Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Serie på svt  (läst 9336 gånger)

piggetröska

  • Gäst
SV: Serie på svt
« Svar #20 skrivet: 22 feb-19 kl 15:10 »
Har försökt uppbringa motivation att titta på serien.

Inte för att ämnet på något sätt är oviktigt.

Kan bero på att jag för ett par år sedan läste Lars Wilderängs triologi som börjar med boken Stjärnklart. Liksom i SvT:s serie försvinner strömmen, men i böckerna kommer den inte tillbaka i brådrasket.

Läsvärda även ur perspektivet prepping och självhushållning. Förutom att böckerna är spännande och välskrivna. I vissa detaljer tar Wilderäng upp aspekter som jag inte sett i andra liknande sammanhang: t e x dör nästan alla hundar i det långvariga kaoset efter Det Stora Elbortfallet. När sedan de överlevande skall bygga upp samhället igen genom självhushållning så får man lägga mycket jobb på att leta rätt på överlevande hundar. Hundarna behövs som väktare och vallare av boskap. När en basal matförsörjning är ordnad så blir skrivpapper en viktig vara så läs- och skriv kunskapen bibehålles och lärs till barnen.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Serie på svt
« Svar #21 skrivet: 22 feb-19 kl 18:32 »
Angående mobilerna: PTS inför nya krav från 2020. Kraven innebär att mobiloperatörerna ska ha reservkraft i sina mobilmaster. Det ironiskt roliga är att de nya kraven innebär att master i städer ska ha en timmes reservkraft och master på landsbygden ska ha fyra timmars reservkraft. Räkna med att hela mobilnätet är nere efter max 6-12 timmar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-timma-utan-el-da-kan-mobilen-sluta-funka
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7130259

Intressant att serien utspelar sig på sommaren. Hur skulle samma serie förlöpa om det hade varit i januari med -15C, snöfall och kuling?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Serie på svt
« Svar #22 skrivet: 22 feb-19 kl 19:15 »
Angående mobilerna: PTS inför nya krav från 2020. Kraven innebär att mobiloperatörerna ska ha reservkraft i sina mobilmaster. Det ironiskt roliga är att de nya kraven innebär att master i städer ska ha en timmes reservkraft och master på landsbygden ska ha fyra timmars reservkraft. Räkna med att hela mobilnätet är nere efter max 6-12 timmar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-timma-utan-el-da-kan-mobilen-sluta-funka
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7130259

Intressant att serien utspelar sig på sommaren. Hur skulle samma serie förlöpa om det hade varit i januari med -15C, snöfall och kuling?

Dom fick inte spela in vintertid då man ansåg att riskerna skulle vara för stora.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Serie på svt
« Svar #23 skrivet: 22 feb-19 kl 20:08 »
Och beträffande mobilnät och uthållighet så kan man erinra sig att alla basstationer i den första NMT450-utbyggnaden i mitten av 80-talet inte bara hade batterier utan även dieselelverk som reservkraft. De var alltså byggda för att klara minst en veckas strömavbrott.  Det nu nerlagda mobildatanätet Mobitex utnyttjade ofta samma stationsplatser, det hade dessutom fördelen att om kabelförbindelsen mellan basstation och nät var bruten, så kunde basstationerna kommunicera med varandra för att få fram datat.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Serie på svt
« Svar #24 skrivet: 26 feb-19 kl 11:14 »
Om filmkameror inte kan fungera utan ström skulle det väl inte gå att filma i djungel, vatten, eller berg eller var som helst där det inte finns ström?
Personligen hade jag gärna velat vara med i ett dylikt experiment, det är så mycket en tror, men inte egentligen vet hur det ska fungera vid ett dylikt stopp. Gudrun svarar för vårt längsta avbrott men då hade vi t ex fast telefoni som efter vad jag minns, inte påverkades alls av tre dygns strömavbrott.


Man brukar förbereda sig lite olika om man ska ut i en djungel eller om man ska till ett hus med el.
Såklart kan de filma utan att vara kopplad till väggen men såvida inte de har en massa batteri med sig så måste ju det lösas. Och som sagt var äter filmteamet?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Serie på svt
« Svar #25 skrivet: 26 feb-19 kl 12:05 »

Man brukar förbereda sig lite olika om man ska ut i en djungel eller om man ska till ett hus med el.
Såklart kan de filma utan att vara kopplad till väggen men såvida inte de har en massa batteri med sig så måste ju det lösas. Och som sagt var äter filmteamet?
Tror nog att filmteamet har förhandsinformation om att strömmen ska stängas av. Såvitt jag kunde bedöma så filmades det inte dygnet runt så de fick säkert mat i sig, eftersom filmarna inte deltog i själva experimentet.
Sen är det väl så att just mat går det att som vuxen i vårt klimat klara sig utan rätt länge, det är ffa vatten vi behöver omgående.
 
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Serie på svt
« Svar #26 skrivet: 26 feb-19 kl 12:30 »
Har sett alla avsnitten nu och det känns inte verklighetstroget.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Serie på svt
« Svar #27 skrivet: 26 feb-19 kl 12:58 »
Man ska vara medveten om att det är till viss del ressigerat och tillrättalagt.

De problem som dom ställs inför är de som man ställs för om man inte har någon som helst beredskap för att en kris ska uppstå.
Jag tror att om man bara har ett hel del kunnande, och en del basvaror och annat småttigheter Gottåsa kan man klara sig om man inte sitter i en 100% steömberoemde kåk.

En svårighet är att besluta sig för när man ska göra storkoket när man rensar frys och kyl för att istället byta till konservering av sin mat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Serie på svt
« Svar #28 skrivet: 26 feb-19 kl 13:10 »
Man ska vara medveten om att det är till viss del ressigerat och tillrättalagt.

De problem som dom ställs inför är de som man ställs för om man inte har någon som helst beredskap för att en kris ska uppstå.
Jag tror att om man bara har ett hel del kunnande, och en del basvaror och annat småttigheter Gottåsa kan man klara sig om man inte sitter i en 100% steömberoemde kåk.

En svårighet är att besluta sig för när man ska göra storkoket när man rensar frys och kyl för att istället byta till konservering av sin mat.

Å jag är glad att jag har mycke bråte att ta av vid behov.

Inge svårt beslut, för mig är det kyl och frys och se till att dom funkar vid strömavbrott.

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: Serie på svt
« Svar #29 skrivet: 26 feb-19 kl 20:00 »
Det var en lite spännande serie även om det kändes lite väl tidigt som de började känna hopplöshet. Typ två dygn eller så.

Jag bor utan indragen el och laddar mobilen via bilen eller en liten Biltema solcell. Utöver det har jag några elverk samt biolite som drivs på ved.

Hade det hänt ett strömavbrott i hela Sverige under min fem veckor långa semester så skulle jag nog inte ha märkt av det överhuvudtaget då jag sällan beger mig utanför gården annat än till jobb och det är långt till nästa granne. Det skulle vara om någon ringer och berättar då.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Serie på svt
« Svar #30 skrivet: 26 feb-19 kl 20:38 »
Det var en lite spännande serie även om det kändes lite väl tidigt som de började känna hopplöshet. Typ två dygn eller så.

Jag bor utan indragen el och laddar mobilen via bilen eller en liten Biltema solcell. Utöver det har jag några elverk samt biolite som drivs på ved.

Hade det hänt ett strömavbrott i hela Sverige under min fem veckor långa semester så skulle jag nog inte ha märkt av det överhuvudtaget då jag sällan beger mig utanför gården annat än till jobb och det är långt till nästa granne. Det skulle vara om någon ringer och berättar då.

Gratulerar! Låter som du lever ett gott och bra liv.


//doc

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: Serie på svt
« Svar #31 skrivet: 26 feb-19 kl 22:20 »
Gratulerar! Låter som du lever ett gott och bra liv.


//doc

Tackar! Jo för mig är det gott och jag kunde inte vara nöjdare även om det kanske inte ses som bra av resten av samhället. Jag tycker att jag känner mig lyxigare av att äta mina egna kaniner än att ha råd med lyxkrogar och fina resturanger.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Serie på svt
« Svar #32 skrivet: 27 feb-19 kl 08:01 »
Tror nog att filmteamet har förhandsinformation om att strömmen ska stängas av. Såvitt jag kunde bedöma så filmades det inte dygnet runt så de fick säkert mat i sig, eftersom filmarna inte deltog i själva experimentet.
Sen är det väl så att just mat går det att som vuxen i vårt klimat klara sig utan rätt länge, det är ffa vatten vi behöver omgående.

Poängen är att de måste ju fattat misstanke när hela världen är strömlös, maten börjar ta slut men en kamerapersonen förbrukar batteri efter batteri och uppenbarligen får mat i sig.
Annars skulle ju dem som filmar också behöva ta del av maten som finns på bordet.
Det verkar ju inte som att kamerateamet bor på stället.
Så nån form av transport lär ju då hämta teamet för transport till sin viloplats.

Så personerna i experimentet borde ju då rimligtvis fattat misstankar ganska omgående.
Om nu mobilerna inte fungerar men en lämnar för hon inte kan vara utan mobilen.. men om hela Sverige ligger nere.. var ska hon få täckning?



Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Serie på svt
« Svar #33 skrivet: 27 feb-19 kl 08:10 »
 Ja men skärp er! ;D Självklart så var deltagarna medvetna om att de deltog i ett experiment/ dokusåpa som de kunde lämna när de ville som en gjorde. Det intressanta var att elavbrottet inte var det stora problemet utan att infrastukturen rasade runt dem. Hade affären bara varit öppen så kunde de ha levat på gården för gott eller i alla fall tills pengarna var slut.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Serie på svt
« Svar #34 skrivet: 27 feb-19 kl 09:41 »
Har sett alla avsnitten nu och det känns inte verklighetstroget.
Nej, det är ju ett experiment. Som både deltagarna och vi som tittar kanske kan ta till oss erfarenheter av. Att leva i ett hightech hus är uppenbarligen det sämsta vid ett strömavbrott såvida en inte har tänkt på någon slags backup. Lite synd att inte experimentet omfattade ett lägenhetsboende i högt hus, när elen är borta, vattnet tar slut och det inte går att använda toaletten. Jag tänker på alla sjuka/gamla med hjälpbehov och larm som inte fungerar.
Som de beskriver i serien så måste vi, och är även mer benägna att hjälpa andra när det är en krissituation. Vi kan inte sitta i vår stuga och slå oss för bröstet över att Vi/Jag klarar oss på våra tillgångar. Vi kan troligtvis inte bara tänka på oss själva utan måste dela med oss till andra som behöver.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Serie på svt
« Svar #35 skrivet: 27 feb-19 kl 09:44 »
Tackar! Jo för mig är det gott och jag kunde inte vara nöjdare även om det kanske inte ses som bra av resten av samhället. Jag tycker att jag känner mig lyxigare av att äta mina egna kaniner än att ha råd med lyxkrogar och fina resturanger.

Helt rätt! Såhär letar ju många efter ett sätt att kunna leva.

En (kanske) tokig idé: Har du dokumenterat hur du lever? Kan det bli en fin bok med många bilder som alla som längtar efter ett liknande upplägg kan titta i för inspiration och drömmar? Jag har själv tittat på Dick prennoeke många många gånger och längtat.
Slut på Utanför ämnet :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Serie på svt
« Svar #36 skrivet: 27 feb-19 kl 10:15 »
Ja, det är inte bara problemen hemmavid som ställer till det vid ett långvarigt elavbrott.

Det skulle vara intressant med ett riktigt experiment. Kräver ju lite mer, men om man fick med en liten by på noterna, och stängde av elen dit samt att man stängde ut- och intransporterna. Och lät försöket pågå åtminstone i månader.

Nu har jag ju ännu bara hunnit se ett avsnitt, men om Sverige blir nedsläckt så hänger det verkligen på var man bor i förhållande till de stora massorna hur pass bra det går. Jag var och jobbade i Stockholm för ett antal år sedan när det föll en decimeter kramsnö, och bara det ställde till det fullständigt. Jag hade diesel, fyrhjulsdrift och matsäck, men påverkades ändå av kaoset. Städer är känsliga.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Serie på svt
« Svar #37 skrivet: 27 feb-19 kl 11:35 »
Ja, det är inte bara problemen hemmavid som ställer till det vid ett långvarigt elavbrott.

Det skulle vara intressant med ett riktigt experiment. Kräver ju lite mer, men om man fick med en liten by på noterna, och stängde av elen dit samt att man stängde ut- och intransporterna. Och lät försöket pågå åtminstone i månader.

Nu har jag ju ännu bara hunnit se ett avsnitt, men om Sverige blir nedsläckt så hänger det verkligen på var man bor i förhållande till de stora massorna hur pass bra det går. Jag var och jobbade i Stockholm för ett antal år sedan när det föll en decimeter kramsnö, och bara det ställde till det fullständigt. Jag hade diesel, fyrhjulsdrift och matsäck, men påverkades ändå av kaoset. Städer är känsliga.



Städernas känslighet och styrka beror på att man har så mycket folk där.
Det är förhållandevis enkelt att få fram stöd och hjälp.

I fallet med snön så beror den problematiken mer på att folk i allmänhet inte tar hänsyn till rådande omständigheter och lever sitt liv precis som vanligt.
Ska man koppla det till en riktig kris så är det så man med största sannolikhet kommer att reagera i första hand vid en nedsläckning.
Och allt eftersom inse att nä...  strömmen kommer inte tillbaka. Hjälpen dröjer.
Nackdelen i det fallet är att då har man skitit stopp i avloppet, fyllt sopnedkasten om dom fortfarande finns.
Den lilla maten som fanns i kyl och frys har förgåtts.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Serie på svt
« Svar #38 skrivet: 27 feb-19 kl 12:41 »
Om man vill läsa på engelska finns den här boken, första i en serie om tre, som handlar om vad som kan hända när el, förbränningsmotorer och krut plötsligt slutar fungera. Hur olika grupper bygger upp tillvaron på nytt med nya förutsättningar:

https://www.adlibris.com/se/bok/dies-the-fire-9780451460417

Jag har läst serien flera gånger. Den är ruskigt bra. Kom att tänka på den med tanke på städer som är uppbyggda med mycket folk och stort behov av intransporterade resurser. Vad gör man när maten är slut?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Serie på svt
« Svar #39 skrivet: 27 feb-19 kl 12:47 »
Ja, man måste inse att det inte finns någon alternativ lösning på städernas problem, de kan inte gå över till backupsystem som vi på landet, de måste ha igång de vanliga systemen om än i haltande form.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Jens Osterman, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser