Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mahonia  (läst 10394 gånger)

JARL

  • Inlägg: 47
Mahonia
« skrivet: 17 aug-09 kl 12:40 »
Hej

Hörde på trädgårdsdags i radion att bären på mahoniabusken är mycket näringsrika - och jag som alltid funderat på om jag skall varna barnen för dem.  De är tydligen ganska smaklösa men på radion rekommenderades att man skulle blanda med andra mer smakfulla bär.

Är det någon som har recept på något med mahonia så tar jag gärna del, tack.

Hälsning Jarlen
NovaCapella

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Mahonia
« Svar #1 skrivet: 17 aug-09 kl 14:36 »
Jag har ett gammalt recept på Mahoniasaft.

Slå bären i en syltgryta och häll på så mycket vatten att det precis står över dem. Koka i 15 minuter. Sila, låt självrinna i 30 - 40 minuter.  Koka upp saften, skumma väl och rör ner 450 gram socker till varje liter saft. Rör om, koka upp i 2 minuter, skumma igen om det behövs. Häll upp på varma flaskor, korka genast igen. Färdigt!
God att koka till soppa eller kräm.

Har även ett marmeladrecept.

JARL

  • Inlägg: 47
SV: Mahonia
« Svar #2 skrivet: 17 aug-09 kl 15:14 »
Tack för saftreceptet Isatis.

Om du orkar så tar jag gärna marmeladreceptet också. Jag gillar marmelad på smörgåsar och har gjort en del själv, tex rosenkvitten. Det blev inte så dumt fast jag gjorde det på gehör. Familjen var däremot lite tveksam till den gröna färgen  :D

Ha en skön dag!

NovaCapella

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mahonia
« Svar #3 skrivet: 12 aug-17 kl 12:46 »
Nu äntligen har jag testat att koka sylt på mahoniabär. Klasarna mognar lite ojämnt: en del har redan torkat, men det finns massor kvar.
Sylten blir grynig av kärnorna, men den går bra att blanda i frukostfilen. Min annars så känsliga mage reagerade positivt.
Vid kokningen luktar det som om någon har tappat en rödbeta i syltgrytan. Sen smakar det lite som om någon tappat dit en tepåse också. Men smaken är okej ändå.
På försök har jag även bryggt te på bären. Ca en deciliter stötta bär och en halvliter kokande vatten: fick dra i en kvart på någon varmhållningsanordning. Surt: teet behövde sötas lite, men det blev ganska gott.

Mahoniabär är ett välkommet tillskott i år, när det är så ont om bär och annan frukt på grund av vårfrosten och torkan. Jag googlade och läste på ordentligt innan, för att förvissa mig om att bären verkligen är ätliga och harmlösa. De kallas också för Oregon-druvor och lär duga att brygga vin på. Buskarna är tåliga: de tål att växa i halvskugga under träd och klarar också en torrperiod. De kan köpas färdig eller förökas med frön.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mahonia
« Svar #4 skrivet: 08 apr-18 kl 19:04 »
Nästa gång jag kokar sylt på mahonia, tar jag bort kärnorna först.

Mina mahoniabuskar ser ut som skrutt. Städsegröna buskar råkar lätt ut för det när det är mycket solsken medan marken fortfarande är frusen.

Jag testade att brygga vin på mahoniabären. Jag hittade ett recept på nätet för ett gallon. Ökade mängden bär litegrand för att mitt bryggkärl rymde 5 liter. Utvann saften med saftmaja.

2kg Oregon Grapes (blev 2,2 kg)
1350g Sugar
2 stewed tea bags ( 2 tepåsar helt enkelt)
vinjäst och jästnärsalt
Följ något recept för ett liknande vin.

Vid buteljeringen smakade det lite futtigt, men efter några månaders lagring hade smaken utvecklats. Det blev inte så fylligt, men gott, med tydlig karaktär av mahonia.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mahonia
« Svar #5 skrivet: 10 aug-19 kl 13:28 »
Mahoniavinet blev så gott at jag startade ett nytt vin i år, då det finns så många bär. De mognar ojämnt: mogna och omogna på samma klase. Några veckor senare är det fortfarande gott om mogna bär, samtidigt som många klasar börjat torka ihop.
Tyvärr är det många små larver i bären och det är nästan omöjligt att se i vilka bär som de bor.
Det är alltså bäst att plocka mahoniabären ganska tidigt och rensa bort de omogna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser