Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avel  (läst 1944 gånger)

Grus

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Avel
« skrivet: 24 okt-18 kl 21:00 »
Jag har Dorset/dorper blandning på mina tackor samma gäller baggen. Fick frågan av en om jag ville köpa Gotland tacklamm undrar nu om det går att betäcka dem med min bagge?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Avel
« Svar #1 skrivet: 24 okt-18 kl 21:19 »
Visst går det. Men vilka egenskaper som lammen får, är svårare att säga.

Vill du ha "gotlandsskinn" att sälja så skulle jag nog säga att det är mindre sannolikt. Några av skinnen blir nog åt "Gotlands"-hållet, men det kan lika gärna bli något helt annat. För närvarande, så vet man ganska lite om hur skinnen blir med olika varianter av blandraser där Dorper ingår.
 
Vill du ha snabbväxande slaktlamm, så är det svårt att sia om det skulle bli så, eftersom det är en treraskorsning. Men har heterosiseffekten gått ut, eller finns den kvar?
Hur många generationer av Dorset/Dorper har du i baggen? Är din bagge resultatet av renrasig Dorset korsad med renrasig Dorper i första generation?

Bryr du dig mest om att det ska bli levande lamm i största allmänhet, så finns det inget egentligt hinder mot att betäcka med din bagge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Luffsen, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser