Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge räcker maten man har hemma utan att överdriva? Ändrad  (läst 7225 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
De flesta lägenheter har källarförråd där man kan ha sin frysbox eller byttor och baljor med saltlakelagt kött. Hyllor med konserver osv. Det behöver i det fallet inte vara en matkällare. Har man även en matkällare så är ju det ett plus för att ha rotsaker och andra grönsaker. Ett vindsförråd är bra för att lagra äpplen eller för att hänga kött att torka.
En balkong kan användas för div matlagning på grill eller andra friluftskök. Man kan även ställa hinkar dit med lakelagt kött. Tempen är inte så viktig i det samanhanget. Är det minusgrader nog kan man ju bara flytta ut det frysta ur frysen. Laken är relativt okänslig för minusgrader.
Grönsaker kan förvaras på balkongen lika väl som i en stuka ute, bara tänka på isolering och ventilation.

Jag ser inte varför lägenheten är sämre än bostaden på landet, handlar om påhittighet för att lösa problemet.

Är värmen borta länge från hyreshuset ha förberett med vedkamin och en skiva för ett fönster för skorstenen. Bara plocka ut ett fönster och montera skivan med skorstenen. Isolera ytterväggarna genom att hänga mattorna på dem.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
Är saltning, rökning och torkning något du räknar med att börja efter krisen startat?
I såfall har jag djur och spannmål på gården att klara mig nästan i obegränsad tid, beroende på hur det ser ut i farmartanken för tillfället.  Mellan 200-2000 liter diesel finns alltid hemma men det klart köra med elverk dygnet runt drar en hel del.

Jag saltar normalt en hel del kött redan, mycket av grisen hamnar i saltkar för att bli rimmade fläskläggar eller rimmat sidfläsk. En del kött saltas för senare rökning. Även då nötkött.
Så för mig är det en pågående process, och inte bara för att avhjälpa en akut kris.
Salt är billigt och går bra all lagra, salpeter finns på ICA och jag köper några påsar då och då. Socker köps då det är billigt på höstarna och läggs in i en garderob.
Ättika och vinäger är också billigt att ha på lager för inläggningar och pickels mm

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Nu vet jag inte vad som innefattas i "kris", för det är för mig kanske brett spritt.

Men som boende på landet och ca 2mil till butik, så får man storhandla upp bulkvaror när man kan.
Det finns alltid några paket med mjöl (vete, fullkorn, råg osv). Några kg med pasta, några kg med ris.
Knäckebröd, pulvermos, ströbröd, torrjäst, konserver (majs, grönsaker, tomater - hela, krossade, passerade, bambuskott, ananas) osv.
En hel del med färdig-konserver/glasburkar som ravioli, fiskbullar, köttfärssås, korv (tex bullens i spad som man kan koka direkt i öppnad konserv).
Ketchup, fonder, buljongtärningar, torr-såser, socker, ättika, vinäger, oljor (raps, solros, frityr/matolja mm).
Jag har djupborrad brunn med 3-fas, dock ingen reservkraft justnu, men jag har dunkar med vatten i förrådet då det händer att det blir strömavbrott.

Det finns lite i kyl & frys, det räcker kanske nån vecka eller två.
Det finns två små 12v kylboxar som kan drivas med bil/batteri/solcell om det behövs.

Med torrvaror mm skulle jag nog klara mig ialla fall en månad utan att lida någon nöd. Längre om man börjar ransonera direkt, eller efter några dagar när man skapat sig en bild hur läget ser ut.

Har ingen torrmjölk ännu, men det står på min att-skaffa-lista.
Det finns gott om kaffe, te och oboy.

/Rikard

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Ändrad eftersom en del inte verkade förstå vad jag avsåg.

Råkade se det här och började fundera lite.
Har för mig att jag sett stora reportage om hur viktigt det är att bunkra mat, om det blir kris.
Står att man bör ha mat för 3 dar och helst ännu längre.

http://www.72timmar.se/vara-fem-grundbehov/mat/

Personligen tycker jag det verkar överdrivet att det ska göras så stor affär av det.
Antar att de flesta inte lever för dagen?
För mig har maten räckt drygt en månad.

Ni som inte är förberedda på kris, hur länge klarar ni er på den mat ni har?

Det handlar bara om hur länge maten räcker och inget annat.

Ni som svarat på annat kan väll ändra så det inte blir så rörigt med ovidkommande information.


Jag har levt två, nej tre olika liv.

Ett liv där det fanns mat hemma den dagen.
(taskig lön, dyrt boende i storstad, nära till affären)

Andra livet, långt ute på landet med egen prdouktion av ALLT utom toapapper och cocca cola :)
Hade konserver och grönsaksland, djuruppfödning, jakt, stora frysar, eget vatten och avlopp, elaggregat.
(Hastigt överslag, jag hade klarat mig ett år eller mera)

Tredje livet, nu, några mil från stad, kan dra igång eget vatten om det skulle behövas, har elaggregat för hushållselen - frys o kyl, pellets/ved/olja/bensin (Åker aldrig med nästan tom tank) har i dag vare sig odling eller djurhållning (av olika anledningar) Förråd av konserver som jag cirkulerar, klarar mig minst 3-4 månader.

Det som jag ofta stöter på när det pratas om sånt här är att de flesta som har husdjur, vi pratar hundar, katter, burfåglar är att man har inte mat för dessa för mera än några dagar/ en vecka/en månad. (jag klarar en vecka eller två)

En sak jag fick lära mig på en civilförsvarsutbildning är att det stora hotet är de som bor inne i storstäder och inte kommer åt mat och lever enlig mitt liv ett modellen kommer att strömma ut ur städerna och bidra till kriminalitet för att få tag i mat. Vi pratade där om at hålla sig beväpnad och inte skylta med/prata om hur mycket mat/saker man har för att klara sig.


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
De flesta lägenheter har källarförråd där man kan ha sin frysbox eller byttor och baljor med saltlakelagt kött. Hyllor med konserver osv. Det behöver i det fallet inte vara en matkällare. Har man även en matkällare så är ju det ett plus för att ha rotsaker och andra grönsaker. Ett vindsförråd är bra för att lagra äpplen eller för att hänga kött att torka.
En balkong kan användas för div matlagning på grill eller andra friluftskök. Man kan även ställa hinkar dit med lakelagt kött. Tempen är inte så viktig i det samanhanget. Är det minusgrader nog kan man ju bara flytta ut det frysta ur frysen. Laken är relativt okänslig för minusgrader.
Grönsaker kan förvaras på balkongen lika väl som i en stuka ute, bara tänka på isolering och ventilation.

Jag ser inte varför lägenheten är sämre än bostaden på landet, handlar om påhittighet för att lösa problemet.

Är värmen borta länge från hyreshuset ha förberett med vedkamin och en skiva för ett fönster för skorstenen. Bara plocka ut ett fönster och montera skivan med skorstenen. Isolera ytterväggarna genom att hänga mattorna på dem.
Jag har lite svårt för de scenarion en del fastnat i. Jo,hyresfastigheter eller flerfamiljshus är en dålig situation att bo i om el och värme försvinner. moderna hus har fjärrvärme och inga skorstenar. Men så länge det finns el o fjärrvärmen funkar (dvs så länge samhället funkar) så är det snarast plus att bo i lägenhet. Villaägaren får ju förlita sig på egna system. Skulle samhället kollapsa ,el finns inte längre,fjärrvärmeverket är övergivet spelar det ingen roll då troligen landet antingen är i krig/ockuperat eller i kaos med ligor som strövar omkring o plundrar. Militär o polis finns inte längre.
Men så länge lag o ordning finns så funkar landet t.ex om vi blir avskurna av krigssituation i omvärlden men lyckas förbli neutrala. Så har vi klarat oss igenom både första o andra världskriget. blir snålt med resurser,ransoneringar och olika tvång t.ex matkontroller på gårdar och odlare så att allt distribueras. kort sagt tar samhället över kontroll av produktion och ransonering. man kommer också att hitta på olika lösningar för matproduktion,energiproduktion m.m. Saker som vi är bättre på nu än för 50 år sedan. Men ett första år kan det bli kärvt.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Visst kommer samhället försöka ta kontrollen över situationen, men vi kan räkna med att det blir värre än under krigsåren. För även om vi har blivit bättre på mycket har vi också blivit tekniskt sårbarare, och latare/mer bortskämda/odugliga på att klara oss själva. Och vi är dubbelt så många.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Visst kommer samhället försöka ta kontrollen över situationen, men vi kan räkna med att det blir värre än under krigsåren. För även om vi har blivit bättre på mycket har vi också blivit tekniskt sårbarare, och latare/mer bortskämda/odugliga på att klara oss själva. Och vi är dubbelt så många.

Precis.. 
alla dom där tillmälena på folks förmåga som du räknade upp är en del av det... 
man kan lägga till att alldeles för många är söndercurlade av mamma och samhället och att "nånn annanismen"är utbredd.
Eller den där "inte mitt ansvarismen"

Vill man skydda sin rygg så bäddar man rejält, så är det.
För man kan bara räkna med att ingen jävel kommer göra det åt en.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Vi bor i lägenhet och om jag inte räknar in våran preppade mat så kanske vi skulle klara oss 2-3 veckor eller nått.
Två vuxna och ett litet barn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser