Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mammans vatten?  (läst 938 gånger)

Tove Turesdotter

  • Inlägg: 2
Mammans vatten?
« skrivet: 22 aug-22 kl 12:37 »
Hej! Nu har mina mignonankor fått fem små ällingar som är 3 dagar gamla. Jag har försökt fixa så tryggt som möjligt för ungarna i ankhuset.

Problemet jag har är att jag inte vet hur jag ska fixa vatten som är djupt nog för mamman att doppa hela huvudet i som inte samtidigt blir farligt för småttingarna. Jag ser att hon fnyser och vill städa ut näsborrarna men allt som hon når verkar dom nå att hoppa till (räknade verkligen inte med små höjdhoppare), så hur kan jag fixa det här? Eller är det okej att vänta?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Mammans vatten?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-22 kl 12:47 »
Min erfarenhet är att de viktigaste är att ungarna kan ta sig upp ur badet... djupet verkar vara ett mindre problem

Tove Turesdotter

  • Inlägg: 2
SV: Mammans vatten?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-22 kl 13:52 »
Min erfarenhet är att de viktigaste är att ungarna kan ta sig upp ur badet... djupet verkar vara ett mindre problem

Så en liten balja med någon slags ramp vore en bra idé då?

Edit: fyllde en låg tvättbalja med sten i en backe upp till kanten så den har en djup del men ändå går att vanka upp ur.  Mamma anka tappade besinningen helt och flaxade iväg ungar åt höger och vänster i sin glädje! Men alla mår bra och det ser ut att fungera fint. Ska bli superkul att städa där inne sen.
« Senast ändrad: 22 aug-22 kl 14:40 av Tove Turesdotter »

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Mammans vatten?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-23 kl 02:28 »
Det är fantastiskt att dina mignonankor har fått små ällingar! För att lösa problemet med vattnet kan du prova att ha en grunt vattenbehållare för ällingarna och en separat, djupare behållare för mamman. Se till att den djupare behållaren är säkert avgränsad så att ällingarna inte kan komma åt den. På så sätt kan mamman doppa huvudet utan att riskera de små. Lycka till med dina söta ankungar! 🦆💞🪶


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser