Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37511 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #300 skrivet: 29 jun-18 kl 20:14 »
Såna frågor är alltid bättre att ställa direkt till en veterinär. Hoppas du får klarhet.

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #301 skrivet: 30 jun-18 kl 12:23 »
Okej då ska jag be mamma ringa veterinären.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #302 skrivet: 16 jul-18 kl 13:06 »
Nu mår Frasse bra igen! Det är så att mamma och David funderar på att köpa två kompisar till Smurfan. Jag tycker det var en jättebra idé. Men nu är det så att just nu har jag bara en dubbelbur och varje del är 120 lång och 60 bred. Det är väl lite litet för tre dvärgkaniner?

Skulle det funka att ha tre kaniner i en sådan bur eller funkar det ifall jag bygger ut underdelen med en till bur?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #303 skrivet: 16 jul-18 kl 14:05 »
Jag har inte reglerna i huvudet (och bryr mig inte egentligen), men det är viktigt att kaninerna är sams om de skall dela bur. Utrymmet lider de inte av att det är litet, du tar ju ut dem regelbundet så de får sträcka på benen.

Här har vi kaniner ihop, men bara om de är syskon och aldrig varit skilda. Då går det oftast bra. Men kaniner som verkar väldigt sams och sitter vid varandra med ett nät emellan kan bli som förbytta när de släpps ihop.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #304 skrivet: 16 jul-18 kl 16:12 »
Jag vet att dom måste kunna hålla sams och därför ska vi köpa ungar. Men Smurfan gick det bra med när Frasse kom, så kanske så kommer det gå bra med någon annan.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #305 skrivet: 17 jul-18 kl 10:17 »
Nu kanske vi allihop har chansen att lära oss hur man kan göra för att få kaniner att hålla sams!  Om någon kan klara det, så är det nog Linnea.  Hon har mycket tid, stort engagemang och så kallat djuröga.  Dock bör vi komma ihåg att Linnea nog inte låter kaninerna få många ungar, så som den gör som vill ha högkvalitativt kött att äta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #306 skrivet: 23 jul-18 kl 09:17 »
Tack så mycket Trollmor, men nu måste jag berätta en sak om Frasse.. Han dog i lördags, han hade tydligen något fel med hjärnan. Han hade också något fel som gjorde att han inte kunde ta åt sig av näringen i maten sa veterinären, och det var nog därför han inte växte och blev lika stor som sina syskon.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #307 skrivet: 12 aug-18 kl 09:08 »
 :'( :'( :'(

  Jag kunde just tro att det var något ovanligt, när inte Linnea klarade av det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #308 skrivet: 19 feb-19 kl 17:03 »
Hej igen! Vet att jag inte skrivit i detta inlägg på länge men kan iallafall säga att jag har tre kaniner. Smurfan, Tusse och Timja. Timja är den nyaste kaninen på 3 månader. Det var lite smått tjaffs i början men jag är ju galen i att lära mig om djur så nu kan jag lätt räkna ut deras rörelser innan de ens gör de. Mina kaniner går lösa på tomten och är vänner med hundarna. Nu kanske jag var otydlig jag menar inte att de går lösa hela tiden utan bara när jag är hemma.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #309 skrivet: 19 feb-19 kl 17:05 »
Just nu vill jag ju ta en kull men det går inte så bra då Smurfan inte får några bäbisar. Hittar inte någon stans vad de kan bero på så ifall ni har någon tanke så berätta gärna. Kanske har hon inga ägg men det kanske kan vara något annat?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #310 skrivet: 19 feb-19 kl 18:40 »
Tänkte på det enklaste, det är väl så att Tusse är hane och Smurfan är hona? Och har du sett dem para sig, så det går rätt till?  Unga hanar kan vara bra vilsna...

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #311 skrivet: 19 feb-19 kl 18:47 »
Det stämmer att Tusse är en hane och Smurfan hona. Det blir lyckade parningar ibland färre men ibland så många som 4 lyckade


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #312 skrivet: 19 feb-19 kl 18:54 »
Då var den enkla förklaringen grusad. Hoppas Maria eller någon annan med stor erfarenhet av kaniner läser och kan ge råd. Här har det alltid fungerat när man sett honan knipa till. Och ibland när vi sorterat kaninerna slarvigt ::)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #313 skrivet: 19 feb-19 kl 20:17 »
Ja hoppas jag kan få någon förklaring på detta


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #314 skrivet: 21 feb-19 kl 20:58 »
Förekommer det att kaniner är sterila?  För inte kan det väl vara så löjligt att någon bara har ANTAGIT att du ville ha en kastrerad hane ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #315 skrivet: 22 feb-19 kl 00:07 »
Måste väl nästan vara så att hon är steril, för även om man skulle missta en kastrerad hane för att vara hona, så kan man inte missta sig på den snygga avslutningen på en parning. Och vad jag vet så är det bara honorna som kan knipa så att hanen kastar sig bakåt ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #316 skrivet: 23 feb-19 kl 08:25 »
Aha.  Sen sist har jag sett i en annan tråd att Linnea provat med FYRA hanar.  Så hur är det med honan, har Smurfan fått ungar tidigare?  (Jag skulle inte tro det hos Linnea.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #317 skrivet: 23 feb-19 kl 12:43 »
Smurfan har aldrig haft ungar tidigare.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #318 skrivet: 27 feb-19 kl 17:05 »
Om hon nu skulle vara steril, så har väl kaninerna åtminstone roligt medan de försöker!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser