Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 1121 gånger)

Fiaaa

  • Inlägg: 4
    • Småland
Slungtips
« skrivet: 08 maj-23 kl 21:57 »
Behöver lite tips inför köp av slunga. Har kollat på LPs hemsida och har fastnat för 4 ramars handdriven LPs art nr 108281LP eller Swienty art nr 108280. Skiljer lite i diameter och vikt. Finns det någon som har erfarenheter av dessa modeller? Bor för långt bort för att åka och kolla.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Slungtips
« Svar #1 skrivet: 15 maj-23 kl 16:54 »
Har erfarenhet av Artnr: 108280 men med motor och är nöjd med den, antar att konstruktionen är identisk.
Den går troligt att komplettera med en motor senare.

Fiaaa

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Slungtips
« Svar #2 skrivet: 15 maj-23 kl 19:21 »
108280 slungan väger ca 10 kg mer än den andra slungan som har större diameter, är det plåttjockleken som skiljer eller är det något annat. Räcker 50cm i diameter eller är det stor skillnad mot en som är 60 när man ska få ut honungen? Står i beskrivningen att den ska vara utan synliga svetsningar, är den bättre gjord än andra eller är det ingen större skillnad. Sitter kranen ner mot botten?

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Slungtips
« Svar #3 skrivet: 15 maj-23 kl 22:49 »
Den är gediget byggd och jag tycker den större diametern är en fördel för periferihastigheten och tyngre gör den mindre känslig för obalans..
Kranen är ner mot botten men man får ställa något under motstående ben för att få nästan tomt på honung.
Inga invändiga svetsar finns och jag kan bara jämföra med föreningens slunga och då faller 108280 bättre ut enligt mig.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Slungtips
« Svar #4 skrivet: 13 jun-23 kl 15:11 »
Behöver lite tips inför köp av slunga. Har kollat på LPs hemsida och har fastnat för 4 ramars handdriven LPs art nr 108281LP eller Swienty art nr 108280. Skiljer lite i diameter och vikt. Finns det någon som har erfarenheter av dessa modeller? Bor för långt bort för att åka och kolla.

Förlåt sent svar, men om du nödvändigtvis vill köpa en handvevad, så föreslår jag att du köper en av många begagnade, som finns till salu. Jättemånga har gjort misstaget att köpa en handvevad slunga, innan de för sent inser att de borde ha köpt en eldriven. Att bygga om till eldrift, kostar ofta mycket eller är alltför komplicerat. Det är sedan svårt att få tag på begagnade elektriska slungor, eftersom folk brukar behålla dem länge. Alltså köper man en ny elektrisk slunga och försöker sälja den den handvevade på begagnatmarknaden, i konkurrens med alla andra som tröttnat på att handveva... De enda vinnarna på detta är biredskapsbutiker och slungtillverkare. Förlorare är alla biodlare som nappat på de startpaket-erbjudanden som händelsevis alltid innehåller en handvevad slunga...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

871 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser