Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostskydda vatten  (läst 1619 gånger)

von tratt

• Skåne
Rostskydda vatten
« skrivet: 12 dec-24 kl 19:54 »
Jag hängde ett tråg (gammal brödform) vid ett element för att fukta luften lite åt växterna. Det rostar. Finns det något man kan ha i vattnet som hindrar eller minskar rostandet?

Det bör vara kemiskt och ekonomiskt harmlöst.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Rostskydda vatten
« Svar #1 skrivet: 12 dec-24 kl 20:14 »
Är det inte enklare (och billigare) att byta till ett kärl som inte kan rosta?? Glastillbringare, aluminiumform, lergryta eller bara en vanlig bytta i plast?

Vanlig kylarglykol har rostskyddande egenskaper, men du vill förmodligen inte andas in glykol som avdunstar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 dec-24 kl 21:15 »
Häll i litegrann av något alkaliskt (t ex natriumhydroxid, natriumkarbonat, maskindiskmedel eller liknande) så att vattnets pH-värde ökar.  Och se till att vattnet är så fritt från salter (klorider) som möjligt.

von tratt

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 dec-24 kl 05:20 »

Tack för tankar.

Är det inte enklare
Nej. Eller, det beror på.
(och billigare)
Kanske, det beror på.
Häll i litegrann av något alkaliskt (t ex natriumhydroxid, natriumkarbonat, maskindiskmedel eller liknande) så att vattnets pH-värde ökar.  Och se till att vattnet är så fritt från salter (klorider) som möjligt.

Ok, ja, det är väl värt ett försök! Väl med långt ä. Lite krita kanske.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 dec-24 kl 20:25 »
Eller en offeranod. En bit Zink.

En elektrisk lösning kan du leka med också. Sätt överspänning på en elektrod så karet inte kan rosta.

von tratt

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 dec-24 kl 21:54 »
Du har rätt. Utmaningen i det här fallet var att hitta en lösning som är rimlig i förhållande till sådana åtgärder som Fri lyfter fram, och jämfört med att inte gör något alls. En offeranod (magnesium, förslagsvis) är en smula för ambitiöst. :-)

Berberis

• Närke
« Svar #6 skrivet: 15 dec-24 kl 22:45 »
Du har rätt. Utmaningen i det här fallet var att hitta en lösning som är rimlig i förhållande till sådana åtgärder som Fri lyfter fram, och jämfört med att inte gör något alls. En offeranod (magnesium, förslagsvis) är en smula för ambitiöst. :-)
Att inte göra något alls kan betyda att rosten fräter ett litet hål i kärlet och då får golvet en rostfläck som är svår att få bort.

von tratt

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 dec-24 kl 07:30 »
Att inte göra något alls kan betyda att rosten fräter ett litet hål i kärlet och då får golvet en rostfläck som är svår att få bort.

Ja, det är främsta anledningen till att jag ville göra något!

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-24 kl 09:01 »
Kan du måla brödformen invändigt? Eller klä den med plastfolie, det är kanske det enklaste men det är knappt jag tror det skulle funka :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-24 kl 10:37 »
Inte så enkelt att klä med plastfolie (tycker jag som inte gillar att använda gladpack). Lacka, och då gärna med en rostskyddande grundfärg först, är ju ett bra alternativ om man gillar sina behållare av järn.

Ett par smulor magnesium som man släpper i är ju inte så besvärligt och ställer inte till det när man häller ut vattnet någon gång.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 16 dec-24 kl 12:32 »
Brukar inte brödformar av stålplåt vara invändigt förtennade? I så fall kanske den enklaste och bästa lösningen är att förtenna om den noggrannt.

von tratt

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 dec-24 kl 00:59 »
Inte så enkelt att klä med plastfolie (tycker jag som inte gillar att använda gladpack). Lacka, och då gärna med en rostskyddande grundfärg först, är ju ett bra alternativ om man gillar sina behållare av järn.

Ett par smulor magnesium som man släpper i är ju inte så besvärligt och ställer inte till det när man häller ut vattnet någon gång.

Offermetallen måste vara i kontakt med plåten.

von tratt

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 dec-24 kl 01:04 »
Svart & Torbjörn och alla, jag må då säga att ni har de mest fantastiska idéer om vad som är enkelt! Härligt att se.

Men jag applåderar brainstormingen som sådan. Att tänka runt är både kul och nyttigt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 17 dec-24 kl 01:07 »
Släpp dem i hörnen där metallen oftast kommer fram först, de får nog tillräcklig kontakt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser