Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykelbakhjul på mjölkkärra  (läst 2223 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Cykelbakhjul på mjölkkärra
« skrivet: 07 dec-21 kl 23:06 »
Hur mycket vikt är det rimligt att tro att ett cykelbakhjul klarar utan att navet ger upp?

Har en ram till mjölkkärra, hjul saknas. Gängse cykel framhjul har inte tillräcklig bredd för att fylla ut mellan fästena för hjulen. Det har däremot bakhjul för cykel, den klassiska typen med navbroms.

Hittar inga leverantörsuppgifter eller rekommendationer på detta, men när jag läser på olika forum så finns det cyklister i viktklassen 120-150kg vars cykelhjul över tid klarar vikten. Det enda som ev har krånglat har varit avbrutna och spruckna ekrar eller fälgar när dessa varit av sämre kvalité, men aldrig naven.

Om man räknar att bakhjulet tar 50% av vikten så skulle hjulen klara 75kg. Minst, då jag tror att inte alla cyklar framåtlutandes på MTB utan snarare upprätt, och då hamnar mera vikt på bakhjulet.

Då skulle mjölkkärra med cykelbakhjul klara 150kg, minst.

Men är det riktigt att på det här sättet  föra över viktutfallet på cykel till en kärra?

Mjölkkärrorna kunde nog ha plats för 4 kannor, dessa rymde 40-50L, d v s 160-200kg.

Kompletta mjölkkärror som jag sett (=modell äldre) verkar ha hjul som påminner om framhjul till äldre mopeder: tjockare nav, tjockare ekrar och bred tjock järnfälg, allt jämfört med idag gängse cykelframhjul.

Nu är det i o f s inte mjölk jag hade tänkt forsla med kärran, men väl cement- eller jordsäckar. Hade varit bra att ha veta ungefärlig lämplig maxvikt.

Självklart går det att göra en beställningen till en hjulbyggare, men det ryms inte inom budgeten.
« Senast ändrad: 07 dec-21 kl 23:11 av Carolus »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #1 skrivet: 08 dec-21 kl 00:09 »
Om du pratar med några grabbar på stan så har du snart ett par mopedframhjul ;D

Tror du tänker rätt med vikten, det finns stadiga filurer som plågar cyklar, och det i farter över vad man kommer upp i med en kärra. Men om du inte har hjul redan kan du väl försöka få tag i mopedhjul eller i alla fall riktigt stadiga cykelhjul. Frun har en kärra till hästen, och det bar sig inte bättre än att vi köpte ett nytt hjul för några år sedan, och det ser ut som ett framhjul till en gammal moped.

Typ det här, rockardhjul kan man söka på https://ponnytravprylar.se/product/rockardhjul-globus/?gclid=EAIaIQobChMItPyj7ubS9AIVLQWiAx0x1AbIEAQYASABEgLUN_D_BwE


ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #2 skrivet: 08 dec-21 kl 00:13 »
 Är det inte fälgar gjorda för ballongdäck du är ute efter? Har för mej att de gamla militärcyklarna var sådana.
 Det står en sådan gammal här. Om du mäter utrymmet för navet kan jag kolla om det kan passa.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #3 skrivet: 08 dec-21 kl 00:15 »
Du ser, Carolus, en grabb med skiftnyckel är redan på hugget ;D

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #4 skrivet: 08 dec-21 kl 01:03 »
Är det inte fälgar gjorda för ballongdäck du är ute efter? Har för mej att de gamla militärcyklarna var sådana.
 Det står en sådan gammal här. Om du mäter utrymmet för navet kan jag kolla om det kan passa.

Ja, det kan vara intressant. Ifall bakhjulet är av dimensionen 24 tum. Har för mig att de allra äldsta militärhojarna kan ha haft 24tum hjul, sedan blev det 26tum, ännu senare (slutet?) blev det 28tum. Det kan vara bra att känna till att det är långt ifrån säkert att cykelreparatörer har delar till dessa äldre försvarets bakhjul, hade ett sådant 26tum på 1990talet där navet började krångla, cykelreparatören sa att det inte fanns delar längre.

Den mjölkkärra med originalhjul jag varit med om hade 'ballongdäck' med siffrorna 20x??  ?=oläsligt. Dessa hjul + däck hade uppenbart större diameter än de gängse 20tum hjul typ minicykel.
Ett av dessa originalhjul fick skada + punka, jag fick uppdraget att åtgärda. Travade iväg till cykelreparatören, slangen var inga problem värre var det med däcket... det fick specialbeställas och tog mer än en månad att anlända.

Jag hade tänkt mig dagens 24tum - okulär bedömning ger vid handen att det någorlunda skulle kunna motsvara originalets ballong-super-20tum.
Ev dagens 22tum - men sådana bakhjul är sällsyntheter, dessutom kan de ha vekare fälgar o ekrar då de är avsedda för barncyklar.
« Senast ändrad: 08 dec-21 kl 02:19 av Carolus »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #5 skrivet: 08 dec-21 kl 01:16 »
Om du pratar med några grabbar på stan så har du snart ett par mopedframhjul ;D

Tror du tänker rätt med vikten, det finns stadiga filurer som plågar cyklar, och det i farter över vad man kommer upp i med en kärra. Men om du inte har hjul redan kan du väl försöka få tag i mopedhjul eller i alla fall riktigt stadiga cykelhjul. Frun har en kärra till hästen, och det bar sig inte bättre än att vi köpte ett nytt hjul för några år sedan, och det ser ut som ett framhjul till en gammal moped.

Typ det här, rockardhjul kan man söka på https://ponnytravprylar.se/product/rockardhjul-globus/?gclid=EAIaIQobChMItPyj7ubS9AIVLQWiAx0x1AbIEAQYASABEgLUN_D_BwE

Tack Drängen, för att du svarar :)  men din uppfattning av en gammal mjölkkärra motsvarar mera min bild av en hästkärra!

Dagens moppe framhjul är överlag bredare än gamla tiders dito, kan ha att göra med att de är EUklass och är snabbare. När mopeden debuterade i Sverige liknande den i början en förstärkt cykel. Sedan fick den dedikerade ramar med egna hjuldimensioner.

Elcyklarna tycker jag verkar gå en liknande väg - först vanliga cyklar med ditskruvat elhjul - nu egenutvecklade ramar o hjul.
« Senast ändrad: 08 dec-21 kl 02:17 av Carolus »

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #6 skrivet: 08 dec-21 kl 06:40 »
Angående vikten.
Jag har ett stycke jula kärra, den gröna. 200 kg?
Ett stycke mjölkkärra. Men en påbyggd träram så man kan lasta mycket utan att det rasar.
Använder bägge på våren för att flytta vedtrum till klyven.
Får köpa i snitt 2 hjul till jula kärran varje år. Nu har jag punka på 2 hjul. Väntar på rea då kärran kostar 600 kr.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #7 skrivet: 08 dec-21 kl 09:21 »
Däck till kärror skall man helst inte köpa på Jula, Biltema med flera eftersom det är urusla gummiblandningar på det de köper in. Jag vet inte varför de vill sänka sina varumärken, för de har hållit på ett bra tag. Däremot verkar cykeldäcken på Biltema ha vettig kvalitet.

Carolus, det var inte meningen att du skulle köpa hästkärran, utan bara hjulen. Eller snarare se var smala "moped"hjul används. Dessutom så finns det idag moped klass 2 (de som får gå i 25 km/h) som har smala hjul. Jag har en mjölkkärra med de kraftigare hjulen som verkar vara mellanting mellan cykelhjul och mopedhjul, och jag tror att rockardhjulen skulle fungera på den. Jag har ingen erfarenhet av militärens cyklar, för jag åkte lastbil och bandvagn när jag var där.



torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #8 skrivet: 08 dec-21 kl 09:35 »
Ja, det kan vara intressant. Ifall bakhjulet är av dimensionen 24 tum. Har för mig att de allra äldsta militärhojarna kan ha haft 24tum hjul, sedan blev det 26tum, ännu senare (slutet?) blev det 28tum. Det kan vara bra att känna till att det är långt ifrån säkert att cykelreparatörer har delar till dessa äldre försvarets bakhjul, hade ett sådant 26tum på 1990talet där navet började krångla, cykelreparatören sa att det inte fanns delar längre.

Den mjölkkärra med originalhjul jag varit med om hade 'ballongdäck' med siffrorna 20x??  ?=oläsligt. Dessa hjul + däck hade uppenbart större diameter än de gängse 20tum hjul typ minicykel.
Ett av dessa originalhjul fick skada + punka, jag fick uppdraget att åtgärda. Travade iväg till cykelreparatören, slangen var inga problem värre var det med däcket... det fick specialbeställas och tog mer än en månad att anlända.

Jag hade tänkt mig dagens 24tum - okulär bedömning ger vid handen att det någorlunda skulle kunna motsvara originalets ballong-super-20tum.
Ev dagens 22tum - men sådana bakhjul är sällsyntheter, dessutom kan de ha vekare fälgar o ekrar då de är avsedda för barncyklar.

De gamla svenska militärcyklarna finns av tre olika modeller. Cykel m/42 , Cykel 104 och Cykel 105.    m/42 har 28" hjul, och jag tror de båda andra har 26", dock har Cykel 105 bredare fälgar och ett kraftigare baknav (typ gammalt mopedbaknav). Anledningen till det kraftigare navet lär vara att militären ville ha bättre broms än på ett vanligt cykelnav.
Däck med dimensioner som motsvarar de gamla ballongdäcken är vanliga i mountainbikesammanhang idag.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #9 skrivet: 08 dec-21 kl 09:40 »
Däck till kärror skall man helst inte köpa på Jula, Biltema med flera eftersom det är urusla gummiblandningar på det de köper in. Jag vet inte varför de vill sänka sina varumärken, för de har hållit på ett bra tag. Däremot verkar cykeldäcken på Biltema ha vettig kvalitet.

Carolus, det var inte meningen att du skulle köpa hästkärran, utan bara hjulen. Eller snarare se var smala "moped"hjul används. Dessutom så finns det idag moped klass 2 (de som får gå i 25 km/h) som har smala hjul. Jag har en mjölkkärra med de kraftigare hjulen som verkar vara mellanting mellan cykelhjul och mopedhjul, och jag tror att rockardhjulen skulle fungera på den. Jag har ingen erfarenhet av militärens cyklar, för jag åkte lastbil och bandvagn när jag var där.

När det gäller skillnad mellan klass 1 (45 km/h) och klass 2 (25 km/h) mopeder så brukar det bara röra sig om en strypning eller elektronisk hastighetsbegränsning av motorn. Vanligtvis är hela chassiet identiskt på båda utförandena, och vanligtvis säljs ju samma slags mopeder också i andra delar av världen än EU, där helt andra regler om motoreffekter och hastigheter gäller.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #10 skrivet: 08 dec-21 kl 10:38 »
 Mätte militär cyklens jul
 Diameter ca 600mm
fälgens bredd 50
Avstånd navet tar 100

 Köptes 74 i Jönköping för en 37a wisky
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #11 skrivet: 08 dec-21 kl 14:00 »
När det gäller skillnad mellan klass 1 (45 km/h) och klass 2 (25 km/h) mopeder så brukar det bara röra sig om en strypning eller elektronisk hastighetsbegränsning av motorn. Vanligtvis är hela chassiet identiskt på båda utförandena, och vanligtvis säljs ju samma slags mopeder också i andra delar av världen än EU, där helt andra regler om motoreffekter och hastigheter gäller.

Nja, i klass 2 finns det fler mopeder som är veka i chassit och ser ut som gamla trampmoppar medan klass 1 kan vara mopeder som t o m finns som 125 kubikare med samma ram. Så skall man titta efter framhjul som passar en mjölkkärra så är det bättre att googla på klass 2 än klass 1.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #12 skrivet: 08 dec-21 kl 23:22 »
Mätte militär cyklens jul
 Diameter ca 600mm
fälgens bredd 50
Avstånd navet tar 100

 Köptes 74 i Jönköping för en 37a wisky


Tack Ärt för att du tar dig tid att mäta. Tyvärr har ditt bakhjul väl stor diameter - när jag använder en däcktabell så säger den att diametern är 26tum  www.sportson.se/magasin/dacktabellen-fa-koll-pa-dackstorlekar

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #13 skrivet: 08 dec-21 kl 23:48 »
Hur mycket vikt är det rimligt att tro att ett cykelbakhjul klarar utan att navet ger upp?

Har en ram till mjölkkärra, hjul saknas. Gängse cykel framhjul har inte tillräcklig bredd för att fylla ut mellan fästena för hjulen. Det har däremot bakhjul för cykel, den klassiska typen med navbroms.

Hittar inga leverantörsuppgifter eller rekommendationer på detta, men när jag läser på olika forum så finns det cyklister i viktklassen 120-150kg vars cykelhjul över tid klarar vikten. Det enda som ev har krånglat har varit avbrutna och spruckna ekrar eller fälgar när dessa varit av sämre kvalité, men aldrig naven.

Om man räknar att bakhjulet tar 50% av vikten så skulle hjulen klara 75kg. Minst, då jag tror att inte alla cyklar framåtlutandes på MTB utan snarare upprätt, och då hamnar mera vikt på bakhjulet.

Då skulle mjölkkärra med cykelbakhjul klara 150kg, minst.

Men är det riktigt att på det här sättet  föra över viktutfallet på cykel till en kärra?

Mjölkkärrorna kunde nog ha plats för 4 kannor, dessa rymde 40-50L, d v s 160-200kg.

Kompletta mjölkkärror som jag sett (=modell äldre) verkar ha hjul som påminner om framhjul till äldre mopeder: tjockare nav, tjockare ekrar och bred tjock järnfälg, allt jämfört med idag gängse cykelframhjul.

Nu är det i o f s inte mjölk jag hade tänkt forsla med kärran, men väl cement- eller jordsäckar. Hade varit bra att ha veta ungefärlig lämplig maxvikt.

Självklart går det att göra en beställningen till en hjulbyggare, men det ryms inte inom budgeten.

Jag tänker att det är skillnad på frekvens i användandet och hur det sliter, en mjölkkärra skulle ju bära lasten var eller varannan dag, dåligt underlag men låg fart.
Cyckelkärran med cement är kanske mer att jämföra med gubbarna som en gång i livet tog hem en järnspis på pakethållaren och gick och ledde cykeln.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #14 skrivet: 08 dec-21 kl 23:53 »
Däck till kärror skall man helst inte köpa på Jula, Biltema med flera eftersom det är urusla gummiblandningar på det de köper in. Jag vet inte varför de vill sänka sina varumärken, för de har hållit på ett bra tag. Däremot verkar cykeldäcken på Biltema ha vettig kvalitet.

Carolus, det var inte meningen att du skulle köpa hästkärran, utan bara hjulen. Eller snarare se var smala "moped"hjul används. Dessutom så finns det idag moped klass 2 (de som får gå i 25 km/h) som har smala hjul. Jag har en mjölkkärra med de kraftigare hjulen som verkar vara mellanting mellan cykelhjul och mopedhjul, och jag tror att rockardhjulen skulle fungera på den. Jag har ingen erfarenhet av militärens cyklar, för jag åkte lastbil och bandvagn när jag var där.

Skulle jag bygga en (mjölk)kärra från scratch skulle jag överväga de rockardhjul du länkar till. Priset är mycket förmånligt.
Den angivna diametern 54cm motsvarar vissa däckstorlekar i 26tum är annars i största laget för mjölkkärra.

Bifogar en bild på en mjölkkärra, tyvärr INTE min, hade den varit det hade jag inte behövt skriva här om hjul...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #15 skrivet: 09 dec-21 kl 00:04 »
Det där är samma typ av bygel som min har som infästning av hjulen. Enkelt att göra den smalare om man hittar två bra framhjul. Tycker det borde finnas på returpunkten.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #16 skrivet: 09 dec-21 kl 00:46 »
Enkelt o enkelt ... för den som äger en svets och kan använda den. Då går det självklart att smalna av bygeln så att åtskilliga tillgängliga robusta framhjul kan användas.

För oss som inte har svets/eller kan använda den är lösningen hypotetisk. Eller som att gå över ån efter vatten, sy en rock till en knapp man hittat o s v.

OBS! OBS!  Syftet med den här tråden var ALDRIG att få förslag på olika slags hjul överhuvudtaget, min fråga i trådstarten var: hur mycket belastning kan man räkna med att ett gängse förekommande cykelbakhjul klarar om det monteras i en cykelkärra ! ! !

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #17 skrivet: 09 dec-21 kl 09:46 »
Det går ju att lösa med skruv om man inte har svets. Och rockardhjulet har lös axel, så då sågar man av i rätt längd.

Men nu börjar det komma in en annan begränsning i ditt bygge när du skriver cykelkärra. Tänker du ta den efter cykeln så blir det nog inte vad kärran orkar, utan vad du orkar som sätter gränsen. Bara att slänga på två säckar och kärrans egenvikt gör att det blir jobbigt, och här på grusvägarna skulle det inte gå. Och har man fått upp farten med en obromsad kärra efter en tvåhjuling så kan det bli riktigt otäckt.

Har en enaxlad kärra med lite starkare hjul som kanske väger det dubbla mot mjölkkärrans ca 25 kg. Den drar jag grejer på, och ett tag har jag kört vatten på den. 200 liter vatten är svårt att flytta, då måste det vara plant.

Så egentligen ligger nog inte begränsningen i hjulen...



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Cykelbakhjul på mjölkkärra
« Svar #18 skrivet: 09 dec-21 kl 10:28 »
Hittade en sida, sunstorm.se, som säljer en egen kärra till cyklar. Den är vekare än en mjölkkärra, men de har specat vikter för den.

Maxlast: 100 kg (10-15 km/h), 80 kg (15-20 km/h), 60 kg (20-25 km/h), 40 kg (25-35 km/h).


Idag när man kan ha en elcykel som underlättar (speciellt om den har motorn i trampnavet) om man vill dra en cykelkärra så skulle det sitta fint med påskjutsbroms och lång dragstång. Infästningen till cykeln bör ju sitta rätt också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser