Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smiter  (läst 4261 gånger)

_matte_

  • Inlägg: 100
smiter
« skrivet: 09 aug-06 kl 10:37 »
hejhej..  har problem med att fåren smiter, är det någon som
har nåt tips om hur jag kan gör?
det är 3tackor och 4lamm, med tre trådar, dom har mycket gräs i hagen(mer än på utsidan)  har provat med äpple på tråden, tatt fram dom till trån så dom fått stötar men det hjälper inte.
//matte
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

leifhh

  • Gäst
Re:smiter
« Svar #1 skrivet: 09 aug-06 kl 11:06 »
Försök att identifiera vilken individ som är mest benägen att smita (och därmed lockar ut de övriga). Avliva denna individ och stoppa den i frysen.... Har de väl börjat smita så brukar de annars fortsätta med detta och den hårda vägen är, vad jag lärt mig och erfarit, ofta den enda fungerande.....

Själv hade jag detta problem i början av sommaren men listade efter ett halvdussin rymningar ut vilken tacka som var först ut. Hon slaktades och nu är problemet helt borta, trots en torr sommar med lite väl magra beten.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:smiter
« Svar #2 skrivet: 09 aug-06 kl 12:19 »
Fler och hårdare spända eltrådar. Men vi gav upp till slut. Så om ni har möjlighet, släpp dom. Dom kommer hem när man ropar eller skramlar med godishinken. Vi stänger bara om våra till natten.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:smiter
« Svar #3 skrivet: 09 aug-06 kl 13:33 »
Vi hade samma problem för 2 år sedan, men vi gjorde så att vi tittade vem som gick först.
Sen när vi körde in dem tog vi tag i den tackan som smet och satt hennes nos direkt mot tråden. Det tyckte hon inte om.

Ett tips är att göra det när det är lite fuktigt, då tar det bättre.
Tag ett rejält tag i tackan och kör hennes nos direkt mot tråden, utan äpple. Och se till att hon får en rejäl stöt.

Efter det så rymde hon inte nå mer och vi har inte haft något problem med henne.
Det fungera väl inte på alla djur, men värt att pröva innan ni beslutar för slakt.
Ett annat alternativ är att sätta mer och högre trådar.

Men om hon ändå smiter så finns det nästan bara 2 alternativ kvar, slakt eller ha dem lösa.
Lycka till.
/Mia

« Senast ändrad: 09 aug-06 kl 13:39 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:smiter
« Svar #4 skrivet: 09 aug-06 kl 13:55 »
Vad har ni för spänning i tråden? Tänker om det kan vara det som spökar speciellt med tanke på att det varit så torrt. Kan vara svårt att få tillräckligt fuktigt för jordspetten. Rejäl kräm i tråden och sen som någon annan skrev att de går emot tråden när det är regnigt eller fuktigt i luften.

Jag har inte haft får så länge men, däremot shetlandsponnier. På dem har jag tillfälligt satt "antenner" fästade i grimman för att garantera att de får en rejäl pärla när de försöker gå ut. De har också tjock päls så de inte alltid känner elen igenom den. Man kan kanske kontruera liknande antenner och fästa i halsrem på fåren?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ninna b

  • Gäst
Re:smiter
« Svar #5 skrivet: 10 aug-06 kl 12:41 »
Sådana antenner finns att köpa på LG produkter..

Desdinova

  • Inlägg: 9
Re:smiter
« Svar #6 skrivet: 11 aug-06 kl 10:35 »
Slopa eltrådar och sätt upp fårnät!!

De två första säsongerna som vi hade får experimenterade vi med elstängsel och olika antal trådar, olika höjder, var noggranna med spänning osv - men fåren gick ut oavsett hur vi bar oss åt. I slutet av säsong 2 började vi sätta upp fårnät och har nu enbart fårnät kring våra hagar = inga problem med smitningar.

Fördelar:
- Fåren går still
- Inget underhåll (om man är noggrann vid uppsättning)
- Bättre ekonomi på lång sikt

Nackdelar:
- Mer arbete vid uppsättning

Ekonomi:
Jag har betalat ca 3 kr per meter i snitt för våra 4-5 km fårstängsel. Genom att hålla ögonen öppna för begagnat går det verkligen att fynda! En del har jag fått gratis mot nedtagning.

Lycka till med uppsättningen!

Desdinova

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:smiter
« Svar #7 skrivet: 14 aug-06 kl 11:35 »
Har man bara får så är säkert fårstängsel att föredra. Men, vi har hästar också och med tanke på skaderisken för dem med fårstängsel så är det elstängsel som gäller. Å andra sidan har vi inte haft några får som gått ut på elen ännu. *peppar peppar*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Storeskog

  • Inlägg: 10
Re:smiter
« Svar #8 skrivet: 15 aug-06 kl 10:07 »
Vi har samma problem, så fort vi fått in dom i hagen springer dom ut. Har försökt att kolla vilken av dom som springer ut först men det är olika varje gång. Just nu har jag fått stänga in dom, då vi har en granne som inte gillar våra lösspringande får. Så nu vet jag inte hur jag ska göra, dom har inte rymt innan utan det började denna veckan och det spelar ingen roll vilken av hagarna dom är i. tyvärr är ju betet inte det bästa iår med mycket torka....

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:smiter
« Svar #9 skrivet: 15 aug-06 kl 11:02 »
Jag har inga kunskaper om får men har talat lite med våran australienske bonde som har sina får på arrendena runt om vårt hus och han säger samma sak som någon sa tidigare i annat inlägg. Det är bara att stoppa den i frysen, han menar att även om du har 8500volt i tråden (ko-stängsel) så kommer rymmaren ändå fortsätta rymma, behovet med att rymma blir större än rädslan för stöten i tråden.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:smiter
« Svar #10 skrivet: 14 okt-06 kl 13:04 »
nu har det fixat sej till slut..  ja skickade iväg dom tre bagglammen ja hade till en granne så dom fick gå med hans bagglamm,  då höll sej dom fyra tackorna ja hade kvar inne några dar,  men så när dom började rymma igen så satte jag upp en tråd till plus att ja tog alla tackorna mot strömmen så att dom fick sej varsinn rejäl kyss och nu har hom hållt sej inne se dess... ;D ;D

ps. tack för alla tips ;)
« Senast ändrad: 14 okt-06 kl 13:05 av _matte_ »
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:smiter
« Svar #11 skrivet: 14 okt-06 kl 18:00 »
Sätt gärna en el tråd 1 dm över får stängslet (fårnätet) så blir det ju häst säkert... och kosäkert...

 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:smiter
« Svar #12 skrivet: 16 okt-06 kl 06:34 »
Sätt gärna en el tråd 1 dm över får stängslet (fårnätet) så blir det ju häst säkert... och kosäkert...

 :)

Gör för guds skull inte det! Har du nånsin sett skadorna på en häst som fastnat i fårnät?  :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Banelinjen, Ahlman, Anders Flix, magnus55

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser