Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solbrända får?  (läst 2203 gånger)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
solbrända får?
« skrivet: 23 jul-18 kl 22:35 »
Hade inne fåren för att skilja ut några slaktdjur. Ett lamm och en tacka var röda kring huvud och öron. framförallt lammet såg riktigt illa ut öronen var skorviga och såg ut att ha blött i vecken. ovanför ögonen var det svullet och rött med. Kor kan ju få sommarsår på spenarna av solen. Är det solen? annars vad.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: solbrända får?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-18 kl 22:49 »
Kan vara fotosensibilitet.

Alltså inte solbränna, utan att fåren ätit mycket av en (giftig) växt som ge sådana symtom. Då tål de inte att vara ute i solen, utan de "behandlas" (huvudsakligen) genom att hållas inomhus på dagarna, och kan få gå ut och nattbeta.

http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/forgiftningar-idisslare/fotosensibilitet-far

Jag har drabbats en gång. Det tog 5 veckor för det drabbade lammet att bli så bra att han kunde gå tillbaka till flocken. Han fick också annan behandling mot symtomen.

Kontakta veterinär, det kan behövas.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: solbrända får?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-18 kl 07:02 »
Tack för bra svar verkar stämma. Mer krångel med andra ord skulle precis börja mocka ut bäddarna och högtryckstvätta då det var tomt i ladugården.. Vilken hage som är skyldig vet jag inte heller då jag flytta dom för några dar sen.

EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: solbrända får?
« Svar #3 skrivet: 24 jul-18 kl 10:35 »
Ser att de inte nämnt björnloka, jättebjörnloka, palsternacka och liknande växter.

På häst är alsikeklöver värst vid fuktig väderlek, sägs att får klarar dem bättre.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser