Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?  (läst 6837 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« skrivet: 04 maj-13 kl 21:05 »
Halaj!
Jag har införskaffat smidesskruvstycket från helvetet! Jag funderar på att döpa den till Judas synd, eftersom den är så stor och tung.
Vi hade en diskussion här i garaget om hur gammal den kan tänkas vara. Jag vet absolut inget om den.
jag funderar på om panelen har någon info? Typ:
"jaaa, den där känner jag igen, den är gjord i hyttan på: insätt hytta och bruksort_____________. De tillverkades kring insätt årtal____________. De var populära/impopulära för att: insätt åsikt__________. Osv. Ja, ni fattar. All info är av godo.
//T

hånung

  • Gäst
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-13 kl 21:11 »
Ingen aning men kanske en 150 år eller så ? Hare ett som är äng större efter vad ja kan se .

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-13 kl 18:36 »
Tror också på 150 år. Leta efter stämplar. Jag har några liknande sktygstycken varav ett med stämpel Söderfors 1911 50kg. Men det ser betydligt nyare ut.

Har ett som ganska exakt är som ditt. Men utan stämplar. Rejäla grejer detta.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-13 kl 21:59 »
Såhär sermitt ut. Antagligen från innan man hade stämplar  ;D Kolla bulten längst ner till vänster, den är låst med en kil i st. f. en mutter eller nitad. Kanske ett helgerån att kapa dubben som skulle slås fast i kolvet eller nått samt svetsa de främre fästena i en stålplatta. Men det är längesen nu och gjort är gjort.  :-[
Fick mitt av Kråksjö-smen för 25-30 år sen, efter att han haft det i många år. Tror han fiskade upp det från någon å-botten.
« Senast ändrad: 08 maj-13 kl 22:06 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-13 kl 22:03 »
Har med ett. Ska gå och glo på det.

Broberg

  • Gäst
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-13 kl 22:29 »
Bra grejer det där. Har inte monterat det här ännu.

Blir inte så bra bilder med telefonen, i skummet.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-13 kl 22:45 »
@ Lopt; Ditt städ var phaen så likt mitt. Vad står det på stämpeln å var sitter stämpeln?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-13 kl 22:54 »
@ Lopt; Ditt städ var phaen så likt mitt. Vad står det på stämpeln å var sitter stämpeln?

På ena plattan, där halvägs ner.. Som håller ihop. Var svårt att se vad, även i verkligheten. Ska se om jag kan tyda nåt. Det stod där jag bodde innan och fick flytta med hit.

Broberg

  • Gäst
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-13 kl 23:42 »
På ena plattan, där halvägs ner.. Som håller ihop. Var svårt att se vad, även i verkligheten. Ska se om jag kan tyda nåt. Det stod där jag bodde innan och fick flytta med hit.

Kan vara "THRIRINE". Nåt med England, eller Irland, eller nåt kanske?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #9 skrivet: 11 maj-13 kl 20:21 »
Halaj!

Tack för svar, och bilder! Vad jag tänker lite på är typiska ”features” (vad heter det på svenska?) som man kan känna igen, för att kunna lista ut ursprunget. TiBs och lopts städ har ju en typisk sådan i form av fästet med den ”dubbla hästskon”. De kommer antagligen från samma tillverkare.
Mitt städ har en sådan i form av den rundade kulan som vridpinnen sitter i.
Alltså, en sådan kula (med en avrundad hals) är ingen lek att göra i en vanlig supportsvarv, som bara har längd-och tvärmatning.

Sen vet jag inte om det var vanligt att tuben med hongängan var gjord av mässing. Fast det borde den vara. Det går inte att se på bilderna ni skickat.

//T

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #10 skrivet: 04 jun-13 kl 21:58 »
Det här är intressant  :D
Tapio, ditt skruvstycke är HPD (hop plockade delar). Det vanliga är nämligen att spännskruven är tillverkad av järn, är den gjord av mässing/brons som på ditt, så är jag säker på att den delen kommer från en hyvelbänk ursprungligen. Vidare kan jag se att benet, som skall nå ända ned till golvet, har blivit kapat och försett med spik/skruvhål - det har alltså gjorts om för att man satt fast det på en ganska låg stubbe. Det runda huvudet är inte gjort med svarv, utan det är högst sannolikt sänksmitt, alltså smitt i en form.
Denna Judas Synd eller vad du kallade det ser ganska lätt ut  :D ett riktigt skruvstäd med stadigt långt ben väger mellan 80 och 120 kilo.
Det är grejer det, som håller att stuka järnstycken med storslägga  ;D 8)

På tal om tunga verktyg om det finns någon här som behöver en lockplatta (kallas också för sänkblock) så har jag ett som jag kan avvara, det väger 80 kilo.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #11 skrivet: 06 jun-13 kl 21:52 »
Halaj!

Tack för svar, fast jag är lite tveksam till dina rön. Kolla bilden där mässingsröret är halft utdraget. I mässingsröret finns två klackar (de röda pilarna) och i den fasta käften på städet finns spår för klackarna (blå pilen). Detta säger mig att delarna är tänkta att sitta tillsammans.
Den rörliga käften ser precis likadan ut som den fasta, så de hör också tillsammans.

Kulan:
Säkert har den sänksmitts till den ungefärliga formen, men nog är den rensvarvad. Spåret (gula pilen) mellan konvex och konkav kontur skvallrar om det. Det är svårt att få en snygg, omärklig övergång (eftersom man måste byta skärverktyg) från konvex till konkav, och därför har svarvaren gjort en kant där.
Det är ju inte så att det är omöjligt att göra skålformade grejer i en supportsvarv. Det kräver bara lite speciella uppsättningar. På bild 2 håller jag på och gör en sked (i min Blomkvist metallsvarv)

//T

vollisen

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Bakgrund/ursprung på smidesskruvstycke?
« Svar #12 skrivet: 10 jun-13 kl 18:47 »
Hej Tapio,

Jag skickade precis ett privat meddelande till dig - såg att du inte hade någon e-post inlagd som man kunde skicka till så det fick gå den vägen. Vet inte om du får en notifikation om detta - så jag "rånar" denna tråden lite för att notifiera dig om detta :)

Johan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tiomilaskogen, Vassberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser