Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om insamling odling och förvaring.  (läst 2073 gånger)

netza

  • Gäst
Frågor om insamling odling och förvaring.
« skrivet: 15 jun-06 kl 12:10 »
Lånade en bok igår om växter och förvaring, och där stod det även lite nyttigt om insamlande och torkning. Däri stod det att man skulle förvara sina växter svalt, gärna nere på 15 grader, eller ibland mer om de ska torka. Jaha. Nu bor jag i lägenhet och har inte tillgång till andra utrymmen, som lador eller vad det stod som exempel. Hur kan man då lösa det som lägenhetsboende. Duger skafferiet? Eller kan man bygga nån hylla i förrådet och ha dem på där det är lite svalare?

När man samlar in dem stod det att man ska plocka i papperspåsar, vart kan man hitta sådana som inte är alltför dyrt? Platspåsar var tydligen ett stort NEJ, NEJ.

Och sedan undrar jag vilka örter och växter man kan odla hemma, antingen på balkongen eller inomhus.

Jag är så grön man kan bli inom detta område. :)

/Netza

noora

  • Gäst
Re:Frågor om insamling odling och förvaring.
« Svar #1 skrivet: 21 jun-06 kl 12:21 »
Jag brukar svepa in örterna i knippen i hushållspapper och lägga i en korg :) De ska ändå inte ligga i påsen/korgen för länge, de ska ju tas om hand så fort man kommer hem.

Jag förvarade örter i skafferiet när jag bodde i lägenhet. Har man inte "den bästa möjliga miljön" får man nöja sig med den man har. Hållbarheten förkortas kanske, men du kan lugnt förvara de flesta torkade örter i ett mörkt skafferi i rumstemperatur i ett år. En del håller till och med längre. Har du möjlighet att förvara örter i förrådet och har mycket av någon sort kan du göra så att du ställer det mesta i förrådet och tar lite av örten i en mindre burk som du har i lägenheten och som du fyller på från förrådet vartefter det tar slut.

Det är inte många örter som trivs inomhus året om. På balkongen kan du däremot odla det mesta som klarar av att växa i en kruka. Örter med djup pålrot kan hämmas i växten om de står i en liten kruka och en del växter blir helt enkelt för stora för en balkong, men i övrigt kan du prova med i princip vad du vill. Vissa örter kan vara svåra att övervintra utomhus i kruka, då jorden i krukan blir mycket kallare än jorden i marken. Man kan bädda in krukan i frigolit över vintern för att öka chansen för överlevnad.

netza

  • Gäst
Re:Frågor om insamling odling och förvaring.
« Svar #2 skrivet: 21 jun-06 kl 21:40 »
Tack. Det där med hushållspapper lät ju ypperligt bra! Att man inte kan komma på sådana saker själv.  ;)

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
Re:Frågor om insamling odling och förvaring.
« Svar #3 skrivet: 23 jun-06 kl 23:46 »
När jag bodde i studentkorridor så odlade jag basilika, oregano, timjan och lavendel i fönstret året om. Det fungreade faktiskt riktigt bra. Sedan plockade jag en hel del av vad skogen hade att ge såsom hallonblad, groblad osv.

Torkade gjorde jag i en av garderoberna på en stor bricka med hushållspapper eller så hängde jag knippen på stången.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser