Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur uppträder honkatt som löper?  (läst 31011 gånger)

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Hur uppträder honkatt som löper?
« skrivet: 05 jul-11 kl 22:41 »
Min ettårig katttjejj far omkring inne och är "orolig" Hon jamar, typ skriker, och kan inte komma till ro. Vet att kanske jag har fel dygnsrytm på henne men jag tar in henne på kvällen å så ligger hon på mina fötter på natten. Nu har jag inte fått henne till ro på några nätter istället är hon ute jämt i princip.

Hur upprtäder en hona som löper? Hur ofta löper en honkatt och hur länge varar en löpperiod?

/Y
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-11 kl 22:50 »
Hoppla, låter som det har börjat :), alltså hon löper!
Min katta blir extremt kelen, tillslut så det blir äckligt  :-X, kryper framför mig med svansen rakr upp och lite undanböjd och låter som hon dör om hon inte får träffa en kille snart, långa utdragna  stön (mjauningar) ;). Står  och trycker upp rumpan mot mig och pressar samtidigt kroppen mot golvet, och trampar frenetiskt med tassarna..
Hon har hållt på till och från i ett par veckors tid och sen med några månaders uppehåll.

Mvh Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #2 skrivet: 05 jul-11 kl 23:07 »
Väldigt olika . Min ena katt märktes det inte på alls o dom kan blir dräktiga fanimej jämt så du vet .
Enl min veterinär så finns det inga andra djur som är så fertila som honkatter .
Våran hona blev betäckt vid 6 mån ålder op det trodde vi aldrig var möjligt sen blev hon ombetäckt direkt efter förlossningen trotts p-piller ..när jag äntligen lyckades sterilisera henne var kattungarna 6v gamla o hon var dräktig igen o jag var skitnoga med pillrena .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #3 skrivet: 07 jul-11 kl 18:26 »
Gick in här för att fråga just om hur ofta honkatter löper, men det låter som att det är många gånger om året. Vår katthona får så otroligt fina kattungar då hon är 50% norsk skogskatt och det är aldrig några problem att hitta hem åt ungarna. Men jag tycker hon borde bli helt urlakad tillslut av flera kullar på rad? P-piller ska man ju helst bara ge under ett år och helst bara en gång, alltsp inte börja och sluta flera gånger. Men hur ska man göra om man inte vill sterilisera men ändå inte få kull på kull, på kull i det oändliga?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 12:02 »
Men hur ska man göra om man inte vill sterilisera men ändå inte få kull på kull, på kull i det oändliga?

Då får du se till att hålla kattan inomhus.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #5 skrivet: 08 jul-11 kl 16:38 »
Då får du se till att hålla kattan inomhus.
Öhhh, det finns inget kyskhetsbälte eller så.  ;D ;D ;D
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #6 skrivet: 08 jul-11 kl 23:34 »
Jag har læst att i USA ær det ganska vanligt att kattuppfødare har en hane som ær steriliserad men inte kastrerad. Då en avelshona løper och man inte vill ha ungar så får hon vara med honom. Sedan blir hon skendræktig, men det ær i alla nyttigare æn att anvænda p-piller. Jag tycker det låter som en rætt bra idé så jag vet inte varfør det ær så ovanligt hær.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #7 skrivet: 09 jul-11 kl 00:31 »
Hur ofta honkatter löper är helt individuellt. Vissa honor löper endast på våren, vissa löper några gånger per år, vissa löper ihärdigt varannan vecka tills de blir parade helt enkelt.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #8 skrivet: 13 jul-11 kl 12:42 »
Då har jag alltså en som löper lite året runt. Suck. Att hålla henne inne skulle jag aldrig utsätta henne för och det skulle inte heller gå eftersom jag har småbarn som öppnar och stänger dörrar som de vill. En katt som fått vara ute så mycket hon vill och som sedan ska hållas inne måste vara snudd på djurplågeri.
Nå'n som har nå'n aning om det här med löpningsmönstret kan vara genetiskt? Jag tänker om man tar en katthona efter en kattmamma som endast löper på våren, om det då är större chans att hon ärvt det beteendet? Funderar bara inför ev framtida inskaffande. Vi får kattungar vilken dag som helst nu. Har jag otur hinner hon bli parad igen medan kattungarna är små utan att jag kan göra något åt det. Börjar jag ge p-piller sinar mjölken och sen är det ju inte bra att börja och sluta med p-piller heller.
Förstår bara inte riktigt hur de kan löpa nästan året runt. Det mesta i naturen är så logiskt och smart konstruerat, men en katthona som får kull på kull skulle väl aldrig överleva så många år i naturen?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 13:30 »
Mina honkatter genom åren har löpt ca var 3:e vecka hela året med undantag för den mörkaste tiden på året. Men så fort ljuset har kommit tillbaka har de satt igång igen......  P-piller eller sterilisering är det enda som gäller om katten ska gå ut.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #10 skrivet: 13 jul-11 kl 14:04 »
Om du inte vill ge missen ppiller så är det nog läge att kastrera henne efter kattungarna är födda,hon kommer troligen ha kvar lite *löp beteende* även efter det med jämna mellan rum men det kommer bli betydligt lugnare i framtiden.
Tänk dig själv att hela tiden vilja få komma till och inte få ;-)
Hjälp kissen till ett drägligt liv,dom sover gott under operationen och dom brukar vara på benen igen dagen efter....du får ge henne en katt låda medas hon diar och ha henne instängd så länge.. kanske en vetrinär har goda råd.
Lycka till
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #11 skrivet: 13 jul-11 kl 20:08 »
Då har jag alltså en som löper lite året runt. Suck. Att hålla henne inne skulle jag aldrig utsätta henne för och det skulle inte heller gå eftersom jag har småbarn som öppnar och stänger dörrar som de vill. En katt som fått vara ute så mycket hon vill och som sedan ska hållas inne måste vara snudd på djurplågeri.
Nå'n som har nå'n aning om det här med löpningsmönstret kan vara genetiskt? Jag tänker om man tar en katthona efter en kattmamma som endast löper på våren, om det då är större chans att hon ärvt det beteendet? Funderar bara inför ev framtida inskaffande. Vi får kattungar vilken dag som helst nu. Har jag otur hinner hon bli parad igen medan kattungarna är små utan att jag kan göra något åt det. Börjar jag ge p-piller sinar mjölken och sen är det ju inte bra att börja och sluta med p-piller heller.
Förstår bara inte riktigt hur de kan löpa nästan året runt. Det mesta i naturen är så logiskt och smart konstruerat, men en katthona som får kull på kull skulle väl aldrig överleva så många år i naturen?
Nee då min katthona diade i 12v fast hon fick piller från dag ett efter förlossningen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #12 skrivet: 13 jul-11 kl 20:30 »
Förstår bara inte riktigt hur de kan löpa nästan året runt. Det mesta i naturen är så logiskt och smart konstruerat, men en katthona som får kull på kull skulle väl aldrig överleva så många år i naturen?

En katta i naturen löper knappast så ofta, men en katta som har fri tillgång till mat och husrum året om mår tillräckligt bra för att löpa stup i kvarten. Det är ju samma sak som att flickor får mens i yngre år nu än för 100 år sedan, vi mår "bättre" helt enkelt.

 

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #13 skrivet: 14 jul-11 kl 12:53 »
Det var veterinären som sa att man inte kunde ge p-piller förrän hon slutat dia för att att annars skulle mjölken sina. Sen sa de att man helst inte skulle ge p-piller mer än ett år och aldrig börja och sluta  och börja igen med p-piller. Jag gav henne det förra året efter hennes andra kull och då blev det inga ungar förän i våras (slutade ge piller i mars). Känns bara så otroligt tråkigt att inte få fler kattungar. Det är så definitivt med sterelisering. Men blir hon knäpp av att få p-piller varje vinterhalvår och dessutom tumörer på sikt vill jag ju inte utsätta hene för det heller.
Fick 6 kattungar igår, så efter den här kullen har jag kanske inget val.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur uppträder honkatt som löper?
« Svar #14 skrivet: 14 jul-11 kl 22:19 »
Min hona mådde toppen av sin sterilisering .
Hon är fortfarande sitt knäppa jag som flirtar lite med snygga kattgubbar på byn o blev inte tjock eller så .
Jagar lika bra och släpar hem mat till familjen ( hennes son 1½år+ två hundar + dom andra katterna och oss människor)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser