Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor och getter  (läst 3268 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Åsnor och getter
« skrivet: 18 jul-06 kl 00:57 »
Vill bara berätta om hur mycket jag uppskattar och högaktar mina getter och åsnor.
Att betrakta hur de minglar och numera är en flock är en fröjd! Jag är deras självutnämnda ledare; jag tillgodoser dem den underbara frihet, och det liv som de har. Mestadels har vi telepatisk kontakt.
På kvällar sitter jag på min veranda och betraktar dem. Åsnorna brukar busa, jaga varann. I förra månaden såg jag för första gg även åsnorna jaga getterna!
Hälsningar Häxan  

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Åsnor och getter
« Svar #1 skrivet: 19 jul-06 kl 19:06 »
Ja det är onekligen kul att se olika djurraser leka med varrandra :).

Jag har en skogsglänta där jag brukar tillbringa morgontimmarna med att iakta hjortkidna och tvättbjörnsungarna jaga varrandra fram och tillbaka ända tills mamma tvättbjörn tycker att det är nog.

Mina ungkatter leker gärna med kaninungarna också, oftast med katten ledande och kaninungarna i en svans efter.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor och getter
« Svar #2 skrivet: 22 jul-06 kl 00:44 »
Härligt Fred. njuter av din beskrivning..

Att se vilda djur är en fröjd - att låta våra tamdjur vara "vilda" är berikande.
Finns där nån bättre Tv? än ungar och djur?

Mvh Häxan

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor och getter
« Svar #3 skrivet: 30 jul-06 kl 02:23 »
Vad håller djurskyddsinspektörer på med?
Mina djur är oförskämt välmående, de går på lösdrift. I förra veckan rymde åsnorna 2 gg, därav skall jag nu få besök av en djurinspektör..??

En boende i Fåglavik har ont utav oss o har anmält.. Mår mina djur dåligt pga detta, eller hur funkar det?

Häx

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Åsnor och getter
« Svar #4 skrivet: 01 aug-06 kl 01:07 »
ok

Neta

  • Gäst
Re:Åsnor och getter
« Svar #5 skrivet: 01 aug-06 kl 12:08 »
Djurskyddsinspektörer är skyldiga att följa upp alla anmälningar som kommer. Det finns gott om folk som inte sköter sina djur på ett för djuren acceptabelt vis. Jag tycker det är bra att inspektörerna har rätt att göra besök och se hur våra djur har det!
Om du har dina djur välmående och på ett bra sätt är det väl inget att vara orolig för.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor och getter
« Svar #6 skrivet: 04 aug-06 kl 22:27 »
Mina djur hade rymt, tycker att detta ärende borde hamnat hos människoskyddsinspektionen.
Mina djur är mer än harmoniska. Min oro över detta ärende är att både allmänheten och djurskyddsinspektionen saknar kunskap och respekt för djurens behov. Det finns massa idiot-regler som inte gynnar djuren.

Häx
 

Neta

  • Gäst
Re:Åsnor och getter
« Svar #7 skrivet: 05 aug-06 kl 20:52 »
Om dina djur rymt två gånger och de är i övrigt välskötta har du ju ingenting att vara rädd för! Om det bara är detta kan du nog få en tillsägelse om bättre inhägnad av dina djur så att de inte  rymmer!
Har de ställt till något eller förstört för grannen så kanske det blir nåt annat!
Alla som kan nåt om djur (även inspektörerna) vet att stängsel kan gå sönder, djur kan ta sig ut själva eller genom slarv från någon.
Ta det lugnt! Och se till att hålla dina djur inom stängsel när du har grannar som inte uppskatatr att de "hälsar på".

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Åsnor och getter
« Svar #8 skrivet: 05 aug-06 kl 20:55 »
jag trodde djurskyddsinspektören fanns till för att skydda djur från människor som saknar kunskap och respekt för djurens behov ??? ??? ??? ???
Är jag Naiv och har fattat fel? utveckla...
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Neta

  • Gäst
Re:Åsnor och getter
« Svar #9 skrivet: 06 aug-06 kl 21:18 »
I de flesta kommuner heter det miljö- och hälsoskyddsinspektörer men det finns säkert andra benämningar också, i större kommuner kanske det finns speciella "djurskyddsinspektörer". I alla fall så är deras uppgift visst att se till så att inte djur far illa hos människor som kanske inte ska ha djur alls. Men de har också till uppgift att skydda människor från tex rättor, vilda kattor och djur som människor inte kan sköta. Om de får en anmälan om tex lösspringande djur som ställer till besvär för andra är det deras skyldighet att kolla upp detta. De är inga poliser utan kan många gånger komma med goda råd!
Har man sina djur välmående och att de hålls så att de inte orsakar besvär för andra så är ju allt bra!
Ett djur (hund, häst. åsna eller annat) som någon enstaka gång är på rymmen är inget som föranleder någon åtgärd. Men om någon klagar och säger att det händer ofta och att djuret förstör eller skrämmer så måste de kolla upp saken. Så deet är inget att hetsa upp sig för men visst kan man ibland kanske bli irrriterad men då mest över 0 tolerans hos de närboende som kopplar in inspektören om ingen skada har skett.
I den kommun där jag bor har inspektören precis skickat ut ett meddelande till alla inom ett visst område om att de ska hålla reda på sina katter eftersom katterna orsakar problem för grannarna. Det är för att några i området klagat på lösspringande katter som förstör.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor och getter
« Svar #10 skrivet: 11 aug-06 kl 20:32 »
I mitt ärende handlade det om människoskydd, dvs människor som inte gillar djur eller kanske har ont av ägarna...Detta ärende handlade faktiskt om ett par gulliga åsnor....!!!!!
 
Djurskydd har varit hos mej, till min glädje var de vettiga, de såg  att mina djur är ytterst välmående och harmoniska.
Borde inte de som har ont av djur välja att leva i getto, storstad, istället för på landet?

Att bo på landet, ha djur, innebär att djuren någon gång rymmer.

Kram Häx

Neta

  • Gäst
Re:Åsnor och getter
« Svar #11 skrivet: 11 aug-06 kl 21:19 »
Det är bara att konstatera att det finns människor av alla sorter!
Håller med dig om att ibland kan man undra varför en del väljer att bo på landet men vi får nog finna oss idet!
Det var väl bra att det gick bra med inspektörn!
Vilket jag inte tvivlade på!

Izmiljotina

  • Gäst
Re:Åsnor och getter
« Svar #12 skrivet: 13 aug-06 kl 23:38 »
I mitt ärende handlade det om människoskydd, dvs människor som inte gillar djur eller kanske har ont av ägarna...Detta ärende handlade faktiskt om ett par gulliga åsnor....!!!!!

Hur gulliga åsnorna än ter sig för dig och många andra så finns det med all säkerhet:
1. Folk som är rädda för åsnor. De är trots allt inga direkt vanliga djur i Sverige. Mest liknar de hästar och hästar finns det väldigt många som är rädda för.
2. Förrymda åsnor käkar upp trädgårdsland och det är nog inte heller så populärt. =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser