Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotor - vad har jag köpt egentligen?  (läst 15218 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« skrivet: 27 jun-18 kl 22:26 »
Jag köpte mig en 230V elmotor på 0,75kw härom dagen. En gammal bauknecht.
Det kan väl inte vara så svårt att koppla dit en sladd och se om den funkar? Men det var det. Den har en kondensator men det saknas ingång i kopplingsdosan för sladden från vägguttaget. Dosan är förberedd för två förskruvningar men båda är hela. Hur har den här motorn använts egentligen? Dosan verkar matcha motorn så jag tror inte den är bytt.

Hur som helst: jag fick inga ledtrådar var jag ska koppla in 230-sladdarna. Jord finns en skruv för men de andra? Inga lediga platser.  Bifogar en bild på hur det ser ut nu i dosan.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-18 kl 05:09 »
https://www.drivteknik.nu/skolan/motor/asynchronmotor/1-fasdrift-av-3-fasmotorer


Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den tredje fasen och en av enfasanslutningarna.

Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30% av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80mF per kW.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-18 kl 09:47 »
Nu är ju det här uppenbarligen inte en trefasmotor, utan en motor som är gjord för att gå som enfasmotor med startkondensator.
Det kan ju tänkas att den har haft ett kopplingsdoselock med genomföring för inkommande kabel, kanske även strömbrytare, som nu är borta.

Ett allvarligt fel i länken som Alexn72 postade (och i den kopierade texten) är att man har tagit totalt fel på prefix på enheten för kondensatorvärdet.  Det står "80mF per kW", skall vara "80uF per kW".  Att ta fel på en faktor 1000 tyder på att det inte kan vara någon elkunnig person som vare sig ligger bakom texten eller korrekturläsningen. Knappast ens någon som har gått ut högstadiet med godkända betyg.

Saker som kan vara intressanta för att avgöra hur den ska kopplas in är dels en bild på typskylten och dels uppgift om hur många ledare som kommer ut från statorlindningen till kopplingsplinten och hur de är märkta.
Jag gissar att det är fyra, och de heter U1, U2, V1, V2.

Vet du vad motorn har använts till, och om den har varit reverserbar eller bara är gjord för att rotera åt ett enda håll (i så fall finns det ofta en pil för rotationsriktning på typskylten, fläktkåpan eller annat lämpligt ställe)?

exile

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #3 skrivet: 28 jun-18 kl 22:43 »
Ett allvarligt fel i länken som Alexn72 postade (och i den kopierade texten) är att man har tagit totalt fel på prefix på enheten för kondensatorvärdet.  Det står "80mF per kW", skall vara "80uF per kW".  Att ta fel på en faktor 1000 tyder på att det inte kan vara någon elkunnig person som vare sig ligger bakom texten eller korrekturläsningen. Knappast ens någon som har gått ut högstadiet med godkända betyg.

Brukar man inte gammalt tillbaka skriva mF alt MFD på kondensatorer istället för µF?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-18 kl 23:02 »
Brukar man inte gammalt tillbaka skriva mF alt MFD på kondensatorer istället för µF?
Det blir millifarad, det vill säga tusendel istället för miljondel. Därför använder man u, som är det närmaste man kommer den grekiska bokstaven my med ett vanligt tangentbord

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #5 skrivet: 28 jun-18 kl 23:18 »
Brukar man inte gammalt tillbaka skriva mF alt MFD på kondensatorer istället för µF?

Det har aldrig varit korrekt att skriva mF om man inte menar millifarad.  I USA skrev man MFD istället för uF för mycket länge sedan men gick över till uF omkring 1950, åtminstone i "officiella" sammanhang. Bland radioamatörer tror jag MFD hängde kvar längre.

När vi ändå är inne på gamla obskyra sätt att beteckna kapacitanser, så fanns det ju en tid då prefixen piko och nano inte var allmänt kända. Det hände då att man skrev uuF istället för pF , och lite senare kunde man se kpF istället för nF. Ibland kan man se kapacitansenheten cm, den är ungefär lika med pF. Tror att 1 cm är antingen 0,9 eller 1,1 pF.

Jag tog just en titt i några elektronikhandböcker utgivna av stora amerikanska företag omkring 1956-57. Där skriver man konsekvent uF  respektive uuF (alltså inte pF).  nF förekommer inte alls.  I en brittisk handbok som är något år nyare, skriver man uF  och pF , nF förekommer inte där heller. I båda dessa fall anger man kapacitanser från 1 nF och uppåt i uF,  t ex 0,001 uF.
I holländska handböcker från sent 40-tal  används pF och uF , men där används uF bara ner till 0,1 uF , alla lägre värden anges i pF.  T ex 50000 pF.
Så det kanske var först en bit in på 60-talet man började använda prefixet nano på allvar.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-18 kl 06:23 »
Hoppsan ja där hade dem visst missat.
Och så även jag.
 Nackdelen med dåligt upplysta foto i kombination med liten mobilskärm  :-[

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #7 skrivet: 29 jun-18 kl 12:56 »
Det står "80mF per kW", skall vara "80uF per kW".  Att ta fel på en faktor 1000 tyder på att det inte kan vara någon elkunnig person som vare sig ligger bakom texten eller korrekturläsningen. Knappast ens någon som har gått ut högstadiet med godkända betyg.


Jag är inte särskilt elkunnig, det är faktiskt rena grekiskan för mig. Men Högstadiet har jag gått ut med godkända betyg (4 av 5 i fysik). Jag gissar att det finns många med mig som gått ut högstadiet utan att känna till vad mf och uf är.

MVH
Magnus

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #8 skrivet: 29 jun-18 kl 13:14 »
Jag är inte särskilt elkunnig, det är faktiskt rena grekiskan för mig. Men Högstadiet har jag gått ut med godkända betyg (4 av 5 i fysik). Jag gissar att det finns många med mig som gått ut högstadiet utan att känna till vad mf och uf är.

MVH
Magnus
Jag gissar att du kunde det i högstadiet om du fick en 4. Sen har man ju valt vad man kommer ihåg. Tror inte jag skulle få godkänt på så många högstadieprov om jag gjorde dom idag. ☺

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #9 skrivet: 29 jun-18 kl 14:05 »
Kanske nog med enhets- och prefixförbistring nu, jag väntar med spänning på att få se typskylt och märkning på ledningarna mellan kopplingsplint och lindningar :)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #10 skrivet: 29 jun-18 kl 15:10 »
Jag tycker det är ett bra exempel på varför alternativ är fantastiskt. Hela den här diskussionen om kondingar, enheter och prefix är helt ointressant för de flesta men här kan den dyka upp spontant. Roligt och intressant!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #11 skrivet: 29 jun-18 kl 15:15 »
Jag var ute nu och tog några bilder till.
Det saknas riktningspil på motorn.
Plasten runt kopplingsdosan är nyare och renare än pumpen så kan hända att den får en törn och blivit utbytt till en utan in-hål.

Motorns utgående axel har en kil som sitter tejpad på plats. Ser lite smått orginal ut men det är inte säkert.

Torbjörn, det är fyra sladdar in till lindningen. Märkta U1, U2, Z1 och Z2.

Jag hittade märkningen inuti locket efter att ha lossat på en papperslapp utan text. Verkar som att jag saknar ett av tre bleck.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #12 skrivet: 29 jun-18 kl 15:38 »
Då är det nog nästan klart hur det ska kopplas.
Den ingjutna skissen i locket gäller en trefasmotor, det kanske var just för att den inte stämmer med aktuell motor som den var överklistrad med en papperslapp.
U1-U2 är driftlindningen som ska kopplas direkt till 230 V , Z1-Z2 startlindningen som ska anslutas med kondensator i serie. Som det är kopplat nu bör motorn alltså gå om du lägger nätspänning mellan de två sammanbleckade skruvparen.  Om du vill att motorn ska gå i motsatt riktning, så byt plats på Z1 och Z2.

Jag är lite förvånad över att det inte står något om kondensatorns värde på motorns typskylt, men det kanske står längst till höger på skylten där den är skymd på bilden. Det kunde vara bra att kolla att det stämmer någotsånär med värdet på den kondensator som verkligen sitter där, speciellt om det finns misstanke att kondensatorn är bytt.

Det är god sed att tejpa fast kilen om man lämnar en motor med kilspår i axeln utan påsatt remskiva. Kilen hör ihop med motorn, inte med remskivan.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #13 skrivet: 29 jun-18 kl 17:19 »
Finfint!
Jag skriver "för 380V" i locket då så jag inte glömmer att bilden är för trefas och sätter en ny lapp över.
Inkommande 230 V till U1 och U2 och jord till jordskruven i godset.

Ska kolla om jag hittar en märkning för kondensatorn.

Tack så mycket för all hjälp!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #14 skrivet: 30 jun-18 kl 18:19 »
Igårkväll snurrade motorn så fint så. Tack för hjälpen!
Nu blir det beställning av en bandslip och sen hitta på nåt smidigt för strömbrytare och nödstopp.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #15 skrivet: 16 aug-18 kl 17:31 »
Idag när jag äntligen fått allt på plats och hade fem minuter över att testa bandslipen så gick motorn i en minut sen sa det puff och så löste en automatsäkring. Testar jag motorn obelastad så ger den ett ljud ifrån sig som om den ville snurra men inte orkar.
Så... Vad tror ni? Var börjar jag felsöka? Kondensatorn? Min inkoppling gjorde jag enligt Torbjörns anvisning men den ska jag titta på igen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #16 skrivet: 16 aug-18 kl 19:35 »
Koppla bort kondensatorn och se om motorn går igång om du hjälper igång den för hand (helst bör man sätta ordentlig snurr på den redan innan man slår på strömmen). I så fall är det kondensatorn som är trasig.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #17 skrivet: 16 aug-18 kl 21:05 »
Det startar om jag snurrar igång med handen.
Misstänkte att det är kondensatorn så jag har letat och letat efter märkning på den men den har blivit ommålad så allt utom "bosch made in ge" är borta.
Jag bifogar en bild på motorskylten strax, kan man utgå från den informationen och räkna ut vilken konding jag ska köpa?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #18 skrivet: 16 aug-18 kl 21:07 »
Här är bilden.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #19 skrivet: 16 aug-18 kl 22:46 »
Med någon bild på kondensatorn och uppgift om måtten borde man kunna gissa sig till ett ungefärligt värde på kapacitansen.
Det är troligt att en motor på 0,75 kW ska ha en startkondensator på runt 20 uF, men det kan variera kraftigt beroende på hur lindningarna är gjorda.
Om man provar sig fram med olika kondensatorvärden så är det vanliga att motorn blir svag i starten om kondensatorn är för liten, medan den brummar och/eller blir varm när den går obelastad om kondensatorn är för stor.

För att prova kan man mycket väl parallellkoppla flera kondensatorer med lägre kapacitans.  4, 8 och 12 uF brukar det finnas gott om, de används bl a för faskompensering i lysrörsarmaturer. Lämpliga kondensatorer kan man också hitta som startkondensatorer i diskmaskiner och en del äldre tvättmaskiner. Det är sällan man behöver köpa något nytt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, Stybben, Tur-Johan, malarmaster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser