Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  problem med 2-kammarbrunn  (läst 19233 gånger)

Gurkan4

  • Inlägg: 205
problem med 2-kammarbrunn
« skrivet: 16 jul-09 kl 16:45 »
Vi är ju helt gröna på det här med eget hus och speciellt eget avlopp. vi har en 2-kammarbrunn som tömdes i maj (vi har bara bott här sedan februari och de som bodde där innan tömde den i december).

För en vecka sedan började avloppet rapa åt oss och det rann ut väldigt dåligt så vi tittade ner i brunnen och insåg att den kaka som bildas ovanpå stoppade till röret från huset. Vi petade med en pinne tills kakan var i smådelar och det som fanns i röret kunde rinna ut. Idag, en vecka senare, fick vi ut och peta igen och samma sak en gång till. Kakan stoppar till röret och så blir det fullt i röret och så tycker inte avloppet om oss.

Någon som har erfarenhet, tips, råd till oss hur vi kan lösa det här? Eller är vi dömda till att peta i brunnen varje vecka?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #1 skrivet: 16 jul-09 kl 17:09 »
Har bara erfarenhet från trekammarbrunn, men där sitter röröppningen från huset ovanför utloppet från brunnen, så det ska inte kunna stoppa upp om inte röret från brunnen är tilltäppt.
Vid utloppet sitter ett T-rör, just för att inte "kakan" ska kunna täppa till utloppet.
Det verkar på din beskrivning som att det i första hand är nåt lurt med utloppet från brunnen.

« Senast ändrad: 17 jul-09 kl 01:08 av Foppas fot »

Existens?

  • Gäst
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 17:20 »
Försök kolla vart utloppet från brunnen tar vägen, förr drog man ju ofta iväg dom till nåt dike bara, och det är ju iofs inte godkänt nu, men man kan ju ändå kolla om det är så. Då kan det utloppet vara täppt, antingen där röret mynnar ut, eller där det går iväg från brunnen. Annars går det till en infiltration, och då är nog den täppt. Precis som Foppa så tror jag det måste vara utloppet från brunnen som spökar. Så snabbt ska den inte bli full, om den tömdes i December.. Om den nu gjordes det....

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #3 skrivet: 16 jul-09 kl 17:23 »
Det tömdes i maj och då vet jag att det gjordes, var visserligen inte hemma men kommunen lämnade en lapp om att det är gjort.
Jag vet att utloppet är en stenkista som delas med tre andra hushåll som ligger någonstans i skogen en bit bort.

Det rör som går ut i brunnen är väl en 30 centimeter i diameter och när vbi petar sönder kakan så rinner det ju ut skit ur röret. Hur vet man att det är något fel på utloppet och vad finns att göra åt det?

signe

  • Inlägg: 498
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #4 skrivet: 16 jul-09 kl 17:36 »
Röret som går in i brunnen brukar sitta en bit över ytan om allt står rätt till. Utloppsröret (som leder från brunnen) brukar vara ett vinklat rör så att ingången är en bit ner - just för att hindra att kakan täpper till. Avskiljningen består just av att en del flyter upp och en del skjunker till botten. Vätskan där emellan ska rinna ut i infiltrationen el annan vidare rening.

Existens?

  • Gäst
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #5 skrivet: 16 jul-09 kl 17:50 »
Det tömdes i maj och då vet jag att det gjordes, var visserligen inte hemma men kommunen lämnade en lapp om att det är gjort.
Jag vet att utloppet är en stenkista som delas med tre andra hushåll som ligger någonstans i skogen en bit bort.

Det rör som går ut i brunnen är väl en 30 centimeter i diameter och när vbi petar sönder kakan så rinner det ju ut skit ur röret. Hur vet man att det är något fel på utloppet och vad finns att göra åt det?
Då skulle du ju kunna kolla med dina grannar som delar stenkistan, om dom har några problem. Har dom inte det så ligger felet hos dig, eller rättare sagt i röret som går från din brunn till stenkistan, och förmodligen är det täppt precis där det går ut ur brunnen. Så om du inte vill bada i skiten så är det väl tyvärr bara att ta dit en bil och tömma brunnen, så du kan gå ner med en stege och undersöka utloppet, för där har du med största sannolikhet problemet.

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #6 skrivet: 16 jul-09 kl 18:32 »
kolla med grannarna kan jag ju göra, jag vet bara inte vilka av hushållen som delar brunn men det ska väl vara lätt att kolla upp det är ju bara att knacka lite dörr  ;D

Inser att jag verkligen har bristande kunskap om min avloppsbrunn och ska nog börja med att läsa mig till om hur en 2-kammarbrunn fungerar och kolla lite närmare!
Men tack för alla tips, det hjälper att veta lite vad jag ska kolla efter!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #7 skrivet: 16 jul-09 kl 18:40 »
Då skulle du ju kunna kolla med dina grannar som delar stenkistan, om dom har några problem. Har dom inte det så ligger felet hos dig, eller rättare sagt i röret som går från din brunn till stenkistan, och förmodligen är det täppt precis där det går ut ur brunnen. Så om du inte vill bada i skiten så är det väl tyvärr bara att ta dit en bil och tömma brunnen, så du kan gå ner med en stege och undersöka utloppet, för där har du med största sannolikhet problemet.

Gå aldrig ner i brunnen ensam, du skulle inte vara den första som kvävs i sin brunn!
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #8 skrivet: 16 jul-09 kl 22:24 »
Hur ser det ut i den andra brunnen? Som jag fattar är det den första brunnen som täpper igen?
snus? vad är priset på en pris?

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #9 skrivet: 17 jul-09 kl 12:23 »
Gå aldrig ner i brunnen ensam, du skulle inte vara den första som kvävs i sin brunn!

Det ska ärligt mycket till innan jag går ner i brunnen överhuvudtaget, tycker inte om trånga utrymmen  ;D

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #10 skrivet: 17 jul-09 kl 12:25 »
Hur ser det ut i den andra brunnen? Som jag fattar är det den första brunnen som täpper igen?

Tittar man ner i brunnen (har fortfarande inte fattat hur en tvåkammarbrunn fungerar riktigt) så är "röret" man tittar ner i delat i två med någon form av skiljevägg mellan. Den andra delen, den som leder bort vattnet, är det mycket tunnare och verkar inte vara så mycket problem med. Det är sidan där skiten först hamnar som det verkar slamma igen på av någon anledning

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #11 skrivet: 17 jul-09 kl 12:29 »
Då är det nog stopp i skiljeväggen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #12 skrivet: 17 jul-09 kl 13:28 »
Då är det nog stopp i skiljeväggen.

hur löser man ett sånt stopp på enklast vis?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #13 skrivet: 17 jul-09 kl 14:26 »
Ta en kratta eller nåt och försök med ena utstickande sida att hitta hålet i skiljeväggen och pilla rent det. Om du hänger över brunnen ska du ha någon som hjälper så du inte blir illamående och ramlar i.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #14 skrivet: 17 jul-09 kl 16:50 »
2-kammarbrunn  ???
visst får man bara använda det till duschvatten och tvättvatten numer eller  ???

"vetgirig"  ;D
Höns och Liljor i min trädgård.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #15 skrivet: 17 jul-09 kl 23:25 »
2-kammarbrunn  ???
visst får man bara använda det till duschvatten och tvättvatten numer eller  ???

"vetgirig"  ;D

Jag har tvåkammarbrunn till allt. Än. Vi ligger på kommunen att de ska få tummen ur och fixa kommunalt vatten och avlopp innan man helt förbjuder tvåkammarbrunnar.

Bygger man nytt så är det helt andra regler.

Börjar kommunen bråka ska jag skaffa mulltoa eller nåt sånt.
snus? vad är priset på en pris?

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #16 skrivet: 17 jul-09 kl 23:57 »
Sirpa har helt rätt, sedan ligger olika kommuner mer eller mindre efter med sin kontroll.

Vore stenkistan täppt skulle troligen endast en granne märka det...
... den med brunnen lägst över havet! Nu låter det ju inte som det är felet utan det akuta felet tycks var i öpnningen i skiljeväggen, om vi nu bortser från att det är en totalt utdaterad avloppslösning om den hanterar minsta lilla WC och gör den inte get blir allt väldigt märkligt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #17 skrivet: 18 jul-09 kl 12:18 »
menar ni att man egentligen inte får ha tvåkammarbrunn? Varför? Som sagt väldigt grön på det här!

Men vi ska se om vi inte kan pilla lite med en kratta på skiljeväggen !

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #18 skrivet: 18 jul-09 kl 12:32 »
Här kan du kolla vad som gäller betr. avlopp i din kommun, under rubriken Fastighetsägare

http://avloppsguiden.se/

 

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: problem med 2-kammarbrunn
« Svar #19 skrivet: 19 jul-09 kl 14:07 »
menar ni att man egentligen inte får ha tvåkammarbrunn? Varför? Som sagt väldigt grön på det här!

3 KRAV PÅ BEFINTLIGA ENSKILDA AVLOPPSANLÄGGNINGAR
3.1 Slamavskiljare
Utformning och funktion skall uppfylla kraven enligt svensk standard för slamavskiljare för 1-5 hushåll.
Godkänd slamavskiljare för WC- och BDT-vatten är en rätt dimensionerad trekammarbrunn (≥2 m3våtvolym),
medan endast BDT-vatten skall slamavskiljas i en tvåkammarbrunn (≥1,1 m3 våtvolym), alternativt
typgodkänd slamavskiljare avsedd för respektive avloppsvatten. T-rör skall finnas, vara i gott skick och
med fördel vara av korrosionsbeständigt material. Dag- eller dräneringsvatten får inte belasta
slamavskiljaren.

BDT-vattnen (bad-disk-tvätt)
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 14:09 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser