Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  energi innehåll ved  (läst 11104 gånger)

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: energi innehåll ved
« Svar #40 skrivet: 15 okt-22 kl 21:29 »
Tallar som växer på hällmark häromkring är ofta så fulla med kåda och terpentin att man inte kan ha veden inne för den luktar så starkt. Mycket tätvuxen också. Antar att det är något sådant som de menar att norrländska tallar är.
Om jag hade gott om sån tall skulle jag bränna egen tjära om virkeskvalitén inte vore god nog för fönsterbågar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: energi innehåll ved
« Svar #41 skrivet: 15 okt-22 kl 22:39 »
Om jag hade gott om sån tall skulle jag bränna egen tjära om virkeskvalitén inte vore god nog för fönsterbågar.
Häromkring finns rätt mycket sånt och de har nog stått sedan man slutade släppa korna där för 100+ år sedan

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: energi innehåll ved
« Svar #42 skrivet: 20 dec-23 kl 20:41 »
I svar #11 i denna tråd hänvisade malarmaster till en relativt modern rapport om energiinnehåll hos ved, dock utan att ge någon länk eller tillräckligt exakta uppgifter för att hitta den på nätet. Nu råkade jag händelsevis ramla över den där rapporten, det länkades till den på ett annat forum. Den är läsvärd!
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522819/FULLTEXT01.pdf

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: energi innehåll ved
« Svar #43 skrivet: 20 dec-23 kl 21:01 »
I svar #11 i denna tråd hänvisade malarmaster till en relativt modern rapport om energiinnehåll hos ved, dock utan att ge någon länk eller tillräckligt exakta uppgifter för att hitta den på nätet. Nu råkade jag händelsevis ramla över den där rapporten, det länkades till den på ett annat forum. Den är läsvärd!
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522819/FULLTEXT01.pdf
Den har jag också letat efter men inte själv funnit.
Om den är modern vet jag inte, priserna författaren räknar med känns verkligen daterade nu när man lätt kan sälja bränsleved till uppköpare för >600kr och huggen kluven torr björkved till konsument för 1200kr m3s utan att behöva spilla tid på leverans.

Efter att hastigt ögnat igenom rapporten reagerade jag på sidan 16 där Liss hävdar att förbränning av rutten ved ger större utsläpp än av frisk ved, detta förvånar mig.



"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1757
    • Skåne
SV: energi innehåll ved
« Svar #44 skrivet: 20 dec-23 kl 21:57 »

Efter att hastigt ögnat igenom rapporten reagerade jag på sidan 16 där Liss hävdar att förbränning av rutten ved ger större utsläpp än av frisk ved, detta förvånar mig.

Han tycks i detta luta sig mot en rapport "Vedeldade villapannor. Naturvårdsverket. Rapport nr 4669" (1996).
Jag har inte lyckats hitta den.

EDIT fast detta hör hemma i andra tråden. Som jag inte heller hittar nu.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: energi innehåll ved
« Svar #45 skrivet: 20 dec-23 kl 23:20 »
Efter att hastigt ögnat igenom rapporten reagerade jag på sidan 16 där Liss hävdar att förbränning av rutten ved ger större utsläpp än av frisk ved, detta förvånar mig.

Det är ju välkänt att nedbrytande svampar (saprofyter) som t ex röt-, mögel- eller jästsvampar kan vara veritabla biokemiska syntesanläggningar och producera alla möjliga konstiga kemiska föreningar som inte alls fanns i veden från början. Det är exempelvis vanligt att askan från rutten ved inte blir gråvit utan snarare brunaktig. Röken från i synnerhet rutten gran kan lukta på många olika sätt som man inte alls förknippar med vedeldning, t ex kan den mycket väl lukta bränd elektronik.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: energi innehåll ved
« Svar #46 skrivet: 21 dec-23 kl 12:24 »
Himla intressant och knyter an till min tråd, se min fotnot nedan. Har just samlat en massa gammal ved. Mest gran. Med det finns även lite bladträd och det kommer mer av den varan när jag kubbar upp det som ligger.

Ang fetved så har jag hört att roten/rötterna innehåller ibland en mer fetare blandning. Hur skulle jag kunna ta vara på det isåfall?

Har en bra hög kan jag säga efter att ha tagit upp ett 50-tal rötter och lagt på hög.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: energi innehåll ved
« Svar #47 skrivet: 21 dec-23 kl 12:34 »
Finns en anledning till att sopförbränning görs vid hög temperatur, syrgasöverskott och tillräcklig uppehållstid.

Gammal gran som eldas i en vanlig panna med överförbränning kan som sagt lukta rätt olika, men bor man enskilt så är det inte så att världen förändras för det. Tänk på en skogsbrand, där förekommer all typ av ved toppat med ekorrar och framför allt sur ved. Och skogsbränder har det funnits länge, långt innan människan lärde sig göra upp eld.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: energi innehåll ved
« Svar #48 skrivet: 21 dec-23 kl 12:55 »
Furustubbarna kan du låta ligga ute på hög om du vill det, nederbörden kommer med tiden lossas nästan all jord/grus och med åren ruttnar det av tallveden som är sämre bort och om 100år eller så har du bara feta tjärrötter kvar som förmodligen ligger kvar på backen till tidens ände om ingen människa eller skogsbrand bränner upp dem.

Jag använder helst gadd till att tända eld, men även tyrstubbe är ett bra tändmedel även om det är svårare att hugga. Ett annat användningsområde för tyrstubbarna är ju till tjärbränning och kanske kan du även koka eget beck av tjäran.


Jag vet inte om näver eller fetved har högst energiinnehåll, men det går inte åt mycket av någondera för att starta en brasa.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
Oskari, Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser