Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobil ässja  (läst 27691 gånger)

Göran_N

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
    • Nyköping Biodlare
Re:Mobil ässja
« Svar #20 skrivet: 29 mar-05 kl 00:28 »
Efter en sökning på Jula:
Städ 50 kg i smidesstål. Längd: 500mm. Bredd: 186mm. Höjd: 210mm. 995:-

Claes

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #21 skrivet: 29 mar-05 kl 21:03 »
Det var det värsta. Då har de sänkt priset de senaste åren. Om det nu är samma. Men det är det nog.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Mobil ässja
« Svar #22 skrivet: 14 jun-05 kl 22:20 »
ässjor finns att få tag på via Luna, dvs alla butiker som tar in artilklar via toolstoore
fotpumpad
http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&katnr=2&katsektnr=2195&dokid=5105024
fläktdriven:
http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&katnr=2&katsektnr=2195&dokid=5105025

kostar gör de!!! har för mig att de gick på runt 8000 när jag kollade sist, men jag kan ha fel.

sedan så har  Kohlswa Gjuteri bra städ, kostar de med.
http://www.kohlswagjuteri.se/brancher-smidesstad.asp?activeImg=brancher&activeLang=se&activeChild=brancher-smidesstad  

fråga mig bara inte vilket städ som är mest lämoad, har inte en aning, skulle gärna få ett svar på det jag med.

ett tips är att om man nu köper ett städ, ta det med bussfrakt, brukar bli bra mycket billigare än med andra åkerier. framförallt gillar jag att de tar 1-2 kronor extra/kg för att köra ut från deras hämtningsställen. kan vara skönt med ett städ på 120 kg, och att man inte alltid bor bredvid. i mitt fall en himla omständig tur in till sthlm och parkeringsavgifter m.m.

annars så ligger städen nog på 10-15 kr/kg för begagnat.
är det otroligt slitet kan man kanske be någon med en fräs att fräsa av några milimeter av den slitna ytan.

lycka till i jakten, vi får se vem som hinner först. ni eller jag (också på jakt)

« Senast ändrad: 14 jun-05 kl 22:22 av Archibald »

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Mobil ässja
« Svar #23 skrivet: 15 jun-05 kl 19:36 »

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Mobil ässja
« Svar #24 skrivet: 18 jun-05 kl 23:48 »
Kan man nte få tag på sådant här billigt i baltstaterna eller polen?
det smids ju mycket  de regionerna.

 

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Mobil ässja
« Svar #25 skrivet: 19 jun-05 kl 21:55 »
Känner en som åker till Estland då och då, finns fina stora städ för kanske 1000:-
Men bil är ju ett måste och vet inte vad båtresan kostar, logi m.m.
Sen kan man ju alltid ha en åsikt om det är så schysst att exportera deras gamla fina verktyg. Bara för vi aldrig vill betala för en vara.
Jag vill då inte att gamla fina svenska föremål ska säljas ut till resten av värden....
Lite knivigt....  :-\
/Attis

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Mobil ässja
« Svar #26 skrivet: 20 jun-05 kl 23:36 »
Jag tänkte då på nytillverkade saker där.

leifhh

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #27 skrivet: 28 sep-05 kl 08:49 »
Kohlswa säljer väl även andrasorteringsstäd till helt OK priser. Har för mig att det var sådana som vi smidde på i Sveg när jag lärde mig smida på folkhögskolan där.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Mobil ässja
« Svar #28 skrivet: 03 okt-05 kl 14:14 »
DET var intressant... undrar vad sådant kostar, man kanske skall slå dem en signal.

cap2k

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #29 skrivet: 03 okt-05 kl 15:39 »
Jag har surfat runt lite på blocket och hittat en del bra smidessaker.
Här är ett startkit för smide som finns i örebrotrakten http://www.blocket.se/view/6219530.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

Lite olika städ i Kristianstadstrakten.
http://www.blocket.se/view/5840858.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

Tyvärr bor jag lite för långt bort för att dessa ska vara intressanta men någon av er kanske har behov.

antracit

  • Inlägg: 3
    • Antracit
Re:Mobil ässja
« Svar #30 skrivet: 25 okt-05 kl 23:16 »
Jag har smidit i 5 dagar och tyckte det var väldigt roligt (men svårt). Jag vill gärna kunna göra (och fixa) en del småsaker till husbehovet, men har ingen lust att inreda en permanent ässja.
Jag har vid ett tillfälle sett en protabel ässja som hade någon sorts fotpedal som styrde bälgen.
det här verkade väldigt enkelt och smidigt om man bara ska göra några spikar eller liknande.

Vet någon om dessa är ovanliga, dyra, opraktiska, praktiska osv.....
Kanske någon person, firma som jag kan få info ifrån?


Halloj

Jodå varför inte bygga en ässja själv. Det finns massor av tips och ideer för det. Gamla ljultrummor från bilar, handsmidda, fläktar av bilreservdelar mm.mm.

Prova att kola in Portalen Antracit där massor av medlemmar byggt just ässjor och faktiskt hela smedjor!  :-[

SmidesPortalen Antracit

Exempel på egenbyggd fältässja nedan Obs fläkt  från gammalt avvecklat skyddsrum!!


Hälsningar

J
« Senast ändrad: 25 okt-05 kl 23:19 av antracit »

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Mobil ässja
« Svar #31 skrivet: 02 nov-05 kl 19:54 »
hum, slår mig, jag har inte fått svar på brevet jag skickade till Kohlswa...

Mikeyse

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #32 skrivet: 29 dec-05 kl 13:15 »
En ässja fixar du till lätt genom att:

första göra en modell som liknar en pall allatså 4 ben och en platta. I pllattan gör du seddan en urgröpning med ca 8 cm ner och svetsar fast ett tråg här. i tråget skall du inreda helst med eldfast tegel. behövs endast 4 st skivor, en på var långsida dela en o kör de på kort sidorna. sedan den som skall vara underst är litsvår att få till i den skall skall du borra ett flertal små hål så att luft kan komma i genom  .   från tråget skall du nu göra et trör ner till en fläkt om den fläkten skall vara elektrisk eller manuell får du välja själv.

Har gjort ett flertal sådan här konstruktioner o de funkar kanon bra. har gjort i stora modller o sådan som ovan av det mindre slaget. skall se om jag har någon bild till dig

Akuma

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Mobil ässja
« Svar #33 skrivet: 10 aug-12 kl 15:41 »
Hej allihop
Jag försöker själv titta runt efter saker för att kunna börja smida med (har aldrig gjort det, men alla startade ju någon gång...)
Undrar... har ni smeder som gjort era egna billiga ässjor någon gång funderat på att tillverka och sälja sådana? :P Efterfrågan synes vara ganska stor trots allt... och med dom rena fantasi priser som begärs av tilverkarna så borde man ju kunna både tjäna en slant där - och göra blivande smeder glada? :P

storjansbo

  • Gäst
SV: Mobil ässja
« Svar #34 skrivet: 10 aug-12 kl 21:08 »
Hej. Kan det här vara något, har smidit med denna sporadiskt i ett år ungefär och den fungerar alldeles utmärkt. efter att jag gjorde filmen har jag kompletterat med en varvtalstyrning för att bättre styra luftmängden. från Conrads: http://www.conrad.se/5-A-VARVTALSREGULATOR-F-LIKSTR%d6MSMOTORER.htm?websale7=conrad-swe&pi=196460&ireusocl=1
En liten film om min ässja.
En enkel fältässja

Smidiga hälsningar
Storjansbo


kbh

  • Gäst
SV: Mobil ässja
« Svar #35 skrivet: 10 aug-12 kl 21:15 »
Unjefär min variant  skillnaden att ja har en gammal oljebrännare  samt ett gammalt gjutjärnslock ifrån en golv brunn .

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Mobil ässja
« Svar #36 skrivet: 16 okt-12 kl 14:31 »
Fin filmsnutt, Storjansbo !  8)
   Jag har också byggt flere sådana här ässjor, jag har använt fläkten från gamla oljebrännare, de är  nämligen skitbilliga på skroten, och oftast välbyggda med ytterst hållbara lager. Men det är nog tveksamt om det går att få någon ekonomi i att bygga och sälja ässjor. Det finns gott om begagnade fältässjor på Blocket och andra ställen. Man kan lätt koppla en fläkt till dem, så man får jämn och fin luftström. Min första ässja var en fältässja med en gammal hårtork som fläkt, och det fungerade fint tills fläkten skar.... :P
   Det är bättre att smida, ju tyngre städ man har. 50 kilo är lite i minsta laget, men kan gå bra som "rese-städ". 80 kilo och uppåt är ok.
Man skall också ha en rejäl stubbe att ställa städet på, och smida krampor och slå ned så det hålls stadigt på plats. Om städet har ett irriterande ringande ljud när man smider på det, så kan man sätta en stor magnet under hornet, så försvinner oljudet  ;D
Om du står rak, och knyter handen, så skall städets yta vara på samma höjd som dina knogar. Det är rätt höjd på städet. ;)

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
DaisyMalone, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser