Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga  (läst 2195 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« skrivet: 08 sep-22 kl 19:13 »
Hej,

Nu har jag kommit så långt i mitt projekt att jag börjar titta på väggarna :).
Innan satt det lerklining som standard. Någon satte över det med gips, plast, någon isolering mm. Detta har jag rivit bort. Lerkliningen vet jag inte isolerar så himla bra. Skyddar mer mot vind. Det är ca 200mm timmer i stommen.

Lera bygger ut ca 1-2 cm. En vanlig mineral isolering bygger ut minst 4,5cm. Vilket är för mycket enligt min smak :). Så jag tittar på andra alternativ.

För att förstå saker bättre skulle jag behöva hjälp med att tolka värmeledningsförmåga/isolerförmåga och uvärden. Har läst lite om det på wikipedia.

Ett träfibermaterial jag tittar på som skulle passa min önskan har:
Densitet 240-280 Kh/kubik och Värmeldningsförmåga λ-0,045 W/mK

Har hittat info på ekrs.se (ingen aning om tillförlitlighet).
Cellulosa har 0,038-0,040
Mineralull har 0,036-0,040
Cellplast har 0,038

På byggnadsvard.se finns ännu en lista där det bland annat sägs.
Kutterspån har 0,06-0,08 (6 och 8, betyder det 60 och 80?)
Lättlera har 0,30

Men det stora frågan är ju… vad betyder detta i praktiken om jag sätter 12mm tjocka skivor x2 alltså 2,4cm på väggen?

Kommer det att göra nytta och märker jag av det? Har tyvärr ingen referens annat än husvagnen jag bor i :) 5-6cm frigolit…

Prismässigt vet jag inget om det ännu. Förfrågan är skickad.

Tack på förhand!

- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #1 skrivet: 08 sep-22 kl 19:27 »
Hmmm hittade även en ullmatta med liknande värden?

Tänker att det sedan ska pappspännas utanpå. Om det nu påverkar era tankar.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #2 skrivet: 08 sep-22 kl 19:56 »
I väntan på någon som kan ge handfasta råd finns den här räknaren som kanske går att få att göra det du vill: https://u-vardeberaknaren.se/

Viktigt är antagligen att materialet går att få tajt och tätt, då glipor och glapp förstör mer än man vinner på lite bättre värmemotstånd.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #3 skrivet: 08 sep-22 kl 20:53 »
Timret räcker väldigt länge som isolering om du drevar mellan stockarna så långt det går.
Lerklining som du säger är mest vindtätning och ett sätt att skapa släta väggar.
Om man ska pappspänna så skulle jag använda mig av en porös board som blir som vanlig isolering och dessutom blir en effektiv barriär mot drag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #4 skrivet: 08 sep-22 kl 21:16 »
Jag känner inte till hur bra porös board / mjuk träfiberskiva är i sammanget, men jag tycker att det är ett material som fått oförtjänt dåligt rykte! Mkt ekonomiskt och vad jag kan förstå tämligen hållbart (ja, sannerligen inte hållbart hållbart, men som i rimligt ur miljösynpunkt). Jag vet i och för sig inte hur långt bort de tillverkas numera.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #5 skrivet: 08 sep-22 kl 21:36 »
Det är som Tratt säger ingen större idé att jaga u-värden på det lilla skikt du sätter inne. Det viktigaste är att få det tätt, och där tror jag lerklining är det bästa. Blir snyggt, andas och följer ojämnheterna bra.

Jag har puts på stockväggarna här, och det fungerar kanon när det stormar, men känns lite kallare (och hårdare) än grannens lerkinade väggar som också håller stormen ute.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #6 skrivet: 09 sep-22 kl 08:47 »
Timmerhus= absolut INGA konstgjorda material som cellplast eller mineralull. Ger garanterat problem i framtiden.
En timmervägg kan bara isoleras med ett material som uppför sig som timret dvs andas.  Träfibrer,cellulosa funkar jättebra. det finns idag flera skivmaterial av celllulosa som ger bra isolering och som finns i flera tjocklekar. Man kan med fördel pappspänna utanpå dessa eller klistra papp som sedan målas eller tapetseras.
Senaste jobbet med timmerhus o isolering jag var på isolerades med en 35 mm träfiberskiva. tror fabrikatet var Pavatex. www.soprema.se .Priser har jag ingen koll på idag men var dyrare än "vanlig" isolering.  Tillverkas i Tyskland och är stort där. Finns att köpa i Sverige och finns både som skiva och lösull för trossbotten. utanpå det klistrades tidningspapper på  gammalt vis som spackellager och därefter tapet. byggnadsvårdsbutikerna brukar ha info om fabrikat men även bygghandeln har börjat inse att folk vill ha  alternativ till moderna mögelbomber. Såg att Bauhaus annonserade cellullosaisolering.
« Senast ändrad: 09 sep-22 kl 08:55 av malarmaster »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #7 skrivet: 09 sep-22 kl 12:12 »
Värmeledningsförmåga är ingenting konstigt, det är precis samma sätt att räkna på som för t ex elektrisk ledningsförmåga hos ett material. Kan rekommendera att damma av fysikböckerna från högstadiet, där bör det hela finnas beskrivet. Börjar man blanda in byggbranschens tumregler och hemsnickrade begrepp så slutar det bara med allmän förvirring.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #8 skrivet: 09 sep-22 kl 18:45 »
Det är som Tratt säger ingen större idé att jaga u-värden på det lilla skikt du sätter inne. Det viktigaste är att få det tätt, och där tror jag lerklining är det bästa. Blir snyggt, andas och följer ojämnheterna bra.

Jag har puts på stockväggarna här, och det fungerar kanon när det stormar, men känns lite kallare (och hårdare) än grannens lerkinade väggar som också håller stormen ute.
Ah, tack. Har funderat på att vitkalka, kalkbruk, på någon vägg. Ska nog göra det på de väggar som vätter mot baksidan där det ändå inte blåser massor och kommer att komma upp en vedbod tätt emot hela långsidan.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #9 skrivet: 09 sep-22 kl 18:47 »
Timmerhus= absolut INGA konstgjorda material som cellplast eller mineralull. Ger garanterat problem i framtiden.
En timmervägg kan bara isoleras med ett material som uppför sig som timret dvs andas.  Träfibrer,cellulosa funkar jättebra. det finns idag flera skivmaterial av celllulosa som ger bra isolering och som finns i flera tjocklekar. Man kan med fördel pappspänna utanpå dessa eller klistra papp som sedan målas eller tapetseras.
Senaste jobbet med timmerhus o isolering jag var på isolerades med en 35 mm träfiberskiva. tror fabrikatet var Pavatex. www.soprema.se .Priser har jag ingen koll på idag men var dyrare än "vanlig" isolering.  Tillverkas i Tyskland och är stort där. Finns att köpa i Sverige och finns både som skiva och lösull för trossbotten. utanpå det klistrades tidningspapper på  gammalt vis som spackellager och därefter tapet. byggnadsvårdsbutikerna brukar ha info om fabrikat men även bygghandeln har börjat inse att folk vill ha  alternativ till moderna mögelbomber. Såg att Bauhaus annonserade cellullosaisolering.


Ska kolla upp den. Verkar spännande. Annars är de ju hunton som jag tittat på
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #10 skrivet: 09 sep-22 kl 18:48 »
Värmeledningsförmåga är ingenting konstigt, det är precis samma sätt att räkna på som för t ex elektrisk ledningsförmåga hos ett material. Kan rekommendera att damma av fysikböckerna från högstadiet, där bör det hela finnas beskrivet. Börjar man blanda in byggbranschens tumregler och hemsnickrade begrepp så slutar det bara med allmän förvirring.
hahaha kan tro det. Men mina fysikböcker kommer hjälpa föga tyvärr. De var liksom inte min grej ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #11 skrivet: 09 sep-22 kl 19:16 »
Ska kolla upp den. Verkar spännande. Annars är de ju hunton som jag tittat på
Dålig koll på Huntons sortiment. vet att det finns som lösull  då en byggnadsvårdare här åker runt o fyller trossbottnar. det material jag tänker på liknar ju mest det gamla tretex alltså ett skivmaterial. perfekt att skruva upp på väggar.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #12 skrivet: 10 sep-22 kl 19:42 »
Såhär tänker jag att det kommer att bli. Ny version.

Från ytterväggen.
- Träfasad cirka 25mm plankor
- Timmerstomme ca 150-200mm stockar
- Fårullsiolering på rulle cirka 5mm (om det går?)
- Träfiberskiva för golv 12mm
- Pappspänning för tapet eller målning.

Titta och tänk till. Har jag missat något vitalt?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #13 skrivet: 11 sep-22 kl 08:07 »
En fördel med vanlig porös board är att längden räcker hela vägghöjden, om du har vanlig takhöjd. Det är ju gynnsamt att slippa skarva.

Jag är förvisso ingen byggexpert.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #14 skrivet: 11 sep-22 kl 10:38 »
Jag skulle dreva timran hårt och noggrant och sedan klistra grålumppapp invändigt  på väggarna istället för skivmtrl och spännpapp. Tyckte jag timret var för ojämt för lumppappen skulle jag sätta råspont först. 5mm ull tror jag har för liten isolerande verkan för att det ska vara värt besväret, bättre att isåfall sätta asfaboard istället för Örnpapp utvändigt under fasad brädorna.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #15 skrivet: 12 sep-22 kl 20:04 »
Mmm har läst lite mer och förstår att mitt timmer borde egentligen räcka för att lagra värmen. Allt beror såklart på hur vinden ligger, hur ofta det eldas och hur länge det är uppvärmt över tid etc.

Så drevning och säkra större håligheter och ställen med drag är väl det primära för att få det hyfsat ok för att kunna bebo ställe sommartid. För vinterbeboligt krävs främst ett tak av värde :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #16 skrivet: 13 sep-22 kl 17:58 »
Jag skulle dreva timran hårt och noggrant och sedan klistra grålumppapp invändigt  på väggarna istället för skivmtrl och spännpapp. Tyckte jag timret var för ojämt för lumppappen skulle jag sätta råspont först.

Men är det bara jag som tycker lumppapp i hela våder är väldigt besvärliga!?
De blir så sköra, tunga och klumpiga. Åtminstone för en relativt liten en att hantera.

Men lumppapp i rivna ark limmade omlott 1-2cm som sen limstrykes för underlag till målning är fint, traditionellt och lättarbetat.. kan så klart sättas på board av nåt slag om den lösningen är att föredra framför något annat.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

von tratt

  • Inlägg: 1763
    • Skåne
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #17 skrivet: 14 sep-22 kl 12:50 »
Men är det bara jag som tycker lumppapp i hela våder är väldigt besvärliga!?
De blir så sköra, tunga och klumpiga. Åtminstone för en relativt liten en att hantera.

Men lumppapp i rivna ark limmade omlott 1-2cm som sen limstrykes för underlag till målning är fint, traditionellt och lättarbetat.. kan så klart sättas på board av nåt slag om den lösningen är att föredra framför något annat.

När jag läste här i tråden tänkte jag på att man skulle kunna sätta upp högsmala bitar av fiberskiva och sen måla, som en fejkad stående panel. Samma sak kunde gå med typ lumppapp, föreställer jag mig, brädsmala våder alltså. Hur tänker du dig de rivna arken i mått, det låter inte så dumt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #18 skrivet: 14 sep-22 kl 13:42 »
Samma sak kunde gå med typ lumppapp, föreställer jag mig, brädsmala våder alltså. Hur tänker du dig de rivna arken i mått, det låter inte så dumt.
OT: Köper man färdigrivna ark är de rektangulära kanske 50x60cm, jag skulle föredra att göra dem i storlek anpassade efter lumppappsrullen, kanske 2 fot i fyrkant, ungefär 60x60cm
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #19 skrivet: 14 sep-22 kl 17:20 »
Hur tänker du dig de rivna arken i mått, det låter inte så dumt.

Traditionellt var de smått rektangulära ca 50x60cm.

Så om en river en papp på mitten blir de lite smalare än 50 cm för det är att rekommendera att riva även ytterkanten som annars blir klumpigt vass.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #20 skrivet: 14 sep-22 kl 17:22 »
OT: Köper man färdigrivna ark är de rektangulära kanske 50x60cm, jag skulle föredra att göra dem i storlek anpassade efter lumppappsrullen, kanske 2 fot i fyrkant, ungefär 60x60cm

Rullarna jag köpt har varit 100cm breda. Men det kanske finns olika!?
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hjälp mig förstå värmeledningsförmåga
« Svar #21 skrivet: 14 sep-22 kl 20:27 »
Rullarna jag köpt har varit 100cm breda. Men det kanske finns olika!?
OT:
Nuförtiden är rullarna tydligen 100cm breda, men längden och priset varierar stort.
Jag tror att jag senast har använt T-embalage's L400 i 30m rulle både på vägg och under golv.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser