Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillaga mat på vedspis  (läst 10881 gånger)

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #20 skrivet: 07 nov-22 kl 18:06 »
Kaminer brukar också få sämre värmeöverföring till toppen eftersom den är slät och inte flänsad på insidan. Men man ska inte underskatta möjligheterna till enkel matlagning på en kamin utan kokplatta. Om min kamin (slät men inte planslipad översida av gjutjärn) redan är varm så tar det inte lång tid att koka upp lite kaffevatten på den, t ex.
Mina erfarenheter av matlagning på kamin är ju både gamla och begränsade men efter stormen Gudruns första morgonte med vatten kokt på morsökamin ordnade jag strax snabbare och effektivare sätt att fixa varmt käk utan el.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #21 skrivet: 07 nov-22 kl 22:08 »
Om du vill kan du göra en isolering mössa till Kjell och klä på honom hans "helkropp mössa" efteråt när du har eldat klart då håller han vattnet ännu varmare och längre.

Åhå
En Kjell med mössa!
<3

Jag vill ju dock mer ha värmeelement än varmvatten ofta så då är inte mössa prio ett. Men en vet ju aldrig hur läget blir...
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #22 skrivet: 08 nov-22 kl 18:09 »
Tack för trådlyft! Jag lagade mat på vedspisen i två år när vi flyttade hit, har aldrig funderat på hurdana kastruller jag borde ha. De jag hade funkade bra. Det är en trygghet att veta att jag när som helst kan gå tillbaka till att använda vedspisen igen. Det är bara slöhet som hindrar mig.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #23 skrivet: 08 nov-22 kl 19:45 »
Tack för trådlyft! Jag lagade mat på vedspisen i två år när vi flyttade hit, har aldrig funderat på hurdana kastruller jag borde ha. De jag hade funkade bra. Det är en trygghet att veta att jag när som helst kan gå tillbaka till att använda vedspisen igen. Det är bara slöhet som hindrar mig.

De enda som inte är så bra är de med plasthandtag  :-\

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #24 skrivet: 09 nov-22 kl 10:27 »
De enda som inte är så bra är de med plasthandtag  :-\
De flesta av våra kastruller och grytor har handtag av metall, några har trähandtag och några bakelithandtag. Har inte använt de på vedspisen och funderar på om även bakelit smälter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #25 skrivet: 09 nov-22 kl 10:49 »
De flesta av våra kastruller och grytor har handtag av metall, några har trähandtag och några bakelithandtag. Har inte använt de på vedspisen och funderar på om även bakelit smälter.

Bakelit är en härdplast, den smälter inte utan bryts ned och förkolnar om den blir alltför varm alltför länge.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #26 skrivet: 09 nov-22 kl 15:17 »
Det jag har haft svårt att vänja mig med är att alla handtag blir så varma så man måste komma ihåg att använda grytlappen eller spiskroken när en gryta ska dras undan. För det är det som är med matlagning på vedspis, att grytor och pannor behöver flyttas till en svalare eller varmare plats.
 
Ett knep jag vill dela med mej av är att om det behöver sänkas temperaturen på en gryta, så kan man sicka in en bordskniv en bit under grytan.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #27 skrivet: 09 nov-22 kl 15:47 »
Det jag har haft svårt att vänja mig med är att alla handtag blir så varma så man måste komma ihåg att använda grytlappen eller spiskroken när en gryta ska dras undan. För det är det som är med matlagning på vedspis, att grytor och pannor behöver flyttas till en svalare eller varmare plats.
 
Ett knep jag vill dela med mej av är att om det behöver sänkas temperaturen på en gryta, så kan man sicka in en bordskniv en bit under grytan.
Jo att lägga nått emellan funkar ju bra om man inte har en järnspis med ringar och kokkärl avpassade för det.

Om man i generationer varit bortskämd med rimligt prissatt el tillgänglig 24/7 är det trots allt en viss omställning att laga sin mat på vedspis, det kräver framförhållning, planering och tid på ett sätt som vi uppvuxna med microvågsugn inte är helt vana vid hemifrån.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #28 skrivet: 09 nov-22 kl 16:46 »
I det här hushållet lagar vi mat på vedspisen om det eldas i den vid den tidpunkt som mat ska lagas. Eldas det inte just då lagas maten på elspisen.
Det kanske finns något kärl med plasthandtag. I så fall, om det finns kvar, är det undanstoppat längst in/ner i något skåp.
Att flytta runt kärlen på vedspisen blir en vana. Oftast går det bra utan några redskap eller grytvantar. (Tycker jag, kanske inte min fru tycker lika)
Det brukar gå bra att hitta en plats med lagom värme. Om det är för varmt på hela spisen har vi några underlägg i metall att stoppa emellan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser