Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konkurrerande värmekällor?  (läst 991 gånger)

wimaria

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
konkurrerande värmekällor?
« skrivet: 24 dec-22 kl 12:00 »
Hur hanterar man kakelugn och luftvärmepump i samma rum? Måste man stänga av luftvärmepumpen vid vedeldning i kakelugnen?
Inflyttad hälsing. Försöker skapa trädgård på sluttning av pinnmo. Många andra intressen också som litteratur, musik, politik, vävning mm. Jobbar fortfarande litet men man vet ju inte hur länge det kan vara.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: konkurrerande värmekällor?
« Svar #1 skrivet: 24 dec-22 kl 12:08 »
En luftvärmepump har en innegivare och känner av det blir varmare i rummet så den behöver inte jobba lika hårt. Så man borde inte behöva göra nånting.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: konkurrerande värmekällor?
« Svar #2 skrivet: 24 dec-22 kl 13:31 »
Vi ställer ner tempen på värmepumpen i det rummet när vi eldar i kakelugnen. Ställer man den lågt så kommer den ju bara igång om man glömmer att elda. Och fläkten fortsätter så värmen sprider sig jämnare från kakelugnen.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5261
    • Småland
SV: konkurrerande värmekällor?
« Svar #3 skrivet: 24 dec-22 kl 14:00 »
beror nog på fabrikat. Min stänger av sig om värmen i rummet är högre än inställd temperatur vilket ju är normalt.Startar igen när tempen sjunkit under inställd nivå. Styrs av fjärrkontrolllens givare.  Andra fabrikat går ändå men på lågfart dvs fläkten går. Dessa bör man stänga av manuellt då de fortfarande drar ström även på tomgång. Min andra pump som är monterad i min verkstad är en sådan lågprispump och den saknar finesser som att stänga av själv. Går ner på tomgång när tempen blivit högre än inställt värde men stänger inte av. Drar alltså fortfarande ström till bl.a fläkt och även utedelen går lågfrekvent för att hålla värme i systemet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser