Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med att tälja i färskt trä  (läst 1628 gånger)

ananda

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Problem med att tälja i färskt trä
« skrivet: 27 apr-20 kl 12:53 »
Vet någon varför det blir såhär? Jag är nybörjare på att tälja och det verkar som att jag har missat något vad det gäller träets kvalitéer. Sågade ner några ordentliga björkgrenar och tänkte sätta igång att tälja. Men det går inte alls smidigt med kniven, träet delar sig som i långa våta fibrer som jag måste riva bort. Det är alltså omöjligt att forma. Träet är väldigt vått och helt färskt. Har hänt förr med andra sorters trä, men trodde då det hade med träslaget att göra. Nu är det björk och det brukar ju vara så mjukt smidigt. Vad är mitt problem?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #1 skrivet: 27 apr-20 kl 15:25 »
Generellt sett är färskt virke lättare att tälja i än torrt. Men om du tog det nu så har saven precis börjat stiga. Troligen är det det som spökar. Tar du det senare eller på hösten  så beter sig virket annorlunda.....

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #2 skrivet: 27 apr-20 kl 19:09 »
 Kan tänka mej att det beror på att du valt en gren. Där har du lika många årsringar som där du sågade av den från stammen. Kompakt!
Du har säkert råkat ut för att böja en spik som går in i en knagg.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #3 skrivet: 28 apr-20 kl 07:24 »
Är kniven, rakbladsvass? Vänder du på träbiten så fort det börjar spjälka?

I 99% av fallen är det ovanstående som är problemet, och säkerligen även ditt, med en vass kniv och god teknik kan du tälja i nästan vilken typ av virke som helst. Jag tror du ska börja med att lära dig bryna kniven, ibland behövs det göras flera gånger i timmen.
Sedan är det som ärt säger med grenar, de kan vara svåra, men också lätta, gäller att läsa av virket och kapa bort svåra partier.

Är också nyfiken på hur virkesegenskaperna förändras när saven stiger ?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #4 skrivet: 28 apr-20 kl 07:42 »
Det kan väl också vara så att det är för blött. Det är ju nu man tar björksav så min gissning är att träbiten är mättad med vatten. Som hjälper till att dela mellan årsringarna/fibrerna. Prova att torka biten. Lägg in en barkad bit i en ugn på glänt några timmar 50-70° och se om det blir skillnad. Finns säkert någon optimal fukthalt för att tälja i.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #5 skrivet: 28 apr-20 kl 16:56 »
Savbjörk har helt andra egenskaper än björkträ som har avverkats under andra tider på året. Så jag skulle tro att just de här grenarna aldrig kommer att bli bra täljvirke även om man låter dem torka.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Problem med att tälja i färskt trä
« Svar #6 skrivet: 28 apr-20 kl 17:16 »
Om du väntar till efter midsommar(här i Småland) så har trädet savat färdigt och du kan göra dej ett ämne att snida i.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser