Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med att tälja i färskt trä  (läst 1628 gånger)

ananda

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Problem med att tälja i färskt trä
« skrivet: 27 apr-20 kl 12:53 »
Vet någon varför det blir såhär? Jag är nybörjare på att tälja och det verkar som att jag har missat något vad det gäller träets kvalitéer. Sågade ner några ordentliga björkgrenar och tänkte sätta igång att tälja. Men det går inte alls smidigt med kniven, träet delar sig som i långa våta fibrer som jag måste riva bort. Det är alltså omöjligt att forma. Träet är väldigt vått och helt färskt. Har hänt förr med andra sorters trä, men trodde då det hade med träslaget att göra. Nu är det björk och det brukar ju vara så mjukt smidigt. Vad är mitt problem?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #1 skrivet: 27 apr-20 kl 15:25 »
Generellt sett är färskt virke lättare att tälja i än torrt. Men om du tog det nu så har saven precis börjat stiga. Troligen är det det som spökar. Tar du det senare eller på hösten  så beter sig virket annorlunda.....

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #2 skrivet: 27 apr-20 kl 19:09 »
 Kan tänka mej att det beror på att du valt en gren. Där har du lika många årsringar som där du sågade av den från stammen. Kompakt!
Du har säkert råkat ut för att böja en spik som går in i en knagg.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #3 skrivet: 28 apr-20 kl 07:24 »
Är kniven, rakbladsvass? Vänder du på träbiten så fort det börjar spjälka?