Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrsyra i augusti?  (läst 3319 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Myrsyra i augusti?
« skrivet: 17 mar-17 kl 22:34 »
Har kollat på mina samhällen nu och alla lever men några samhällen är svaga och har väldigt mycket nedfall på botten. Varroatrycket har väl varit för högt, jag oxalsyrabehandlade i november men man borde väl göra något tidigare, redan i augusti, för att få friskare vinterbin.
Myrsyra i början av augusti låter som en bra idé.
Men augusti är en väldigt varm månad och då ska tydligen avdunstningen gå för fort, så många väntar med behandlingen till september. Men då är de flesta vinterbin redan födda….
Förstår inte varför yttertemperaturen spelar roll, bina reglerar ju temperaturen i kupan, 33,1 grader hela tiden, förutom under vintern då.
Men iallafall, om man gör enligt instruktionerna och lägger en wettexduk på ramarna och häller på myrsyra så avdunstar mycket syra på en gång och halten i kupluften blir hög, men detta borde man kunna reglera  genom att lägga wettexduken i en plastpåse och skära upp en öppning av lämplig storlek, då borde avdunstningen gå långsammare och man skulle kunna behandla även under högsommarvärme i början av augusti. Tänker jag rätt? Hur stor öppning ska man klippa upp?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-17 kl 08:00 »
Myrsyra i början av augusti är A och O för goda förutsättningar att få friska vinterbin i min biodling. Det kommer alltid en dag under de ca 14 dagarna man har på sig, då det är 20 grader max i skuggan, och då är en korttidsbehandling inga som helst problem. Tex en regnig dag, eller den svalaste över lag.

Att lägga myrsyran i en sluten påse och göra hål för avdunstningen görs vid långtidsbehandling under 14 dagar, då dosen är mycket högre totalt. Behöver inte alls tillämpas vid korttidsbehandling, utan öppen wettexduk funkar jättebra.

Läs gärna Jordbruksverkets www.biodlarna.se/website1/20.0.0.0/1373/download_1373.php Den har många år på nacken nu, men mycket av innehållet är suveränt än idag.

Har du väldigt mycket nedfall nu i mars månad, så skulle jag starkt överväga en kortidsbehandling inom en månad framöver.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-17 kl 11:25 »
När du behandlade i november med oxalsyra, använde du spruta eller förångning? Jag frågar dels för att har du tillgång till förångning så kan det vara ett bra alternativ att använda nu, dels för att om du droppade då så kan det vara anledningen till att du har mycket varroa nu.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #3 skrivet: 18 mar-17 kl 13:38 »
Uttryckte mig fel, jag skrev att det var stort nedfall nu, men inte av varroa, det har jag inte mätt, utan av döda bin, 2-3 centimeter tjockt lager över hela botten.
Jag droppade oxalsyralösning i november. Kanske fungerade den behandlingen bra, men om många bin redan var angripna så var de försvagade och hade svårt att klara vintern.
Då får det bli myrsyra ett par dagar i augusti, så ska det väl gå bättre i år.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #4 skrivet: 18 mar-17 kl 14:44 »
Du tar en risk om du väntar till augusti, dels för att du säger att en del av dina samhällen är svaga, dels för att droppning i november är för tidigt, enligt min mening. För att droppning av oxalsyra ska vara effektivt, så krävs det att samhället är yngelfritt. Det är det först efter att drottningen har upphört med äggläggningen minst tre veckor tidigare. Och det gör hon först efter att utetemperaturen har gått ner rejält, alltså det ska ha varit en rejäl köldknäpp minst tre veckor tidigare, och sedan ska temperaturen också ha legat lågt efter det. Jag vet att det står november i viss litteratur, men slutet av december är en mycket bättre tidpunkt. Så om du har möjlighet, försök få till en bra behandling nu.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #5 skrivet: 18 mar-17 kl 15:17 »
Jag skulle säga att stort nedfall av döda bin under vintern tyder mest på att gamla sommarbin inte arbetat ut sig under tidig höst. Någon självklar koppling till varroa-tillståndet ser inte jag.

Sedan tycker jag att all varroa-behandling förutom höstbehandling ska föregås av test på mängden varroa. All behandling är skadlig och man ska veta att det behövs för att det ska göra nytta. Gör du några stickprov under sommaren och ser att det är mer än lämpligt så är en korttidsbehandling lämplig, är infektionsgraden låg (du får slå upp vad gränsvärdena) kan du vänta till hösten igen.

Man märker tydligt på samhällena i slutet av november om de har yngel eller inte. De allra flesta har det inte om inte hösten varit ovanligt varm. 2016 behandlade jag 20:e november och då hade inget samhälle yngel. 2015 behandlade jag ungefär samtidigt och då hade 3 st yngel och jag borde väntat en vecka eller två.


Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #6 skrivet: 18 mar-17 kl 16:22 »
När det gäller temperaturen ....
Jag tror du försvårar binas temperaturreglering när du stoppar
in myrsyra i kupan. Bina drar sig undan när jag sätter dit tedbladburken
och när jag tar bort den syns det inga bin under matningshålet.
Så området kring myrsyran kan inte regleras fullt ut av bina.
Troligen blir syrans gaser för starka nära burken/duken eller vad ni nu använder.
Har själv råkat ut för samhällen som delvis flyttat ut på flustret då det
kom ett väderomslag till varmare under behandlingen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #7 skrivet: 18 mar-17 kl 16:36 »
När det gäller temperaturen ....
Jag tror du försvårar binas temperaturreglering när du stoppar
in myrsyra i kupan. Bina drar sig undan när jag sätter dit tedbladburken
och när jag tar bort den syns det inga bin under matningshålet.
Så området kring myrsyran kan inte regleras fullt ut av bina.
Troligen blir syrans gaser för starka nära burken/duken eller vad ni nu använder.
Har själv råkat ut för samhällen som delvis flyttat ut på flustret då det
kom ett väderomslag till varmare under behandlingen.

Tedbladsburk eller Krämerplattor ska vara djupfrysta då de tillsätts. Efter ett par dygn springer bina på plattan/i burken då och då.

Efter att i många år, då det fanns mycket varroa i min omgivning, använt någondera av de metoderna, har jag numera inget behov av dem. Idag, då folk sköter bekämpningen bättre överlag, så räcker det gott och väl med korttid myrsyra för mig, och droppning av oxalsyra något år ibland.

Som Olof påpekar, så är det viktigaste att ALDRIG bekämpa utan att veta hur varroatrycket i samhällena är. Till detta kör jag med en vanlig shaker och florsocker. Görs detta vid samma tidpunkter årligen, så lär man sig snabbt vilken angreppsgrad man kan tolerera, respektive när bekämpning behövs.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #8 skrivet: 18 mar-17 kl 17:00 »
Citat "Tedbladsburk eller Krämerplattor ska vara djupfrysta då de tillsätts. Efter ett par dygn springer bina på plattan/i burken då och då."
Slut citat

Tomas, om du vill förbättra Tedblad-metoden så föreslår jag att du
kontaktar Herr Tedblad och diskuterar det med honom.
Eller kör en egen djupfryst variant med Tomasburkar ?

När det gäller bin som springer omkring i burkarna efter några dagar
så är jag väldigt tveksam. Det är ordentligt med myrsyra kvar även
i slutet av behandlingen.
När jag behandlat färdigt i höstas så (6/9) så ställde jag burkarna
utan lock överst i mina lådstaplar i lagården.
Ett smidigt sätt att hålla borta ohyra från lådorna.
När jag lyfte på locket i förra veckan inför vaxhanteringen så
var myrsyra-ångorna fortfarande störande.
Under sommaren brukar det sista av ångorna vara borta så jag
kan dosera inför hösten behandling.
Kramerplattor eller wettexduk har jag aldrig använt och har vett att
inte uttala mig om hur det hanteras.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-17 kl 17:27 »
När jag behandlat färdigt i höstas så (6/9) så ställde jag burkarna
utan lock överst i mina lådstaplar i lagården.
Bra idé, tack

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #10 skrivet: 18 mar-17 kl 21:28 »
Tomas, om du vill förbättra Tedblad-metoden så föreslår jag att du
kontaktar Herr Tedblad och diskuterar det med honom.

Då vi talade med Tedblad för 20 år sedan ungefär, så höll han med om att en djupfryst burk vid tillsättandet vore en fördel för bina. Men, som sagt, det finns ingen anledning idag för mig att använda något så drastiskt som en långtidsbehandling med 85% myrsyra. Korttid med myrsyra på wettex 1 augusti ger mig exakt det jag önskar, nämligen ett så lågt varroatryck som möjligt under de kritiska veckorna då vinterbina ska bildas. Facit är, i kombination med drivfodring, starka och friska samhällen med hög andel unga bin inför vintern.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-17 kl 22:05 »
En långtids är inte drastisk, tvärtom. Däremot kan en korttids mycket väl vara en chock för samhället, om man inte är van, som du. Marginalerna är små. Mängd och temperatur måste vara rätt, en långtids är lättare för de flesta biodlare. Och mer effektiv mot varroan.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #12 skrivet: 24 aug-21 kl 16:15 »
Igår påbörjade jag en behandling av myrsyra på eftermiddagen i 14 samhällen.
Ingen större reaktion på något av dessa under hela kvällen.

Idag på förmiddagen hade ett samhälle krupit ut ur kupan och satt sig utanpå. Jag tog bort wettexduken med myrsyra men efter fyra timmar har bina inte krupit in igen.
Det är 65% myrsyra på wettexduk som ligger under kupan på en varroabotten. 3ml per ram.

Ska jag borsta in bina i kupan igen? Varför reagerar de såhär efter så lång tid?


Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #13 skrivet: 24 aug-21 kl 18:23 »
Har nu tittat i kupan och där låg mängder med döda bin i den, hela botten var full.
Hade även en ram med kakras mitt i kupan.

Jag slutskatta i helgen och har haft flusterförminskare pga röveri. Min gissning är att det har varit ett stark samhälle som nu trängts ihop i två lågormal inför invintringen, och när myrsyran avdunstat fortare pga temperaturhöjning under dagen har det blivit trångt och oroligt i kupan.

Det fanns flera ramar med täckt och öppet yngel.
Det öppna ynglet såg skadat ut men äggen och det täckta ynglet såg normalt ut. Frågan är om dessa kommer överleva eller om det är dött och behöver kasseras.

Kunde ej hitta drottningen så förmodligen är hon död.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #14 skrivet: 24 aug-21 kl 18:40 »
Jag använder inte wettex, har förstås provat, de är smidiga och billiga men tyckte att jag hade för lite kontroll. Väldigt lätta att glömma också  :). Men jag hade nog lagt dem ovan ramarna, jag tror att myrsyraångor sjunker.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #15 skrivet: 24 aug-21 kl 20:25 »
Jag använder inte wettex, har förstås provat, de är smidiga och billiga men tyckte att jag hade för lite kontroll. Väldigt lätta att glömma också  :). Men jag hade nog lagt dem ovan ramarna, jag tror att myrsyraångor sjunker.

Jag har inte använt myrsyra tidigare så jag följde i instruktionerna i denna länken:

https://www.biodlarna.se/bin-och-biodling/bihalsa/bisjukdomar-och-parasiter/varroa/behandling-med-myrsyra/.

Där står att man kan använda wettexduk och tillföra det underifrån :o


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #16 skrivet: 24 aug-21 kl 21:43 »
Jag slutskatta i helgen och har haft flusterförminskare pga röveri.

Där har du svaret!

Öppen myrsyra på Wettex funkar fint även i starka samhällen - men det kräver ventilerad botten och öppet fluster det dygnet man har wettex liggandes över ramarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #17 skrivet: 25 aug-21 kl 06:54 »
Att wettexduken var på bottnen kan ha förvärrat situationen jämfört med om det legat på ramarna, Starkt samhälle på 20 ramar och flusterförminskare, det kan ha blivit starkt stressat när ångorna blev allt starkare närmare flustret.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Myrsyra i augusti?
« Svar #18 skrivet: 25 aug-21 kl 09:43 »
Ja det är förmodligen flusterförminskaren som är boven tyvärr.
Jag höll koll första timmarna efter att jag tillfört myrsyran och ingen reaktion så jag trodde det var lugnt.

Någon som vet om yngel och ägg klarar sig?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser