Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Total nybörjare med massor av frågor - någon som har input??  (läst 6108 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Som sagt - jag är TOTAL nybörjare på häst överhuvudtaget!
Det går bra att idiotförklara mig, men helst skulle jag vilja ha lite input om vad jag ska tänka på!
Jag har alltså ingen som helst kunskap om hästar, är ingen typisk hästmänniska men har funderat i många år på en arbetshäst.
På torpet finns redan de flesta andra djurslag - som jag heller inte hade någon kunskap om när jag skaffade dem!
Första kossan som kom till gården var totalt folkilsken och helt vansinnig när man gick nära henne. Alla som träffade henne sa - skjut henne!
Men idag är hon världens snällaste kossa som går i grimma utan problem och är supersnäll att mjölka.
Säger detta mest för en förståelse för mig - jag är djurmänniska och ger inte upp så lätt ;) Läser och frågar i massor innan jag bestämmer mig för ett djurslag. Är inte rädd för att fråga eller be om hjälp.

Så mina frågor/funderingar.
Vill ha en häst som jag kan använda både i skogen och på gården. Till att plöja, harva, så och vända hö. Till att dra upp rader till potatis.
Vill även kunna rida på den.
Har svärfar som har både kört/ridit in hästar förr och arbetat med arbetshästar "förr" i tiden. Han är här varje dag och kommer vara den som får lära mig - både att hantera hästen och hur man använder hästen.
Tänker bara ha en häst - som får gå med kossorna - dumt?
Vad ska jag välja för ras? Vad ska jag tänka på?
Har både boxar och uppbundet i stallet.
Kostnader för "allt"?
Okej... det blev ett rörigt inlägg - men är det någon som vill prata med mig om detta vore jag tacksam :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
Jag har aldrig ägt häst men har läst på och pratat med folk, eftersom jag själv vill ha brukshäst. Det här kan jag säga i alla fall:
Hästar kan gå tillsammans med kor utan problem (bekräftat av erfaren veterinär) men glöm inte att du enligt lag behöver ha hästsällskap till din häst. Kor räcker inte eftersom de inte tillhör samma art.

Själv funderar jag på en nordis eftersom de är stora nog att rida på och kan jobba både i skogen och på åkern. Jag fick dock rekommenderat gotlandsruss, men vet inte om jag är för stor för att rida på dem, så de kanske går bort.

Lycka till!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
Hästar och kossor brukar går bra. Jag har själv gjort det en gång i tiden.
Raser: ardenner,  klarar även tunga lass och maskiner men äter oerhört mycket
bruksnordsvensk, även  den klarar det mesta i enspann äter ngot mindre än en ardenner.
Hur mycket tänker du plöja? Plöjining  i gräsvall är nog det tygnsta i jordbruket, tygnre än slåttermaskin. Vill du köra med en häst eller två?

I fall du vill köra med två så är Nordlandshästen (norsk lantras) bäst. storlek som islänning, viktbärande (upptill 90kg), stark , snäll och lättfödd. Kan bli väldigt gammal, upptill 30. Jag hade en sån tills för ett par år sedan. Plöjde och harvade  mitt trädgårdsland med den. En klarar plöjning i öppen mark, två klarar att bryta vall.
Två är bra eftersom de då har sällskap, men en kossa funkar också.
 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
 lichiplommon - jag tänkte att den skulle få plöja/harva efter grisarna.
Vi har ju grisar till att bryta vall med.
Hur stor skillnad är det i matkonsumtionen egentligen? Tänker vi har ju redan både kossor och getter som äter hö ändå ;)


Riskan - islänning går bort för min del - vill inte ha varken fång eller eksem som ett "brev på posten"
Det lutar nog åt ardenner eller nordsvensk här.
Njae... det är ingen som har klart sagt att det just måste vara en häst till sällskap ;) Men jag misstänker att tillfredsställelsen med att ha kossor och getter till sällskap är dels från ras till ras och dels från individ till individ.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
lichiplommon - jag tänkte att den skulle få plöja/harva efter grisarna.
Vi har ju grisar till att bryta vall med.
Hur stor skillnad är det i matkonsumtionen egentligen? Tänker vi har ju redan både kossor och getter som äter hö ändå ;)


Riskan - islänning går bort för min del - vill inte ha varken fång eller eksem som ett "brev på posten"
Det lutar nog åt ardenner eller nordsvensk här.
Njae... det är ingen som har klart sagt att det just måste vara en häst till sällskap ;) Men jag misstänker att tillfredsställelsen med att ha kossor och getter till sällskap är dels från ras till ras och dels från individ till individ.
Nä men! Tänkte protestera mot påståendet att det inte måste vara en annan häst som sällskap men efter att ha kollat upp det så fick jag lära mig något nytt! Huvudsaken är att hästen trivs, då går det bra med andra flockdjur som nöt eller får. Där ser man!

Postat med Alternativ.nu´s app


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
lichiplommon - jag tänkte att den skulle få plöja/harva efter grisarna.
Vi har ju grisar till att bryta vall med.
Hur stor skillnad är det i matkonsumtionen egentligen? Tänker vi har ju redan både kossor och getter som äter hö ändå ;)


Riskan - islänning går bort för min del - vill inte ha varken fång eller eksem som ett "brev på posten"
Det lutar nog åt ardenner eller nordsvensk här.
Njae... det är ingen som har klart sagt att det just måste vara en häst till sällskap ;) Men jag misstänker att tillfredsställelsen med att ha kossor och getter till sällskap är dels från ras till ras och dels från individ till individ.

Om du bara plöjer efter grisarna gjort förarbete kan det gå bra med en häst om inte jorden är mycket tung dvs lera.

Angående fång o eksem så är nordlandshästen inte benägen att få varken det ena eller andra. Styrka och viktbärande som en islänning men mycket frisk annars. Enligt min mening en av de bästa hästraserna för ett mindre jordbruk. Min åt mellan 4 och 5 kg hö när den inte gick i tyngre arbete vilket är lite. Lite mat = lite arbete med hö.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Vad kul att du vill köra häst i jordbruket! Det gillar jag, jag skulle önska att fler ville det.

Jag tycker nog att den bästa starten är att faktiskt gå något slags kurs i hästhantering och arbetskörning, i synnerhet om man helt saknar hästbakgrund.

Välja ras kan man göra sedan, när lärt sig tillräckligt mycket, och helst har skaffat en mentor (som är aktiv med brukshästar i nuläget), förutom eventuell hjälp av svärfar.

Om svärfar inte är förhållandevis ung, och har hållit på med hästar ganska nyligen, så skulle jag inte lita på svärfar eller någon äldre granne som lärare. Vår kunskap om hur hästar ska fodras och på annat sätt skötas, har utvecklats oerhört mycket de senaste decennierna. Enbart vad avser frågor om foder, så vet vi oerhört mycket mera idag.
Och vad ska du göra någon dag när det krånglar med hästen, och svärfar inte är tillgänglig?

Det är ganska komplicerat att lära sig både sköta häst, och förstå när den mår bra, och att inse hur man behöver jobba med den för att den ska fungera till det man vill att den ska göra.

Man behöver träna och/eller jobba med hästen i stort sett varje dag, och det krävs kunskap (ganska mycket kunskap) för att jobba på rätt sätt med en arbetande häst. Är du beredd att under resten av din tid med hästen, avsätta 2-3 timmar varje dag på hästskötsel och "hästträning"?

Hästen kan inte stå i hagen (med eller utan sällskap av artfränder är inte viktigast), för att plötsligt plockas fram för att jobba med tyngre sysslor. Då "går den sönder" fysiskt (den måste vara fysiskt tränad för uppgiften) eller mentalt (även om individer som kan sättas i arbete direkt efter flera månader i hagen finns).

Idisslare är normalt sett förnöjsamma med maten, tål misstag med utfodringen, brister vad avser mineraler eller vitaminer, utan att fullständigt haverera. En tämjd idisslare, fortsätter oftast att vara "tillräckligt tam" utan daglig träning, kravbilden är ju såpass liten: jämför "gå i grimma" med att köra ett redskap med precision!

Hästar har bara en (liten) magsäck, och en lång tarm. Börjar magen krångla är det svårt att få till det, hästar är känsliga (jämfört med idisslare) för fleaktigheter i utfodringen samt damm eller mögelgifter.

Tänker du dig att köra häst i jordbruket, vilket jag gillar, så lär dig först! Av någon som är utbildare i brukshästkörning, och som ge referenser till eventuella säljare av inkörda brukshästar när du väl ska köpa.

De raser där det kan finnas utbildade brukshästar att köpa är oftast Ardenner eller Nordsvenska Brukshästar (ibland Fjordhästar). Nordlandshästar, Shettisar eller Russ (m.fl. raser) är trevliga hästar, som i rätt händer kan bli utmärkta brukshästar, men att hitta helt, eller delvis jordbruksutbildade hästar i de raserna håller jag för osannolikt.
Jag föder själv upp brukshästar, och utbildar dem till en rimlig basnivå innan de får flytta. Tyvärr finns det många som entusiastiskt tänker sig att själva utbilda från början, utan att ha bakgrundskunskap, och det går inte alltid så bra...Väljer man en ras som egentligen är anpassad (=avlad) "för något annat" än att jobba som brukshäst, så skaffar man sig en onödig uppförsbacke som nybörjare.

Här är några förslag på sätt att komma i kontakt med brukshästvärlden, och hitta utbildning:

http://www.hastkorare.se/

https://wangen.se/utbildning/kuskutbildning-brukshastkorning/

http://www.nordsvensken.org/  (kontakta något i ditt geografiska distrikt för hjälp att hitta utbildning)

http://www.ardennerforeningen.nu/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ah!  Till sist nämnde någon fjordhäst, om än inom parentes.  Den är trevlig och arbetsvillig, lättfödd men har lätt att få fång vid överutfodring.

  För det är en liten gård du har, 4-ever?  Där en liten arbetshäst passar.

  Rådet att utbilda dig innan du skaffar egen häst tycker jag verkar jättebra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Som vanligt har du full koll Trollmor ;) Vi har ett mindre torp - 3,5ha plus sonens 3 ha och ett på 7 ha (som är lite längre bort)
Har kikat lite på fjording - men uteslutet den tyvärr :/

skogaliten - tack för din input! Jag har tagit ett snack med svärfar och insett att jag nog få gå den långa vägen! Först gå kurs på annat ställe innan jag ens funderar på det. Hans kunskaper och hans uttalande gjorde att jag insåg att jag måste stå på mina egna ben, men kanske kan luta mig mot honom om det behövs.
Jag har ju andra runt omkring mig som håller på med hästar - på alla olika sätt så jag känner mig inte "ensam" eller att jag inte har kunskap att tillgå.
Tanken är ju inte att hästen ska stå i hagen!!!! Vi har en granne med nordsvenskar som inte har varit utanför sin hage och jag mår så j*kla illa över att se detta :(
Att avsätta 2-3 timmar varje dag är inget som jag kan känna är något "stort" - utan snarare bara trevligt!
Jag ska verkligen läsa på alla de sidor du länkat till - tacksam för dessa länkar :)

Och sen ska jag fundera ett varv till - eller flera - om jag ska häst eller inte :)

För mig ska ett djur få vara så mycket det djur det är! En häst som vill arbeta ska får göra det! Mina grisar få böka, mina getter går på mark med sten och äter sly, mina kossor får gå på magert bete och har lärt sig gå i grimma som en hund, min hund får jobba med spår och vardagslydnad, mina katter *suck* där sket det sig... de gör ju precis som de vill och det är bara att serva dem ;)
Höns, ankor och gäss går som de vill på gården och sprätter i gödselhögen eller betar med kossorna. Det väljer de själva.

Grottar ner mig i länkar och läser vidare ;)

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Va?  Jobbar inte dina vandrande musfällor?  ???

  Det var ju bra att du kollat på fjording, det var ju det jag ville.  Men grannens hästar ...  är grannen omöjlig att prata med, eller kan du få låna häns pållar en stund varje dag?  Nordisar är verkligen småbrukarhästar de också.  Ardenner däremot gör sig bäst på stora gårdar med mycket hårt arbete och massor av foder!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Jag har själv några frågor jag funderer över;

1. Om man köper en brukshäst, vilket kön köper man då? Är alternativet ett sto eller en valack? Är det någon skillnad på storleken beroende på kön?
2. Hur gammal ska hästen vara när man kör in den?
3. Hur mycket foder äter en nordsvensk häst per dag egentligen på ett ungefär?
4. Är det enklast att köpa en häst som är några år och redan inkörd?
5. Red man aldrig på nordsvenska hästar förr eller red man utan sadel? Vi har inga sadlar men det har bott 3 nordsvenska hästar på min gård.

Jag har som sagt inga kunskaper och är mest nyfiken.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
Olivia, kunnigare människor än jag får svara dig, men en sak vet jag med säkerhet - det kräver mycket kunskap, tålamod och erfarenhet att utbilda en häst. Ju mindre erfarenhet man har av körning, desto mer vill man att hästen ska kunna från början.
Jag har, tillsammans med duktig tränare, börjat resan med oerfaren häst och kära nån - hon blir tossig bara av att känna en töm mot rumpan
Sto eller valack handlar mer om individ än om kön även om jag som många andra har lite (positiva i mitt fall) fördomar om ston.

Postat med Alternativ.nu´s app


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Jag har själv några frågor jag funderer över;

1. Om man köper en brukshäst, vilket kön köper man då? Är alternativet ett sto eller en valack? Är det någon skillnad på storleken beroende på kön?
2. Hur gammal ska hästen vara när man kör in den?
3. Hur mycket foder äter en nordsvensk häst per dag egentligen på ett ungefär?
4. Är det enklast att köpa en häst som är några år och redan inkörd?
5. Red man aldrig på nordsvenska hästar förr eller red man utan sadel? Vi har inga sadlar men det har bott 3 nordsvenska hästar på min gård.

Jag har som sagt inga kunskaper och är mest nyfiken.

Jag föder upp NSV Brukshäst, småskaligt, ett eller två föl föds hos mig (peppar-peppar, ta-i-trä) varje år om det går som tänkt.

Och så till dina frågor:
Jag förutsätter att man är nybörjare inom brukshäst här, men har hästvana i allmänhet. Annars är svaret alltid, gå några kurser av lämpligt slag INNAN hästköpet. T.ex. kurser i hästhantering, utfodring, och bruksrelaterad körning. Även för den med hästvana, så är ändå kurserna i bruksrelaterad körning nästan nödvändiga, det är svårt att "lära sig helt på egen hand".

1. Sto eller valack? Det beror på:
Om man ska ha en häst för att jobba med den, så är en valack det rimligaste valet, i.o.m. kastreringen så blir de (normalt) lugna och jämna till humöret, året om.
 Hingstar går i princip bort helt, de är rätt hormonstyrda, så det är betydligt mer krävande att ha en hingst, och att ha en hingst som inte är godkänd för avel, är normalt sett rätt onödigt, och riskabelt (tjuvbetäckningar, eller frustrerad hingst t.ex.).

Man kan köpa ett sto, men ston är litet mer variabla i humöret de kan bli griniga när de brunstar, och man behöver ofta "förhandla" med ett sto, medan en valack "gör vad den blir tillsagd". Och så bör man, i synnerhet om man köper Nordsvensk Brukshäst, Ardenner, eller Russ, som alla är utrotningshotade husdjursraser likt Allmogefåren, ta ställning till att man nog bör betäcka sitt sto åtminstone en gång, helst flera, för att bevara den genetiska variationen.

2. Om man jobbar "traditionellt", så börjar egentligen inkörningen när fölet är någon vecka gammal. Då börjar man sätta fast fölet i mammas sele, när man kör mamma, vilket vänjer fölet vid kommandon, skrammel, och inte minst "att sitta fast". Några månader senare, så börjar man med ledövningar, fortsätter med att sätta på en sele, prova huvudlag, och göra ledövningar iklädd sele (t.ex. start, stopp och back, kliva över bommar, gå i trånga utrymmen, mellan träd, gå in i skaklar utan att sätta fast m.m.). Man vänjer också vid draglinor och skaklar mot benen, samt skramlar och och låter i gruset m.m.
Ytterligare lite senare, så börjar förbereda och ganska snart tömköra hästen, detta kan gott göras innan hästen fyllt ett år. Så tragglar man med tömkörning ett tag, kliver över bommar, svänger, vänder, backar osv.
När hästen är 1,5 år ungefär, och allt ovan fungerar, så kan man börjar vänja vid skaklar som sitter i selen, och sedan börja dra lätta släplass (lunnigsbåge, eller timmerkälke). Och så tragglar man på med det en tid, drar i olika miljöer, på olika underlag (låter och känns olika för hästen). Målet är att när hästen är 2 år, så ska den kunna dra lättare släplass utan problem och vara helt trygg med det.
När man sedan är bergsäker på att hästen är trygg med att dra, så kan man börja fundera på vagn.

Observera, att man jobbar med den riktigt unga hästen korta pass, kanske 3-5- dagar i följd, och sedan tar man någon/några veckors veckas paus, så håller man på de första 2-3 åren, men passen blir successivt längre, och pauserna kortare. I nästan alla moment med inkörningen, så behöver man vara minst två, ofta tre eller fyra personer.

3. Hur mycket foder?
Tja, en vuxen NSV Brukshäst smäller utan vidare i sig 20 kg torrt hösilage om dagen. Det gäller att ha foder med rätt näringsvärden för hästen för att den inte ska bli fet. Hästar har stort tuggbehov, som måste få tillfredsställas.

4. Köpa redan inkörd?
JA! Som nybörjare så gör man sig en stor otjänst, och skaffar en rejäl uppförsbacke till drömmen om brukshästen, om man köper en oinkörd häst (oavsett hästens ålder). Det bästa är att köpa en trygg häst, som körts i alla de situationer man själv tror att man ska köra i, så att man får en "läromästare", och få hjälp av hästen att lära sig att köra i praktiken. Körkurs är ett måste oavsett, man måste ju förstå "var knapparna sitter" innan man sätter igång och kör.

5. Jodå, det reds nog en del på lanthästarna längre tillbaka i tiden, vägarna var ju urusla, så på sommaren så reds nog hästarna en hel del.

Men jag tror att det reds som minst (och allt mindre ju längre fram vi kommer) från det sena 1800-talet och framåt: det fanns i allt större utsträckning vägar som var farbara med vagn på sommaren, och ganska snart dyker det upp "automobiler", och från ungefär 1920-talet och framåt så reds det nog inte alls ur ett nyttoperspektiv. Visst red barnen på hästarna av och till, för skojs skull, men inte mer än så.
Utan att veta, så gissar jag att de selar och hästredskap/timmerkälkar som du hittar på din gård, huvudsakligen är från tiden 1870 och framåt, det är så det brukar se ut på de flesta gårdarna. Gamla sadlar och selar slängdes när mössen ätit upp det mesta lädret, medan lokor och andra metall- eller träföremål finns kvar.
Hästen försvann från jordbruket på småbruken med början 1945 ungefär (import av billiga traktorer efter 2:världskriget), och från skogsbruket under 1960-talet, men från skogen har aldrig hästarna försvunnit helt. Idag är hästkörning en växande näring, dels inom skogsbruket, men också i kommunerna, t.ex. gräsklippning i parkmiljöer, eller sophantering i bilfria områden. Återigen så finns det en Brukskusk utbildning på Wången...
 

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Det är roligare att ha en häst än två. Dels så trivs hästarna bättre än med bara ko-sällskap och så kan ni ju rida ut tillsammans. Vad det gäller foder så föder du minst tre fjordingar eller nordlandshästar på den fodermängd som en nordsvensk behöver. Haflinger är förresten också en trevlig ras som allround-häst. Men utöver foder så är det hovslagaren som kostar mest. Hovarna behöver tas en gång varannan månad. Om hästen går utan skor kan du möjligen dra ut på besöken lite om du lär dig raspa hovarna själv. Min hovis tar 350 för verkning och 850 för skoning + kostnad för skor och brodd. Jag har min häst försäkrad i DINA försäkringsbolag. (Brunskogs försäkringsbolag). Betydligt billigare än Folksam som jag hade tidigare. Allt annat har andra svarat på.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Det är roligare att ha en häst än två. Dels så trivs hästarna bättre än med bara ko-sällskap och så kan ni ju rida ut tillsammans. Vad det gäller foder så föder du minst tre fjordingar eller nordlandshästar på den fodermängd som en nordsvensk behöver. Haflinger är förresten också en trevlig ras som allround-häst. Men utöver foder så är det hovslagaren som kostar mest. Hovarna behöver tas en gång varannan månad. Om hästen går utan skor kan du möjligen dra ut på besöken lite om du lär dig raspa hovarna själv. Min hovis tar 350 för verkning och 850 för skoning + kostnad för skor och brodd. Jag har min häst försäkrad i DINA försäkringsbolag. (Brunskogs försäkringsbolag). Betydligt billigare än Folksam som jag hade tidigare. Allt annat har andra svarat på.
Hur många inkörda, med bruksredskap, Haflinger och Nordlandshästar finns det i Sverige? Det finnns en och annan Fjording, men sällan tillsalu.
Har du något emot våra svenska raser?
Och att bevara dessa?
Vill man ha en liten häst, så kan man ha Russ.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Jag har inget emot de svenska raserna men russen är för små för att ridas av vuxna och jag har aldrig sett något russ som verkligen jobbar men de är säkert starka.  Jag känner en trevlig Haflinger som både rids och körs men de är ju inte särskilt vanliga så att hitta någon här i Sverige som är inkörd är nog inte lätt. Känner inte en endaste nordlandshäst, bara sett några i Norge. Trådskaparen vill ju ha en inkörd och van häst så du kan ha rätt, att hon helt enkelt inte hittar någon av mindre modell än nordsvensk. 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Det handlar ju inte om en ridhäst, utan om en häst för brukskörning, alltså i skogen, jordbrukssysslor framförallt.

Russ körs oftast i par i skogen, för att de ska orka ordentligt. Svårighetsgraden i att köra par är betydligt större än enbet.

Fjordingen var en inte helt ovanlig "småbrukarhäst" på 60 och 70-talet. Idag har den blivit en "sportponny" för vagnskörning, och framförallt ridning. Det finns dock en och annan som används som brukshäst.

Nordlandshästen är en norsk utrotningshotad småvuven hästras, och ska ses som en ridhäst, inte en brukshäst. Liksom Islandshästen, som är en ridhäst i första rummet, även om några enstaka körs i brukskörning.

Nordsvensk Brukshäst, är en svensk utrotningshotad hästras, liksom Russ och Svensk Ardenner.

Men jag tycker att rasvalet egentligen är sekundärt, det viktigaste är att lära sig tillräckligt mycket för att kunna hålla och köra en häst, innan man köper.
Och inte tro att man som novis på hästar i allmänhet och brukskörning i synnerhet, kan köpa en oinkörd häst, för att använda den i jord- och skogsbruk.

Det är ju stor skillnad på travinkörningi synnerhet, och sedan så närmar sig skolkörningsinkörningen brukskörningsinkörningen till vissa delar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Ok, tack skogaliten för svaren. Jag bläddrar ofta i min farfars fotoalbum och han hade 3 hästar varav 2 ston. Han har lämnat efter sig ett uthus fullt med grejor, särskilt balansräfsan tar enormt mycket plats. Ibland känner man ju att antingen får jag slänga ut jordbruksredskapen, vagnarna och slädarna, eller så får jag skaffa en häst.

Jag gick en timringskurs förra året och första momentet var i skogen där vi fick se hur man väljer träd och sen när tallen var fälld så kom det dit en häst som drog ut stockarna till väg. Det var första och enda gången jag sett en häst arbeta, förutom de brukshästar som brukar klippa gräset på campus.

Det skulle vara roligt att lära sig att köra med häst, men jag förstår ju att det inte är nåt man lär sig på en vecka då kursen du nämner är på 2 år och jag har inte ens de förkunskaper som krävs, så skulle inte ens kunna ta mig in på kursen. Men om det blir mer populärt med brukshästar kanske jag kan ha prao hos någon av dem som gått kursen sen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Spännande med din farfar!
Så kul att du har ett fotoalbum, och kan vara en del av en kontinuitet. Du finns väl i Jämtland, så jag gissar att farfar hade nordsvenskar? Vet du om farfar tog föl också? Har du namn och födelseår på hästarna han hade? Har du kanske rent av nordsvenska stamböcker också (orange böcker)?

För att få reda på mer om farfars hästar, så kan det vara roligt och intressant att slå upp dem i stamböckerna, då kan man få reda på varifrån de kom, hur många föl de fick, om farfar hade flera generationer av hästar, och en del annat.
Om du vill så kan jag slänga ett getöga i mina stamböcker avseende din farfars ston, om de fick föl. Jag behöver veta namnet på sto som fått föl, ungefärligt födelseår, och namn på farfar samt gårdsnamn, skicka i så fall ett pm.

Släng inte redskapen! Och absolut inte eventuella nordsvenska stamböcker.

Om de är i rimligt skick, så finns det folk som vill ha, vissa redskap är hårdvaluta, andra är mindre intressanta. Åtminstone så finns det folk som vill ha reservdelar från vissa redskap.
Stamböckerna är attraktiva för alla som håller på med avel på nordsvenskar, och går att sälja.

Det finns andra sätt att närma sig hästkörningen än en lång brukskuskutbildning. Att gå några helgkurser hos t.ex. Föreningen Nordsvenska hästen kan fungera som en bra introduktion. Sedan får man söka sig en mentor inom rimligt avstånd.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Spännande med din farfar!
Så kul att du har ett fotoalbum, och kan vara en del av en kontinuitet. Du finns väl i Jämtland, så jag gissar att farfar hade nordsvenskar? Vet du om farfar tog föl också? Har du namn och födelseår på hästarna han hade? Har du kanske rent av nordsvenska stamböcker också (orange böcker)?


Ja det måste ha varit nordsvenskar. Den ena hette Mona och var mor till de andra två som hette Måns och Månsa, och det är dessa 3 som är med i fotoalbumen från 40-talet. Han brukade gården från 20-talet men jag har ingen aning om när han skaffade sig sina första hästar, om han hade någon annan häst innan dessa. Jag har inte sett några stamböcker. Du får gärna kolla upp om du kan se när dessa hästar är födda om det går, eller om han haft fler hästar. Jag skickar hans namn via pm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser