Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vingliga gässlingar som kräks!??  (läst 3972 gånger)

Sussex

  • Inlägg: 22
    • Skåne
Vingliga gässlingar som kräks!??
« skrivet: 25 jun-07 kl 10:11 »
Nu blir jag snart ännu mera gråhårig! Förstår inte vad som händer våra gässlingar, 7 veckor gamla i veckan.

Det började för ett nån vecka sedan med att en gås inte kunde gå. Den snurrade runt ett par varv först innan den föll och sen blev den liggande. Vi tog in den och bjöd "medicin", en blandning av A-fil, havregryn, kokt ägg och lite Dextropur. Den åt girigt, reste sig och knatade iväg ut till sina syskon.
Sen har det fortsatt sådär. En dag hade vi 7 st. av 16, inne för "medicinering". Alla hoppade upp igen efter ett tag.

Igår när jag tog in dem från hagen kräktes en av dem! Såg ut som vitt vatten. Sen trillade den och kom inte upp på ett tag. Den hade inte ätit fil-medicin.

Vi har givit multivitamin i dricksvattnet eftersom vi misstänkte Rakitis men det verkar inte funka.
Nån som har nån tanke vad det kan var??? Vad vi kan göra???

MVH Lena, (Sussex)

LEK

  • Inlägg: 187
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 15:53 »
Hej!
En liten tanke bara...det finns inga giftiga växter i hagen, eller? Kolla vad de äter. Sök på Google så hittar du register på giftiga växter om du är osäker. Låter lite som förgiftningsymptom men det är bara en spekulation.
Hoppas det löser sig!

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 18:03 »
Gäss kan i och för sig stoppa i sig allt möjligt och omöjligt.
Vattnet är väl inte förorenat?

Balanssvårigheter brukar annars ganska ofta vara kopplade till brist på selen.
Med de beskrivana symtomen skulle jag börja med att testa att ge extra selen (finns i de flesta mineralblandningar).

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

carmencha

  • Gäst
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #3 skrivet: 26 jun-07 kl 11:18 »
Hej!

Hur går det för gässlingarna?

mvh Carmen

Sussex

  • Inlägg: 22
    • Skåne
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #4 skrivet: 26 jun-07 kl 11:50 »
Tack kloka ni, för ideerna! Jag ska genast läsa på om giftiga växter och införskaffa Selen.
Jag la nyss märke till att vi har rätt mycket Johannesört i hagen. Antideprissivt för människor vad jag vet. Kanske starkt för gäss?

I skrivande stund har jag två skruttissar i "sjukstugan", med värmelampa och fil-ägg-havregrynsmix och vitaminvatten. Den ene går runt men ser blöt och hängig ut. Den andre såg alldeles bedrövlig ut i morse vid utsläpp. Kunde inte gå, var verkligt blöt, skitig och eländig. Hon/han ser mycket frächare ut nu när hon torkat och putsat till sig men hon vill inte resa sig ännu.

Övriga i flocken verkar pigga. Går bra och är blanka i fjäder och dun.

Tänkte just på en annan sak. Kan gäss få Marek?

MVH Lena

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 12:47 »
Hej.
Har du provat att avmaska dem? Det är vanligt att gässlingar får en sorts magmask när de är i den åldern. Jag misste en hel årskull på det viset för nåt år sen. Jag ger föräldrarna på våren och sen ger jag alla ungar och vuxna när ungarna är ca 5 veckor. Har inte misst nån unge sen jag började med det. Hoppas det ordnar sig.
Mvh//Nettis

Sussex

  • Inlägg: 22
    • Skåne
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #6 skrivet: 27 jun-07 kl 10:27 »
Avmaska? Men du kan vara nåt himla bra på spåren här!
Jag har funderat mycket kring det faktum att vi fram tills gässlingarna flyttade in i hagen hade 2 stycken, inte avmaskade, hästar där. Kan hästmaskar gå över till gäss tro? Vad använder du att avmaska med? Kan man se maskar eller andra parasiter i avföringen?
Igår på kvällen kräkte en gässling rikligt igen. 4 stycken var skruttiga när vi gjorde kväll. Imorse är där bara en av dem som fortfarande inte vill gå. Det är så konstigt. Fattar inte faktiskt. Att de kan insjukna så plötsligt för att efter lite extra omsorg plötsligt resa sig och vilja ut i hagen till sina syskon.

MVH Lena

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #7 skrivet: 28 jun-07 kl 14:26 »
Jag ger mina Axilur och doserar efter gristabellen. Fick det rådet av en stor gåsuppfödare i Skåne. Mina ungar var helt pigga på kvällen med stendöda på morgon, totalt dog det 4 st det året. Men i år och förra året har alla klarat sig och mår bra. Tydligen lever masken i muskelmagen och får en hinna att lossna där. Kan vara därför som dina kräcks. Hoppas det löser sig för dig.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #8 skrivet: 28 jun-07 kl 14:29 »
Jag tror inte att hästmask kan gå över till gäss. Maskarna brukar bara kunna gå på den arten so de är gjorda för. Men tydligen har de flesta vuxna gäss mask så de kan sprida det till ungarna. Sen kan ju ägg ligga kvar i jorden.

Sussex

  • Inlägg: 22
    • Skåne
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #9 skrivet: 29 jun-07 kl 10:54 »
Axilur! Tack snälla du för tipset!
Vad eländigt med dina gässlingar som dog. Hur visste du att det var mask som de hade?
Jag har gått med lupp och ficklampa i sjuklingarnas bajs men inte hittat nåt som rör på sig. Men masken kanske lever sitt liv där i magen och inte kommer ut i levandes skick?

Må väl i sommaren!
Lena

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #10 skrivet: 30 jun-07 kl 10:46 »
Jag trodde att de dött avcoccidios, så när jag träffade på den stora gåsuppfödaren i Skåne började vi prata om gäss och sjukdomar. Jag berättade om mina gässlingar som varit pigga på kvällen men var döda på morgon. Det var inte coccidios sa han utan magmask. Det lät konstigt tyckte jag men provade i alla fall avmaskning och det är 2 år sen nu så det fungerar. Ska avmaska igen om några dagar för jag har haft en lång kläckperiod på ungarna i år.  

Jag har aldrig sett nån mask i nån bajs men det behöver man ju inte göra. I hästbajs ska det ju vara väldigt mycket mask för att man ska kunna få se nån.

Sussex

  • Inlägg: 22
    • Skåne
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #11 skrivet: 30 jun-07 kl 11:14 »
Är det Axilur pulver du använder? Strör på enskillda portioner mat???

Pratade med apoteket igår och de ville verkligen inte ge mig några råd om hur jag ger detta till gäss. De har ju sina regler och står där inte att "detta preparat kan man ge till gäss" så får de inget säga. Eller har inte kunskaper nog helt enkelt.

Kan man avmaska höns också med Axelur tror du? Maken komjust in och berättade att våra Faveroller just nu kalasar på en hartass! De är helt tosiga vad gäller mat! Katten fångar möss och leker ihjäl på gården innan han tröttnar och går in. Då tar Faverollerna över och äter musen!
Kan tro att de kanske också behöver lite anti-mask-medel.

MVH Lena

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #12 skrivet: 02 jul-07 kl 10:14 »
Det är en stor burk som kommer att räcka länge för ett mått räcker till 28 kg. Jag brukar räkna ut hur mycket mina gässs kan tänkas väga tillsammans och så blandar jag i pulvret i maten när jag vet att de är hungriga. Brukar försvinna då. Jag strör nog i lite mer än vad jag tror att ska behövas för de spiller ju lite och skulle de få i sig för mycket är det bättre än att de får i sig för lite.

Du kan säkert använda det till hönsen också. Jag tänkte prova det för mina höns och ankor går ju också ute och rotar hela dagarna. Har läst om att man kan använda Axilur på både höns och ankor. Gissar att det är samma viktskala som gäller. I en tidning stod det att man skulle köra kuren i 3-11 dagar. Det beror väl kanske på vad man har för mask, egentligen ska man väl lämna in träckprov för att vara säker.

Apoteket, de vet ingenting. De tänkte nästan inte ens sälja till mig utan veterinärkontakt. Men jag tror mer på en van gåsuppfödare än på en veterinär som bara sett gäss när han varit hem till mig och fått sin hund trimad. Tror inte att de läser så mycket om fåglar på utbildningen.

Vad har du för Faveroller?

MVH Anette

Sussex

  • Inlägg: 22
    • Skåne
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #13 skrivet: 02 jul-07 kl 15:39 »
Hej hopp!
Jag tror som du, att apoteksfolket inte är jätteduktiga på fåglar. Generellt sett iallafall. Jag tycker faktiskt att det verkar lite klent med den saken på veterinärfronten också. Har ringt runt en hel del till diverse veterinärmottagningar nu när gässen mår dåligt men har ändå fått klart bäst råd och förståelse här på forumet!
Alla gäss har kunnat gå i 2 dar nu, om än rätt så vingligt för vissa.

Vi har bara 6 Faveroller, ungdomar kläckta i mitten av April. 3 hönor och 3 tuppar. De är gårdens "balla gäng" som driver runt och hänger lite här och där. De vuxna hönsen, (Sussex och blandraser)är mottligt imponerade men så är det väl. Vuxna fattar inte bra hur tufft det kan kännas att vara ungdom ibland.

Tack för vidare Axelur-tips!

MVH Lena

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:Vingliga gässlingar som kräks!??
« Svar #14 skrivet: 03 jul-07 kl 09:57 »
Hej igen!
Jag hoppas verkligen att det fixar sig med dina gäss. Nej, jag tror inta tt gåskunskap läses så mycket på Apoteksskolan ;-) Det är nog mest ko, häst, hund och katt skulle jag tro. Är väl största målgruppen också förstås.

Faveroler är verkligen balla. Jag har själv beställt lite ägg av såna som jag hoppas ska komma denna veckan. De ser så häftiga ut och verkar vara lätt att få tama. Gillar hönor som inte springer så fort man kommer nära dem.

Hör gärna av dig och berätta hur det går vidare med gässen.
Mvh Anette


















 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare (1 dolda)
Agneta Carlsson, Anders Flix, Sussare, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser