Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)  (läst 7796 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #20 skrivet: 21 aug-18 kl 20:35 »
jag kör med svante djärvs knivar, de håller skärpan finfint o är smidiga. kan köpas utan skaft också.

skedknivar är det nog bra o ha en åt båda hållen, ta dem som har liten radie så är det lättare att jobba med

ska man göra skålar/tråg ska du nog gå på med skölpar o en tjäckla först.

https://www.youtube.com/results?search_query=j%C3%B6gge+sundqvist här kan du hitta mer tips :)

ha skoj :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #21 skrivet: 22 aug-18 kl 07:17 »
Jag ska börja med att prova forma om en gammal morakniv jag har, den är inte mycket att spara, den är dock i kolstål. Sen kan jag slipa fram en ny egg på min slipsten (stor gammal orsasten tror jag det är).

Att göra krok eller skedknivar tror jag kräver smide, jag kan få upp värmen med hjälp av träkol och en hårfön om det behövs men jag har inget städ och inga tänger. 

Här är ett projekt jag även funderar på, har en stor 300mm klinga som jag tänker kan bli en bra grund till en bandkniv: https://www.youtube.com/watch?v=SFAj9aNLsZw

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #22 skrivet: 22 aug-18 kl 11:40 »
Tja, varför inte, det brukar faktiskt vara rätt bra stål i gamla kapklingor.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #23 skrivet: 22 aug-18 kl 12:38 »
Du får gärna låna boken "Tälja med Kniv och Yxa" av mig. Den är väldigt bra. Författaren Wille Sundqvist är en mycket skicklig slöjdare.

Nej jag tror att du skall satsa på ordentligt smide om du skall göra en bandkniv. Om du inte hittar någon begagnad så kan du ju skaffa en kolsäck och komma hit och använda min smidesutrustning.

Gamla moraknivar med rött träskaft brukar vara av bra kolstål. Där har du en slöjdkniv att börja med.

Jag tycker att du skall köpa en skedkniv. Jag kan inte få en dubbeleggad att fungera men man klarar sig långt med en enda enkeleggad. En sådan kostar inte hela världen. Jag tror de finns på Clas Ohlsson eller åptminstone fanns de för något år sedan. Jag tror också att jag har sett dem på Motonet. Kostar några euro.

Det är dåligt stål i hårdmetallklingor. Skall man göra verktyg av gamla klingor skall det vara den gamla sortens kolsålsklingor eller hårdmetallklingor utan hårdmetallspetsar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #24 skrivet: 22 aug-18 kl 13:28 »
Jag har sett dom har skedknivar på clas ohlson och motonet men dom var alla 25-35€. Det är mer än vad jag vill lägga ut just nu på något som jag egentligen ser som en lyx, så jag sitter nog stilla på plånboken tills jag hittar något begagnat eller annan lösning. Morakniven är en sådan som du beskriver.

Det är liksom massa saker på samma gång så jag har gått och blivit ännu snålare än vanligt, sambon slutar jobba denna månad och börjar studera i 3 år, dieselskatten för bilen kom just och nu kommer fastighetsskatten, försäkringar och barnen fyller 5 om några veckor.

Annars är ju bandknivarna helt stolliga i priser nuförtiden, upp till 40 euro för gamla rostiga billnäsare var allt jag såg på juthbacka, då skulle jag hellre lägga pengarna i dom där nya bandknivarna från härma trots dom är mycket dyrare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #25 skrivet: 22 aug-18 kl 21:32 »
Oj var skedknivarna så dyra...... minnet fallerade tydligen.

Om du är intresserad så har jag en lätt begagnad dubbeleggad Mora skedkniv som du kan få för 6 euro.
Jag kommer inte överens med den och om jag kommer rätt ihåg kostade den någonting i den stilen för 10 år sedan. Det kanske skulle gå att slipa bort ena eggen och använda den andra....... eller så kan du komma överens med den..... men jag kan inte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #26 skrivet: 22 aug-18 kl 22:10 »
Man kan nog göra en bandkniv av en gammal bilfjäder, den kan ha raka skaft.
(jag har kanske några ämnen kvar annars, om det krisar, men vet inte om det lönar sig att skicka över pölen...)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #27 skrivet: 23 aug-18 kl 07:30 »
Jo tack TW det vore jag intresserad av.

The Pink SuperSheep det är OK jag kan nog få tag på kolstål om det behövs

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #28 skrivet: 23 aug-18 kl 13:35 »
Det verkar som att de riktigt billiga knivarna inte längre tillverkas här, svårt att hitta bra slöjdknivar för under 200:- Vanliga moran kostar också avsevärt mer än den gjorde för kanske 10 år sedan (även om kronan är kass nu så är den relativt sett dubbelt så dyr), verkar inte som att det lönade sig att ha kvar den superbilliga produktionen längre här... Jag hade avgjort lagt på 5-10:- eller vad det nu var för att ha kvar produktionen här även av billiga knivar.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #29 skrivet: 29 aug-18 kl 13:03 »
Yxan har det gått framåt med iallafall:
https://c2.staticflickr.com/2/1861/42520198870_79848debcd_c.jpg

Skaftet ska formas mera ännu, där längst ut är det för tjockt. Kunde slimmas på sidorna också tror jag.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #30 skrivet: 29 aug-18 kl 13:09 »
Blev ju riktigt snyggt! Detdär ser ut som en perfekt slöjdyxa.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #31 skrivet: 30 aug-18 kl 07:21 »
Den var fortfarande för tjock i skaftet tyckte jag så jag fortsatte avverka material:


Jag hittade på nätet bilder som visar hur man ska utforma ett korrekt skaft till en billnäs, enligt finska armén så jag gjorde det smalare och det passar bättre i handen faktiskt.

Detta från en större modell:

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #32 skrivet: 30 aug-18 kl 15:16 »
Den här täljkniven köpte jag på vinst och förlust och är imponerad av hur länge den håller skärpan. Trodde jag skulle behöva omforma skaftet för att slippa parerknoppen men jag tänker inte ens på den längre. Klart värd 76 kr :) Långt blad dock, inte alltid det är så bra. Beror på vad man ska göra tycker jag.

https://verktygsboden.se/slidknivar/precisionskniv

De hade skedknivar från Mora förut men nu verkar de inte vara kvar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #33 skrivet: 31 aug-18 kl 07:29 »
Slipade till yxan igår, den blev vass men vinkeln blev för stor, det är väl 35-40 grader kanske, borde vara 25-30 istället. Men det tog en timme att slipa om ytan, den här stenen avverkar inte så snabbt:



Den rakade hår på armen efter lite jobb med ett diamantbryne men så slant jag och skar upp ett djupt jack i tummen, så idag är jag invalid.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #34 skrivet: 02 sep-18 kl 16:55 »
Läste i artikel i Åter om att slöjda i färskt träd och om hur bra och kul det var :) Men.... hur länge klassas trä som "färskt" i den bemärkelsen?

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #35 skrivet: 02 sep-18 kl 21:04 »
Att slöjda i rått virke är så himla kul! Lätt att tälja i och ytan blir fin. Ja det är väl rått från då du tagit det tills det börjar torka lite. Du kan fördröja torkningen genom att ha slöjdämnet i sågspån, papperspåse eller så.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #36 skrivet: 02 sep-18 kl 22:07 »
Att slöjda i rått virke är så himla kul! Lätt att tälja i och ytan blir fin. Ja det är väl rått från då du tagit det tills det börjar torka lite. Du kan fördröja torkningen genom att ha slöjdämnet i sågspån, papperspåse eller så.

Men typ ett par dagar eller en vecka eller ett par veckor? Behöver ha något riktmärke  ;)

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #37 skrivet: 02 sep-18 kl 22:31 »
Har du ämnet i en papperspåse ute i skuggan så är det nog blött och lättäljt ett par veckor i allafall.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #38 skrivet: 02 sep-18 kl 22:47 »
Nemas problemas, kör på!  :)
Nå, jag tänkte tipsa om en relativt ny kanal jag inte sett förut, denna metod var ju enklare än att smida om man inte har tillgång till ässja och sådant.
https://www.youtube.com/watch?v=iOJtuRSXuk4
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Joakimmatz

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #39 skrivet: 02 apr-19 kl 16:36 »
Det finns två mycket duktiga klensmeder i Sverige, Svante Djärv i Avesta trakten och Hans Karlsson l Motala. Båda finns på nätet. Just när det gäller slevknivar så finns det inget bättre, ni kommer att lyckas bättre.
Mvh Joakim


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

842 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser