Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 78701 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #200 skrivet: 28 sep-17 kl 20:10 »
Idag har jag plöjt lite. Först jordfräs för att "lätta upp" den hårda grässvålen.

Sen har jag plöjt med den fasta plogen. Först ställde jag in den för djupt och det blev väldigt tungt att trycka på, speciellt eftersom jag bara har gummihjul som slirar i jorden.

Det är mest tester men detta är också marken där vi har vår blivande skogsträdgård så det ska bli buskar och andra saker här.

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #201 skrivet: 28 sep-17 kl 20:10 »
Nosen på traktorn går ner i jorden. :)

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #202 skrivet: 28 sep-17 kl 20:13 »
Så då höjde jag plogen så mycket det gick och då gick det bättre. Men fortfarande tungt när det var stenar och mycket rötter.

En växelplog är förstås mycket lättare. Och sen ska man planera sin körning. Strängen i mitten kunde jag inte köra, det blev för tungt.

Två förbättringar ska jag försöka göra:

1. andra hjul, gärna stålhjul som vi pratat om ovan tillsammans med vikter som gör att man får bra grepp.

2. plogen ska sitta ännu högre upp så inte nosen går ner så långt

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #203 skrivet: 28 sep-17 kl 20:17 »
Den här växelplogen ser fin ut (efter tips jag fått):

https://www.hemfint.se/reversible-plough-h7100

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #204 skrivet: 29 sep-17 kl 13:50 »
 :D...Nice... Större hjul så blir markhöjden bättre...Du har ju även chans att använda övre draget... Sedan ska ekipaget balanseras så det blir ungefär jämvikt ...Du saknar inställningar på plogen...T.ex när du kört upp en fåra så kör man ju nästa fåra med ena hjulet i så att säga diket och då pekar plogen fel om man inte kan justera... Prisvänlig sida du länkat till,om jag inte haft min japanska plog så hade jag lätt köpt den vändbara med sina olika inställningsmöjligheter...Nästan bolt on på en Honda gissar jag...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #205 skrivet: 29 sep-17 kl 14:09 »
 :D...Jag har läst en gammal manual till en Howard tvåhjulstraktor...Stod att maskinen vägde 115kg vilket skulle ge en bra dragkraft när man plöjer... Jag har gummihjul på min maskin...Lätt jord...plog med många inställningsmöjligheter,anpassad efter maskin...Jag behöver inte knuffa på vilket man även kan se på min video...Håller inte ens i handtaget  :D

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #206 skrivet: 29 sep-17 kl 14:48 »
:D...Jag har läst en gammal manual till en Howard tvåhjulstraktor...Stod att maskinen vägde 115kg vilket skulle ge en bra dragkraft när man plöjer... Jag har gummihjul på min maskin...Lätt jord...plog med många inställningsmöjligheter,anpassad efter maskin...Jag behöver inte knuffa på vilket man även kan se på min video...Håller inte ens i handtaget  :D
Gäller det även i gammal val när du plöjer?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #207 skrivet: 29 sep-17 kl 17:18 »
 :D...Gammal vall fräses först... Möjligen det kan gå med en plog med en kniv eller vasst hjul framför som skär grässvålen,då plöja grunt...

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #208 skrivet: 29 sep-17 kl 17:36 »
:D...Gammal vall fräses först... Möjligen det kan gå med en plog med en kniv eller vasst hjul framför som skär grässvålen,då plöja grunt...
Då är vi överens  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #209 skrivet: 30 sep-17 kl 01:33 »
 :D...Inget fel i att använda dom redskap man har, tvåhjulstraktorn säljs ju ofta med fräsklor...Vill man plöja direkt ska man nog även ha ett stödhjul på plogen så rätt djup enklare bibehålls...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #210 skrivet: 30 sep-17 kl 14:19 »
 :D ...Verkar som utvecklingen går framåt...Här en nyare slags roterande plog för maskiner med kraftuttag där bak...Inget slirande verkar det som...Säkerligen en dyr pryl...

https://www.youtube.com/watch?v=-BwlGByBe9M

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #211 skrivet: 30 sep-17 kl 14:33 »
Inte så mycket sten där. :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #212 skrivet: 30 sep-17 kl 21:03 »
 :D ...Har man mycket sten får  man ta med ett spett...När man är klar så har man kanske en gärdsgård runt odlingen...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #213 skrivet: 01 okt-17 kl 11:11 »
 :D...Kollar man på BCS då gällande plöjning så krävs minst 34kg vikt på varje hjul...Något snäpp större hjul för bättre markfrigång...Tror originalplogen väger mellan 20-30kg...Kanske får man då balansera upp med frontvikter... Blir väl ett ekipage på runt 200kg totalt...Är ju ungefär vad dom laddar en större Honda traktor med ...Chansen till framgång blir större...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #214 skrivet: 01 okt-17 kl 21:59 »
 :D ...Lade plogen i vagnen och körde ut till det blivande potatislandet...Rätt bekvämt... Det var dags för den tunga höstplöjningen  :o ...Och det tar jag seriöst...Bra plöjning ger bra skörd...Bara blåste på med min japanska plog...Fullt ös på tvåans lågväxel...G 150 motorn vrålade tungt...Ska höras att man plöjer djupt  :o ... Jorden bara sprutade åt sidan...Hondan verkar vara en liten beast... Eftersom man plöjer djupt så är det nog inte fel att gå upp en hjulstorlek... Lära av fransmännen som kör med biffiga hjul,dom verkar kunna det här med tvåhjulstraktorer...Är ju inte så bra om maskinen med plog försvinner i plogfåran  ;D ...


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #215 skrivet: 28 okt-17 kl 20:14 »
 :) ..Så då har man testat lite vagnskörning...Väldigt avslappnande att köra med vagn  :) ...Helt klart ett hjälpmedel som behövs  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #216 skrivet: 17 apr-18 kl 23:42 »
 :D ...Så då har man börjat att förbereda potatislandet  :D... Lätt ytfräsning av det tidigare höstplöjda landet,plus harvning efteråt...Kryddade landet rejält i höstas med löv och kompost  :D...Redig mylla...Nice att spänna för vagnen och lägga redskapen i...Sedan bara att puttra ut...  :D ...Återstår det bara att dra rader och sätta potatis  ;D...Snacka om arbetsbesparande maskin  (:)

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #217 skrivet: 15 jul-18 kl 15:37 »
Det här var ett smart sätt att göra hjuldistanser/hjulaxel för att enkel ta av och på hjul och flytta ut och in dem:

https://www.youtube.com/watch?v=XZV1d2enALY

Bli det inte för stor kraft på fästet vid det inre fästet om axeln är för lång? Eller om man har för tunga hjul/vikter?

Videon är hämtat från den här sidan: https://earthtoolsbcs.com/tractor-implement-accessories/wheel-accessories/

Vad ska jag välja för stålrör (fyrkant eller runda) om jag ska göra en sån axelförlängning?

Tittar man på den här bilden https://earthtoolsbcs.com/images/ET-adj-ax-ex-outside.JPG är det ganska tjockt gods. 3-4 mm?

Kanske något som detta? https://webshop.sov.se/katalog/byggvaror-formsattning-ventilation/byggmaterial/armering-stal-och-metallvaror/halprofiler-och-industriror/ror/precisionsror/stalror-svetsade-kvadratiska-ss-en10305-5-60615

Eller kanske detta? https://montano.se/product.html/halprofil-kkr?category_id=338

30x30x3 mm och 40x40x3?

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #218 skrivet: 16 jul-18 kl 12:16 »
...Kikar man på earthtools bild så har dom slipat lite i ändarna.Gissningsvis 4-6mm gods. Fördelen med fyrkantrör med fyrkantshub är att drivningen blir starkare,då inte så beroende av en sprint. Kolla hur stor platsen är i det runda hålet i fälgen,ta så stort fyrkantsrör som får plats,välj sedan axelfyrkantsröret som ska gå in i hubben. Det rör ju sig inte om några meterlängder på var sida utan kortare bitar så 4mm kan möjligtvis gå bra,hör med lokal svets,smide eller typ järnsäljarefirma  :D...Bara tillägga...För mig dom kalldragna rören eller fyrkantsrören har en liten svetsfog inuti... Vill man förstärka kan man lägga ett fykantsrör inne i det andra och därmed få 6mm gods...Biten man ska ha in i röret eller fyrkanten kan man slipa ett spår i,ca 1mm djupt så glider det över svetsfogen...Gäller det en kort bit kan man fila bort fogen...
« Senast ändrad: 16 jul-18 kl 13:02 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #219 skrivet: 22 jul-18 kl 19:11 »
 :D...Kikat lite på större hjul...Gårdsman har fälgar 3.50-10....Biltema innerslang 3.50-10....Däck on line har däck 5.0-10...Fungerar det att kränga 5.0-10 däck på gårdsmans fälg ? Forskat lite själv  :o ... Kollat en sida med lantbruksdäck från Trelleborg där står det minsta tillåtna fälg för 5.0-10 däck är 3.50-10 så Gårdsmans fälg borde passa, innerslangen kanske blir ett möjligt problem, får se. Kollar man på Honda 560 så använder dom en dimension på 4.50-10 vid plöjning med japansk vändplog...Så den dimensionen kan man också kolla efter,kanske billigare  :D.Knepigt med fälgar o dylikt till småhjul...
« Senast ändrad: 23 jul-18 kl 10:56 av Tännlappen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser