Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxar på lösdrift  (läst 4652 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Oxar på lösdrift
« skrivet: 27 jun-05 kl 15:23 »
Vi har en fundering på att skaffa oss oxar. Men då ladugården blev ombyggd till stall så hade vi tänkt att ha dem på lösdrift. Någon som har erfarenhet av detta.

Inköpet av oxarna kommer att vara kalvar som man förser med mjölk. Då kommer de inte att vara ute på lösdrift utan vi gör ett tillfälligt "kalvhus" att ha dem i. De köpes in på våren. Senare då de är avvänjda från diandet av flaskan så ska de gå ute på bete och därefter till hösten komma att gå ute på lösdrift med tillgång till ett "skjul". Har aldrig tidigare haft nötdjur men har en vännina som har, fast hon har sina uppstallade i ladugården...

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter???

Vi bor i norrland där det är mkt snö och bister kyla på vintern. -35 grader är inte ovanligt....

//D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #1 skrivet: 23 jul-05 kl 15:14 »
Är det ingen som har någon erfarenhet???
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

I@

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #2 skrivet: 24 jul-05 kl 14:58 »
Hej Dollar!
Jag har inga egna nötdjur, tyvärr. Men min egen erfarenhet när det gäller djur i allmänhet är att de mår bäst av att gå på lösdrift året om - bara de har tillgång till ren och torr ligghall så  ;).

Lycka till!

MVH Ia  :D

peter

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #3 skrivet: 30 jul-05 kl 22:22 »
Hallå dollar

ja oxar eller tjurar om nu villl tala rikssvenska
går hur bra som helst MEN när de är inköpta å de är små ta då en extra koll på djuren för de märks ganska snart vem som är dominant å ledare i gänget så se till att du kan avskilja de som är lite mer rädda å de syns när du utfodraR
så de mer dominanta oxarna får gå i en egen grupp+ att när de blir större VAR ALLTID TVÅ STYCKEN när ni jobbar med tjurar för börjar de bli könsmogna vid 6 månaders ålder så kan de bli lite trilska
vill ni ha mer tips maila mig på : andersons.lantbruk@telia.com
peter

Målle

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #4 skrivet: 13 aug-05 kl 16:47 »
Oxar och tjurar är inte samma sak. En oxe är ett kastrerat handjur som är äldre än 2 år och användes förr som dragdjur, finns väl knappast nu. Om djuret är yngre kallas det stut.
Varför ska ni köpa kalvar och ge dom pulvermjölk? Mycket bättre att ha amkor. Mindre jobb, bättre tillväxt.
Den ras som tål kyla bäst är väl highland cattle men hereford funkar också. Ha inte SLB dom har kort päls.
Mvh

peter

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #5 skrivet: 14 aug-05 kl 20:33 »
kastrerad tjur=lika med stut eller har du något annat svar målle
spelar ingen roll vilken ras du har alla raser sätter vinter päls så lysnna inte på målle men du fråga om någon bonde har sinmjölk
å ge tjurkalvarna de blir väldigt dyrt med pulver mjölk + att komm ihåg att ni alltid ser till att de har någon form av kraftoder för ju tidigare ju snabbare avvänjiing från mjölken + att de skall ha god till gång på hö+lite ensilage

Målle

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #6 skrivet: 14 aug-05 kl 22:19 »

kastrerad tjur=lika med stut eller har du något annat svar målle

Det var det jag sa. Det var du som inte visste vad en oxe var.

spelar ingen roll vilken ras du har alla raser sätter vinter päls så lysnna inte på målle

Det spelar visst roll. SLB har kortare vinterpäls än köttraser.

peter

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #7 skrivet: 15 aug-05 kl 10:06 »
okokokok
om du jämför holstein -slb djur som de flesta slb-kor i sveirge har i sig och ren svensk slb [om du har sett sånna någon gång !!!!!] så ansätter svensk slb mer päls än holstein-slb men ok ja håller med dig kött djuren är väl mer anpassade än dagens slb-ras som jag tycker är helt sönder avlad och där är som du sagt highland-cattle helt out-standing som klarar både kalvningar å sträng kyla suveränt
ha de / peter
« Senast ändrad: 15 aug-05 kl 10:08 av peter »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #8 skrivet: 15 aug-05 kl 17:02 »
 Ja, visst har SLB kortare vinterpäls.... Men SLB-djuren klarar sig fullgott med den pälsen dom får (även i Norrland). Bara dom har ett vindskydd och torrt att ligga på, och det måste man ha oavsett vilken ras man håller sig med ;) Det finns en himla massa fördomar om mjölkrasernas vinterpäls... Jag har kompisar med 50 mjölkkor ( SRB och SLB) som bor i kall lösdrift med fri utevistelse och hittills har ingen av korna förfrusit sig :) Producerar bra gör dom också....
 I Norrland kallar man även okastrerade tjurar för oxar (kanske därav "språkförbistringen" uppstod?)
                         Mvh
                       Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peter

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #9 skrivet: 15 aug-05 kl 22:24 »
      halloj charlotte!!!
jajajaja nu har jag lärt mig vad stutar å oxar å gud va allt de heter kul att vi har ett avlångt land så vi kan lära oss vad allt heter på olika ställen intressant

känner en bonde med varm lösdrift i norrland som har portarna öppna året runt han talade om en kul grej att en morgon när de snöat på kvällen innan jaha tänkte han nu går väl korna in i kväll så man slipper gå i dm djup snö i morgon bitti
jo pyttsan han kom ut i lagårn kl 5 på morgonen inte en kossa så långt ögat når asch de kommer väl när jag kör ensilage vagnen på foder bordet han gjorde klart i mjölkgropen la ut hösilage (inplastat torrthö som inte fryser när de är kallt) på foderbordet inga kor syntes till men de var då själva f---n tänkte han nu har de rymt  så han gick sonika till porten å ropa då först reste sig korna ur ny snön  å undra va han stog där å gapa för  sakta men säkert kom  djuren i grupper in för mjölkning  detta vänner bevisar att fast korna har de rent å snyggt med dm-tjockt lager med spån å torv att ligga på så föredrog de nysnön som både värmer å skyddar att ligga på å detta är sant inget på hittat  å de har lite problem med juverinflammationer trots att de ligger i snö å trivs att vara ute på vinter som sommar  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #10 skrivet: 18 aug-05 kl 13:08 »
Här har det gått hett till ser jag ;)

Ja här uppe i norrland säger vi oxar åt tjurar.

Vi tänker ha dem i ett lösdriftstall med bädd och möjlighet att få gå ut om de vill. Iaf så kommer de att få hösilage för det är lättare att handskas med då det inte fryser som ensilage. Vi har balat/plastat in dem så de står färdiga på gården här och nu.
Och kraftfoder kommer dom att ha tillgång till redan första dagen de kommer så att de avvänjs snabbt från mjölken, så som Peter sa! Vi kommer inte att ha någon form av uppfödning så det blir ingen ko.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

peter

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #11 skrivet: 18 aug-05 kl 22:21 »
HALLOJ DOLLAR


 ÖNSKAR LYCKA TILL Å HOPPAS DE GÅR BRA MED OXAR,TJURAR ,STUTAR VA DE NU HETER  DETTA GÅR BRA MED TIDEN  HA DE / PETER




             

 

Målle

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #12 skrivet: 23 aug-05 kl 20:47 »
Nu när vi är inne på nötkreatursbenämningar.Vet ni vad dom här benämningarna innebär?
1. Kokviga
2. Kvigtjur
3. Brumma

peter

  • Gäst
Re:Oxar på lösdrift
« Svar #13 skrivet: 27 aug-05 kl 20:55 »
vet väl bara du själv antar jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser