Västerbotten
Bisvärm i grannens vägg.
« skrivet: 15 jul-18 kl 21:29 »
En svärm från mina kupor har börjat bosätta sig i stallets vägg hos en granne. Kan jag bli ekonomiskt ansvarig för kostnader för att avlägsna bina. Till exempel kostnad för Anticimex eller rivning an vägg/ del av vägg för att få bina väck. Någon som kan juridiken runt detta?
Lasse

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #1 skrivet: 15 jul-18 kl 23:10 »
Om det är bin finns det säkert nån som gärna tar hand om svärmen kanske gratis

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #2 skrivet: 16 jul-18 kl 06:29 »
Med tanke på att du inte har juridiskt ansvar för din katt så bör det vara samma med bin men hur ska de kunna bevisa att det är dina bin

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #3 skrivet: 16 jul-18 kl 07:52 »
Med tanke på att du inte har juridiskt ansvar för din katt så bör det vara samma med bin men hur ska de kunna bevisa att det är dina bin
Dålig liknelse då det är strikt ägaransvar för din katt, samma som för hund. De flesta vet inte om att man inte får ha sin katt lös utan uppsikt. Ställer din katt till med något så är det du som ägare som ansvarar för det.
Hur det är med bin vet jag inte men skulle det gå att bevisa vem ägaren är så förutsätter jag att ägaren är ansvarig. Sedan beror det på vilket förhållande man vill ha med sina grannar. Kanske inte är så svårt för grannen att lista ut vem de tillhör...

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #4 skrivet: 16 jul-18 kl 09:59 »
Det går ju inte att jämföra katthållning med biodling  ;) Hur ska en kunna ta ansvar för tiotusentals bin som svärmar ut?
"Om bisvärm "slagit" i en skorsten e.dyl. olämpligt ställe är det husägarens alternativt dess försäkringsbolags som har ansvar för ev. åtgärder.

I första hand stipulerar lagar och föreskrifter att bisvärm skall infångas & tillvaratas. Innan bisvärm får avdödas t.ex via pesticid-besprutning, skall det inhämtas ett yttrande från länsstyrelsens bitillsynsman som gör ett platsbesök. Denne avgör om svärm kan infångas eller om den som nödåtgärd får avdödas. F.n. är tillkallande av bitillsynsman en kostnadsfri statlig tjänst. " https://sites.google.com/site/biodlare/sv%C3%A4rmar%26honung
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #5 skrivet: 16 jul-18 kl 10:41 »
Dålig liknelse då det är strikt ägaransvar för din katt, samma som för hund. De flesta vet inte om att man inte får ha sin katt lös utan uppsikt.....

https://lawline.se/answers/15932

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #6 skrivet: 16 jul-18 kl 11:05 »
Såg att de tog bort det strikta ägaransvaret 2015.

Dock så: "Liksom för hundägare gäller att en kattägare ska hålla sin katt under sådan tillsyn att den inte orsakar skador på människor, djur eller egendom"



Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #7 skrivet: 16 jul-18 kl 11:32 »
Såg att de tog bort det strikta ägaransvaret 2015.

Dock så: "Liksom för hundägare gäller att en kattägare ska hålla sin katt under sådan tillsyn att den inte orsakar skador på människor, djur eller egendom"



Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Här är lite mer att läsa
http://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #8 skrivet: 16 jul-18 kl 13:26 »
Finns det inte något alternativ till paragraferna? Lura ut bina på något sätt?
Täppa för ingångarna, lät dem bli lite desperata, och så släpp ut dem sen. Den metoden har jag hört talas om, för länge sedan. Funkar den inte?

hajbo

  • Inlägg: 22
    • Västerbotten
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #9 skrivet: 16 jul-18 kl 13:37 »
Tack för alla svar, även om det var bin som jag var undrande över. Katter och hundar är trevliga djur också. :)
Lasse

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #10 skrivet: 16 jul-18 kl 13:39 »
Finns det inte något alternativ till paragraferna? Lura ut bina på något sätt?
Täppa för ingångarna, lät dem bli lite desperata, och så släpp ut dem sen. Den metoden har jag hört talas om, för länge sedan. Funkar den inte?
Nej knappast troligt, drottningen går inte ut om hon är äggläggande och ambina lämnar vare sig drottningen eller ynglen i sticket. Så alla bin går aldrig att få ut ur boet.

Hajbo ta kontakt med din bitillsyningsman så får du korrekt information om hur du ska göra och vilket ansvar du eventuellt har.
« Senast ändrad: 16 jul-18 kl 14:04 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bisvärm i grannens vägg.
« Svar #11 skrivet: 16 jul-18 kl 14:21 »
Tack för alla svar, även om det var bin som jag var undrande över. Katter och hundar är trevliga djur också. :)

Nu pratade vi iförsig om strikt ägaransvar och att det inte gäller alla djur😉

Tro det behöver vända i en domstol för att få en vägledande dom om jag ska vara ärlig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 4 användare
Lucas Axman, xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser