Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar  (läst 2492 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« skrivet: 17 dec-21 kl 08:00 »
Ok de finska ugnarna är inte kakelugnar men plåtugnar, men principen och utseende är såpass lika. Jag har forskat på sistone i kakelugnar och upptäckt det finns även skillnader på insidan, inte bara utsidan mellan finska och svenska kakelugnar.

Skalet är ju det första och uppenbara skillnaden, plåt blev ju det vanligaste materialet här, det håller tätt, är billigt, spricker inte.

Exempel på plåtugnar




Vissa har rost och vissa har en massiv botten, det är samma med svenska kakelugnar som jag förstår det, finns båda typerna. De med massiv botten är oftast äldre modeller.

Plåten innebär att risken för läckage och sprickor mot rummet eliminieras, men det är inte den enda skillnaden, en annan skillnad är att insidan och utsidan av en typisk finsk kakelugn är separata från utsidan, iallafall ovanför eldstaden.

En svensk kakelugn byggt på femkanalsprincipen kan se ut såhär, det är en enhetlig konstruktion:


En finsk plåtugn ser oftast ut såhär istället:


I dessa ritningar på plåtugnar från 40 talet kan man se principen också:





Modell med rost, också sekundärluft. Tror inte sättet att mura teglet i yttersektionen i denna ritning var vanligt. Ser svårt ut att sota.

Fördelen med detta är att eldstaden (som i moderna ugnar görs av eldfast tegel) som blir varmare snabbare än den övriga strukturen kan röra sig utan att orsaka spänningar mellan ytter- och innerdelen, ugnens tak vilar också på ytterdelen av samma orsak.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #1 skrivet: 18 dec-21 kl 14:17 »
Intressant att läsa om dessa plåtugnar. En annan skillnad tycks vara att rökkanalen anslutes nertill på plåtugnen till skillnad från en kakelugn där röken vänder en gång till och går ut upptill.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #2 skrivet: 18 dec-21 kl 15:47 »
Det finns faktiskt båda varianterna, men de ritningar jag har fått tag i så har den på botten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #3 skrivet: 19 dec-21 kl 00:05 »
Markerar så jag inte tappar den här tråden. Tack så länge Dennis!

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #4 skrivet: 20 dec-21 kl 19:26 »
Kul! Jag har både plåtugn och kakelugn plus en stor, redig hörnspis med fem spjäll i köket. Är inte så insatt i hur de är konstruerade men gillar dem alla. Plåtugnen är suverän, den fungerar bättre än kakelugnen och hålls varm över ett dygn. Kakelugnen används bara till att elda mysbrasor i.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #5 skrivet: 25 dec-21 kl 00:51 »
De plåtugnarna som jag antingen har rivit eller reparerat eller sotat eller sett när andra har rivit här i Österbotten har alla varit murade som en svensk kakelugn inuti.
Den stora skillnaden är att plåtskalet håller tätt och tål att eldas betydligt varmare än en kakelugn.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #6 skrivet: 25 dec-21 kl 08:29 »
Förmodligen svenska kulturkopplingen som gör det isåfall, böckerna om murande av plåtugnar enligt det jag beskrivit verkar endast finnas på finska. Jag har ju sett svenskar från södra finland tala om sina plåtugnar och beskriva det jag beskrivit gällande innanmätet. Förmodligen finns båda men den finska verkar bättre designad för hårdare eldning om du frågar mig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #7 skrivet: 25 dec-21 kl 14:03 »
Man kan undra varför den svenska modellen vann i Sverige? Den enkla finska modellen verkar ju säkrare. Oavsett om man bara putsar den eller använder ytterskal av plåt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #8 skrivet: 25 dec-21 kl 16:11 »
Jag tror det är för att Sverige industrialiserade tidigare än Finland. Jag tror det var redan i början av 1900 talet som hus i Sverige började få centralvärme och det blev bara vanligare med tiden, medan det inte riktigt tog fart före efter kriget här i Finland. Så jag gissar att kakelugnen användes längre som primär uppvärmningskälla i Finland och därav hade mera tid att utvecklas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #9 skrivet: 26 dec-21 kl 17:48 »
Man kan ju ha räknat på att om rökgaserna färdas 3 gånger höjden på pjäsen så stannar mer värme i rummet än om gaserna bara färdas 2 gånger som i den finska. Men genom att gå in lågt i skorstenen vinner ju den finska en hel del massa att värma.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #10 skrivet: 26 dec-21 kl 17:55 »
Det finns även finska designer där skorstenen är på toppen, men insidan är ändå snarlik den finska designen, fast med en kanal på baksidan:


Förstås med skorstenskoppling vid botten så kan röken gå ner på alla sidor och får kontakt med en större yta som kompensation för en kortare väg, och ja murstocken får ju agera som batteri också.

Ska bygga växthus nån gång och då vill jag mura en sånhär plåtugn eller liknande. Med tanke på elprisernas framtida utveckling kanske man också skulle fundera på att mura en i huset i kontoret....

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #11 skrivet: 26 dec-21 kl 18:02 »
Det finns även finska designer där skorstenen är på toppen, men insidan är ändå snarlik den finska designen, fast med en kanal på baksidan:


Förstås med skorstenskoppling vid botten så kan röken gå ner på alla sidor och får kontakt med en större yta som kompensation för en kortare väg, och ja murstocken får ju agera som batteri också.

Ska bygga växthus nån gång och då vill jag mura en sånhär plåtugn eller liknande. Med tanke på elprisernas framtida utveckling kanske man också skulle fundera på att mura en i huset i kontoret....
En tung murad eldstad passar väl jättebra i ett permanentbebott hus, å så kan du ha en enklare kamin som den i bastun i växthuset vid kyliga nätter.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Designskillnader mellan svenska och finska kakelugnar
« Svar #12 skrivet: 26 dec-21 kl 18:54 »
Nja, det blir ju kallt så snabbt efter elden slocknat, om man vill mota kylan över natten tänker jag en massiv värmare är bättre för att ta eggen av en kall höstnatt, då borde värmen hålla i sig.

I huset har jag en bastukamin och en kakelugn (helt olik en kakelugn eller plåtugn, gjord av gjutna sektioner).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser