Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottninglösa?  (läst 559 gånger)

enSAM

  • Inlägg: 48
    • -
Drottninglösa?
« skrivet: 11 maj-19 kl 14:29 »
Var in i kupan för 3-4 veckor sedan, hittade inga ägg eller täckta celler, hittade ingen drottning heller. Tog en ram från ett annat samhälle lite senare och satt in men ingen vicecell gjorde dom, men nu två veckor senare är det två viceceller på en annan ram och kanske 10-20 celler med larver i, den ena vicecellen är tom men den andra ser i mitt tycke normal ut. Då måste det väl finnas en drottning trots att jag inte hittar henne, letat även idag, för dom kan väl inte försöka dra upp en ny drottning om det är ett arbetsbi som börjat lägga?

Andreas J

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Drottninglösa?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-19 kl 15:07 »
Det låter ju som det skulle finnas en rätt improduktiv drottning, åtminstone så länge äggen inte alla är på väg att bli drönare. Det ska inte gå att göra en drottning från ett obefruktat ägg lagt av ett arbetsbi. Om inte annat borde du se om det är drönare eller arbetsbin rätt snart baserat på storleken av larverna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottninglösa?
« Svar #2 skrivet: 11 maj-19 kl 22:33 »
Det förekommer då och då att bina täcker en drottningcell där ett ägg har lagts av äggläggande arbetsbin. Jag tror att det sker om samhället har gått länge med äggläggande arbetsbin, och det råder bra drag runt kupan.

Min teori är att du har ett drottninglöst samhällen med äggläggande arbetsbin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser