Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till slaktarn...när?  (läst 2723 gånger)

Pepparkaks gården

  • Inlägg: 16
Till slaktarn...när?
« skrivet: 02 jun-08 kl 21:15 »
När är det bäst att slakta en okastrerad getkilling?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-08 kl 00:12 »
Förmodar att det är en bockkilling?  ;) Runt tre månader sådär.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-08 kl 15:39 »
De blir könsmogna vid 3-4 månaders ålder, och en get (flicka) bör helst vara minst ett år själv när hon föder.  Om det bara är fråga om smaken på köttet kan Du slakta när som helst.  Det blir ju mera mat på ett djur som fått beta (och glädja Dig med skuttande) under sommaren.  "Normal" slakttid är just innan de börjar konsumera det mödosamt insamlade höet.  Om Du slaktar under sommaren, så gör som afrikanerna:  Stycka samma dag, låt det inte hänga och samla flugägg!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-08 kl 16:50 »
Eller sy en tub av odlingsväv, dra över och knyt uppe och nere och häng in i jordkällaren.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-08 kl 22:59 »
Glömmer bara bort att ringa veterinären... Är det någon som vet om det är dyrt att kastrera? Jag har 7 bockkillingar.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-08 kl 00:20 »
Sist jag frågade här ute ville dom ha 690:- per bock. Det blev tidig slakt.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #6 skrivet: 04 jun-08 kl 08:30 »
Glömmer bara bort att ringa veterinären... Är det någon som vet om det är dyrt att kastrera? Jag har 7 bockkillingar.

jag med tycker att det inte lönar sig med kastreringen av en bock avsedd till slakt (om inte du eller din man är veterinär och gör det själva). Oavsett om du säljer eller äta själv så lönar det sig inte pengamässigt. Vad det nu än må kosta... det är för lite kött på en get ändå.
 

 

Kattamor

  • Inlägg: 45
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #7 skrivet: 04 jun-08 kl 12:43 »
Jag betalade 400:- när jag lät kastrera en av mina bockar i torsdags förra veckan. Men då tog jag honom själv till vetrinärstationen. Ska vetrinären komma hem till en blir det givetvis dyrare. Jag vet inte om det är olika priser beroende på var man finns i landet. Detta var i Hörby, Skåne.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #8 skrivet: 04 jun-08 kl 23:24 »
Ja, det var ju ett enkelt beslut när man har 7 st. Tidig slakt var det ja. Och som någon sa, det är ju inte så mycket kött på en get/bock. Vad väger era när ni slaktar dem? Har ni gött upp dem innan?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

godegården

  • Inlägg: 133
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-08 kl 09:53 »
Sist jag frågade här ute ville dom ha 690:- per bock. Det blev tidig slakt.

Va är det sant?!
Inte klokt ju
En tjur kostar 100:- för och där går det ju åt mera sömnmedel

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-08 kl 13:18 »
Yupp, helt sant. Galet!

Lars Pers...på kroken, urtagna har dom vägt mellan 5-9 kg vid 2,5 månader. Fast, det blir lätt rätt många  :) Räcker fint till egen konsumtion och tillsammans med osten tycker jag getter ger mer till hushållet än vad fåren gjorde.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Till slaktarn...när?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-08 kl 13:02 »
Ja, det var ju ett enkelt beslut när man har 7 st. Tidig slakt var det ja. Och som någon sa, det är ju inte så mycket kött på en get/bock. Vad väger era när ni slaktar dem? Har ni gött upp dem innan?
Eller förklän, eller om Du har en särskild hage, men det brukar inte vara populärt.  Hög ljudnivå och stort tryck på stängslet!  ;D

Mina bockkillingarr av lantras brukade väga omkring tio kilo utan huvud, skinn, magar och gångben.  Ibland vägde jag med "de fyra röda", ibland inte.  (Lever, hjärta, njurar och lungor.  Fast jag gillar tunga bättre än lunga.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser